ABC- Hero1

Gasellen UTD løper hvor den vil

Canon har vært en partner fra snuoperasjonen til «nye UTD» startet i 2010. Etterhvert som UTD har hatt vekst - har også Canon fått lov til å utvide hos oss

Utfordringen

• Pressede priser ut i markedet

• Høyere varekost grunnet svak valuta

• Nedgangstider - aktører sparer på markedsmateriell selv om de kanskje burde ta ut mer av det i dårlige tider for å bli mer synlig

ABC-image2-595x380.jpg

Snittalderen hos medarbeiderne i reklameprodusenten UTD er under 30 år. Ungdommelig pågangsmot er bare en del av forklaringen på at et Larvik-firma med lav omsetning er blitt et av Norges raskest voksende. Jørgen Lysnes forteller mer.

Det første som møter oss når vi svinger ut fra togstasjonen i Larvik, er en av varebilene til UTD. Den oransje logoen på mørk bunn er del av bybildet. Den gir syn for segn hva gjelder påstanden til daglig leder Jørgen Lysnes: Det er mer lønnsomt å bruke pengene på å foliere kjøretøyet enn å kjøpe helsides profilannonser i avisa. I UTD brukes store deler av markedsførings-budsjettet på målrettet annonsering på nettet, og synlighet i markedet med produkter de selv leverer. Det samsvarer med det forkortelsen UTD står for: Up To Date.

Materiell til alle

To Canon imagePRESS C700- maskiner står ved siden av hverandre i UTDs lokaler i Skreppestad næringspark i Larvik. Herfra kommer flygeblad, visittkort, brosjyrer, prospekter og mye mer. Kundene er rørleggere, snekkere, banker, kontor-bedrifter og ulike byråer – kort sagt et tverrsnitt av næringslivet i Vestfold. Pluss dem som ligger lengre unna. UTD har ukentlige turer til Oslo-kunder, og leverer også på Vestlandet og nordover. UTD ekspederer ordrer fra langt over 1000 kunder hvert år. Det betyr i praksis at Jørgen Lysnes og markedskoordinatorene i UTD, Håvar Ringheim og Truls Bonnegolt, kalkulerer og beregner pris på henvendelser til alle døgnets tider, hele året.

– Tilgjengelighet er framtida, sier Lysnes. 75 prosent av businessen er skilt og dekor, resten er digitalprint. Messemateriell er en av spesialitetene. På messer må man som kjent ha alle slags effekter. Derfor er maskineriet hos UTD mangfoldig. En velbrukt Pfaff symaskin står i et hjørne; en av medarbeiderne er tidligere kalesjemaker. Det kommer godt med når noe skal gjøres med strandflagg, eller større bannere skal sys eller forsterkes.

Først og fremst produksjon

Det opprinnelige UTD ble etablert i 1989, av onkelen. Han ble kjøpt ut av Jørgen Lysnes. UTD kjøpte også det lokale Løkka Grafisk, et tremanns aksidenstrykkeri med røtter tilbake før krigen, og etter hvert et konkurrerende skiltfirma i Larvik. Det begynte å svinge av omsetningen da tre adresser ble til én. I den grad kundene kommer på besøk, kommer de rett inn på gulvet i en produksjonsbedrift.

Rent og ryddig, ja – men du er midt oppi ymse prosesser straks du kommer innenfor.

– Det er noe fascinerende ved å stå ved en av Canon-maskinene og se en ferdig brosjyre komme ut. Kundene blir inspirert, og de er veldig imponert av totalpakka vår.

Digitaltrykk er en forutsetning Lysnes er fornøyd med både produktene og servicen fra Canons side.

ABC-image1

– Vi kan ikke leve av digitaltrykk, men vi hadde heller ikke kunnet leve uten. Canon har dessuten mange produkter å tilby, de er inkluderende og flinke til å vise mulighetene.

Canons lokale representant i Vestfold og Telemark er Lars Dybwad. – Lars er flink ved at han utfordrer oss i UTD hele tiden. Han er god med ideer, og kommer gjerne med innspill til å se nye muligheter for økt business. Vil også trekke fram den gode servicen Canon stiller med lokalt. Den er suksesskritisk når man lever etter regelen om å levere på dagen.