Fotograferingstips og de beste objektivene for bokeh

Fotografer som bruker speilreflekskamera, elsker de ufokuserte områdene på bildene sine. Vi kan skille mellom bilder tatt med speilreflekskamera, og bilder tatt av enkle kameraer og smarttelefoner hvor det er vanskelig å oppnå samme effekt. Bokeh er begrepet som brukes til å forklare kvaliteten og kjennetegnene til disse ufokuserte områdene, og er mest synlig i uskarpe uthevede områder.

Mengden bokeh økes når bildet ditt har liten dybdeskarphet eller et mer ufokusert område. Du kan kontrollere mengden bokeh i bildene dine ved å øke de uskarpe områdene. Nedenfor ser du noen måter du kan gjøre bildene dine mer uskarpe på ved å redusere dybdeskarpheten, som igjen legger til bokeh på bildene dine.

1. Bruk et lyssterkt objektiv – Dette gjelder de som bruker stor maksimal blenderåpning. Vi anbefaler EF 85mm f/1.8 USM eller EF 50mm f/1.8 STM

2. Ta bilder med stor blenderåpning – Bruk innstillingen Blenderprioritet (Av) eller Manuell (M) på kameraet ditt, og velg en stor blenderåpning (lav f/-nummer) for å redusere dybdeskarpheten og øke uskarpheten for det fokuserte motivet.

3. Ved å øke avstanden mellom motivet og bakgrunnen blir bakgrunnen mer uskarp.

4. Kom nærmere – Ved å minimere avstanden mellom deg og motivet blir en større del av bakgrunnen uskarp.

5. Bruk lengre brennvidder for å øke størrelsen på det ufokuserte området i bildene dine. Hvis du har et zoomobjektiv, zoomer du til maksimal brennvidde. Objektiver med en brennvidde på 200 mm eller mer produserer større ufokuserte områder.

6. Velg motiver med synlige uthevede områder i det ufokuserte området. Uthevede områder refererer til lyskildene i bildet. Dekorativt lys eller sollys gjennom bladene på trærne gir vakre sirkler og former med uskarpt lys eller bokeh.

7. Ikke glem forgrunnen – Du kan også få til et ufokusert område i forgrunnen av bildene dine. Prøv å plassere motivet lenger bak i bildet og inkludere noen detaljer i forgrunnen, nærme objektivet.

8. Du kan også klippe ut figurer i papp og plassere dem foran objektivet for å få interessante effekter. Se videoen her:

Forbedring av kvaliteten i motsetning til kvantiteten for bokeh avhenger av hvilket objektiv du bruker. Formen på de uskarpe lysflekkene, som er spesielt synlige i ufokuserte uthevede områder, skapes av blenderåpningen eller hullet som lages av blenderlamellene på objektivet. Objektiv med flere blenderlameller produserer generelt sett en rundere blenderåpning og finere bokeh.

Bokeh portrett dame

I dette vinterportrettet, som er tatt av Tom La, kan du tydelig se bokeh i bruk i lysene i treet som fungerer som bakgrunnslys. Ved å velge en større blenderåpning kunne denne effekten vært enda tydeligere.

Bokeh blomstereng

Dan Mihai Balanescu har fått til vakker bokeh i dette bildet av en blomstereng. Ved å bruke grunn dybdeskarphet, ufokusert forgrunn, lengre brennvidde og bakgrunnslys fra den gylne timen har fotografen fått til et svært stemningsfylt bilde.

Bokeh sjøpinnsvin

Silvan Meienberger har tatt dette flotte bildet av et skjell på stranden. Ved å ta bildet fra lav høyde slik at bakgrunnen er langt unna motivet, har fotografen fått til et fint ufokusert område. Sollys som reflekteres i vannet, har ført til uthevede områder som viser frem bokeh på en flott måte. Legg merke til den noe sekskantete karakteren til bokeh-områdene, som skyldes formen på blenderåpningen på objektivet som er brukt.

Bokeh jente eng

Dette bildet, som er tatt av Marco Müller, bruker naturlig lys og effekten av bokeh på en god måte. Ved å plassere motivet bak blomstene og foran trærne i bakgrunnen har fotografen fått til et bilde med bokeh både i for- og bakgrunnen. Legg merke til hvordan sollyset strømmer mot kameraet og gir vakre bokeh-områder når det skinner gjennom bladene.

Bokeh makro

Dette er nok et flott eksempel på bruk av bokeh for å lage et imponerende bilde. Det ser ut som at Олег Кашаев har brukt et makroobjektiv for å virkelig komme nær motivet for å få til uskarp bakgrunn. Ved å ta bilder i den gylne timen med solen lavt på himmelen får du et varmt og mykt lys.

Føler du deg inspirert? Ta et vinterbilde med bokeh, og last opp i galleriet vårt her>