10 tips for family photography

Ti tips til familiebilder

Helen Bartlett er en av Storbritannias mest anerkjente familieportrettfotografer. Hun bruker bare naturlig lys, ingen blits. Helen produserer alt arbeidet sitt i svart-hvitt for å skape tidløse familiebilder. Vi ba henne om å dele noe av det hun har lært i løpet av hennes 13 år som fotograf. Les videre og finn ut hvordan du kan ta vakre bilder av familien din i jula og senere.

1. Bruk et kamera, ikke telefonen

"Første skritt for å ta flotte bilder, er å sørge for at du alltid har med deg kameraet. Smarttelefoner tar brukbare bilder nå, men et godt kamera gir deg mye større kontroll over bildene dine. Den andre negative siden ved telefoner er at man kan bli distrahert av e-post eller jobb. Et speilreflekskamera eller et godt kompaktkamera gjør at du kan konsentrere deg om å ta bilder. De fleste kameraer lagrer også filer av høyere kvalitet som du kan jobbe med, noe som er veldig viktig hvis du vil skrive ut bildene dine. Jeg foreslår at du lar kameraet ligge i vesken eller på kjøkkenbenken, slik at det alltid er i nærheten når du trenger det."

2. Ta bilder av julen med familien

"Julaften er en fin anledning til å dokumentere familiens vaner. Følg med når pakkene blir åpnet, slik at du kan fange gleden i ansiktene (eller den milde skuffelsen hvis de fikk feil gave). Hvis været er fint, kan du gå utendørs, siden barn ofte utfolder seg mest der. Hvorfor ikke gå tur med familien på første juledag? Da kan alle ta med seg de nye lekene sine. Hvis du skaper slike situasjoner, får du ofte flotte muligheter til å fotografere familien på sitt mest naturlige."

en gutt med lekesett, fotografert av Helen Bartlett

3. Start tidlig

"Dette er enkelt å gjøre på første juledag. Jeg begynner ofte å ta bilder klokken åtte. Barn er mest fotogene tidlig på dagen, når de er uthvilte og har spist en god frokost. Senere på dagen blir barna trette, lekenes eierskap blir omstridt og samarbeid er ikke lenger et alternativ. Derfor bør du forsøke å ta formelle bilder eller gruppebilder tidlig på dagen. Resten av dagen kan alle ta det med ro, og du kan ta morsomme, naturlige bilder uten å bruke tid på å få et spedbarn til å smile til kameraet. Tilpass fotograferingen til barnas planer for å få de beste mulighetene til å flotte bilder.

Ta mange bilder hver dag, og når julen er over kan du lage et album av tiden med familien som blir flott å se tilbake på."

4. Husk å bli med i bildene selv også

"Alle familier har en person som alltid står bak kameraet. Da jeg vokste opp, var det faren min. Sørg for at dere bytter på, slik at hele familien er med i bildene. Disse bildene vil være viktige for barna når de vokser opp. Du kan fotografere portretter av hele familien ved å sette kameraet på et stativ (eller et annet stabilt underlag som et bord eller en benk) og bruke selvutløseren. Du kan også få bilder fra morsomme, annerledes perspektiver ved å gi kameraet til barna og la dem ta bilder av deg. Som en bonus kan dette også vekke en interesse for fotografering."

familieportrett, fotografert av Helen Bartlett

5. Fokuser på det normale

"Det er ikke lenger slik at man bare finner frem kameraet på spesielle anledninger og ferier. Nå kan vi ta flere bilder av naturlige aktiviteter. Ta bilder av familien når de samles på sofaen etter en lang dag. Fang barnas lykkelige uttrykk når de hopper opp i sengen deres klare til å leke klokken fem. Sett deg på en diskré plass og bruk et lengre objektiv eller zoomfunksjonen på kameraet for å ta bilder av barna som leker, slik at du får skjønne, naturlige bilder."

6. Bruk omgivelser til å fortelle historier

"Forsøk å fotografere elementer som forteller en historie, i noen av bildene. Det er flott å ta et perfekt portrettbilde, men det kan være like givende å bruke bredere visning. Ta bilder av barna mens de leker på rommene sine. Gi seeren en målestokk i bilder av barna når de leker i en park eller i skogen, ved å ta bilder i portrettinnstillilng for å få med hvor høye trærne er. Bruk omgivelsene på en kreativ måte, se etter former, skygger og refleksjoner og elementer som rammer inn motivet, for å tilføre noe spesielt."

en gutt som leker, fotografert av Helen Bartlett

7. Se etter interessante vinkler og komposisjoner

"Noen ganger kan du fange en persons essens uten å vise ansiktet deres. Interessante vinkler og synspunkter kan skape oppslukende bilder. For eksempel kan du ta bilder av detaljene på en babys bittesmå hender eller når et lite barn er fast bestemt på å ha gummistøvlene på feil fot. Eksperimenter med kamerainnstillingene. Bruk høy lukkerhastighet for å fange alle detaljene i bevegelser. Du kan også fotografere barnet som et uskarpt virvar av aktivitet ved å sette lukkerhastigheten til laveste innstilling og bruke et stativ for å holde kameraet stødig når barnet raser forbi. Ikke vær redd for å bruke høyere ISO når du tar bilder utendørs. Jeg bruker aldri blits og foretrekker å bruke lyset som er tilgjengelig, slik at bildene ser naturlige ut. Forsøk å ta bilder i svart-hvitt. Slike bilder ser tidløse ut, og de kan nytes av mange fremtidige generasjoner."

8. Ta bilder fra barnas synsvinkel

"Ta bilder fra barnas synsvinkel for å vise hvordan de ser ting. Forsøk å sette deg eller legge deg ned på gulvet. Denne tilnærmingen kan også gi mindre rot og distraksjoner i bakgrunnen av bildet. Du kan ofte fylle bakgrunnen med himmelen, trær eller vegger i stedet for alt innholdet i lekekassen som ligger spredt rundt føttene dine, men et godt motiv kan også være barnet ditt som koser seg i alt rotet.

jente som løper, fotografert av Helen Bartlett

9. Skriv ut bildene

"Sørg for å skrive ut bildene, enten du har skriver hjemme eller gjør dette på Internett eller i butikk. Du kan til og med trykke bildene på kopper, plakater og mer. Da kan de bli satt pris på hver dag. Utskrifter på papir kan bli tatt vare på, og forsvinner ikke på en datamaskin eller et minnekort."

10. Gjør det til noe morsomt

"Gjør det morsomt for barna å bli tatt bilde av. Da er det mer sannsynlig at de samarbeider med deg. Ikke forvent mye fra dem, spesielt når de er trette, og ikke involver dem i hele prosessen. Ta bilder av tingene de liker best, for eksempel kosedyrene deres eller bildet de nettopp malte. Klatre i trær, lek og syng. Grip muligheten på julaften, bursdager og andre spesielle anledninger til å ta bilder av barna når de er på sitt mest opprømte."

en jente som pusler med håret sitt, fotografert av Helen Bartlett

"Husk at familien er noe av det morsomste du kan ta bilder av, og jeg håper disse tipsene inspirerer deg til å bruke kameraet mer i julen, og ta bilder du vil sette pris på i mange år."

Du kan se flere av Helens verker på helenbartlett.co.uk

Alle bilder © Helen Bartlett