Zoom inn for å fange raske bevegelser

Når du fotograferer bevegelser, handler det om å fange øyeblikk som skjer i brøkdelen av et sekund. Du må holde følge med kampen, følge vennene dine på snowboard eller være klar til å fange bysurfere når de rir på bølgene. Men du behøver ikke bevege deg like raskt hvis du er forberedt.

Nøkkelen til å ta gode bilder med teleobjektiv (eller zoom) er å kunne stille inn kameraet på forhånd. Det betyr at du kan fokusere på det som skjer foran deg, istedenfor å tenke på å justere innstillingene underveis.

Smarttelefonkameraer har begrenset bildekvalitet når det kommer til å zoome og fange detaljene i bevegelser. Med speilreflekskameraer, speilløse og kompakte systemkameraer kan du komme tettere på bevegelsene fra en lengre avstand. Med slike kameraer kan du zoome nøyaktig med et teleobjektiv og dermed få langt bedre kvalitet og kontroll når du tar bevegelsesbilder.

Rask lukkertid er viktig når du skal fange action

Lukkertiden er det viktigste å få riktig når du skal ta bevegelsesbilder. Hvis lukkertiden ikke er rask nok, sitter du igjen med uklare bilder du bare vil slette.

Så hvis du bruker et speilreflekskamera, bør du velge en lukkertid på minst 1/125-dels sekund eller raskere. Mange bevegelsesbilder tas ved 1/500-dels sekund eller raskere, avhengig av hvor raskt motivet beveger seg.

For å bruke en rask lukkertid og likevel sørge for at nok lys slippes inn i kameraet, må du bruke en stor blenderåpning (et lavt f-nummer som f/2,8). En stor blenderåpning og rask lukkertid skaper også dybdeskarphet, slik at motivet hentes frem mot en vakkert sløret bakgrunn. Hvis du kan kontrollere ISO-innstillingen, kan du eventuelt prøve å øke den fra f.eks. 400 til 800, slik at kamerasensoren blir mer følsom for lys.

Ta bilder med Burst Mode (kontinuerlig opptak)

Bevegelsesbilder i forbindelse med sport, som for eksempel bysurfing på en elv, betyr hurtig bevegelse, så sørg for at du og kameraet kan holde følge. Bruk kameraets innstilling for kontinuerlig opptak (også kalt Burst Mode) for å ta flere bilder, slik at du får best mulig sjanse til å få tak i et skikkelig actionfylt bilde. Du finner denne innstillinger på de fleste kameraer og enkelte smarttelefoner.

Bruk kontinuerlig fokus

Hvis du bruker et speilreflekskamera, er sannsynligvis standardfokus-innstillingen satt som standard. Det vil si at du kan trykke lukkerknappen halvveis ned for å låse fokus, og trykke den helt ned for å ta et bilde. For actionbilder og zooming kan du derimot prøve å bruke modusen for kontinuerlig fokus eller kamerakjøring (kjent som AI SERVO eller SERVO AF på Canon-kameraer). Med denne innstillingen kan kameraet automatisk fokusere på nytt for å følge et objekt i bevegelse, slik at du får skarpe, detaljerte actionbilder med minst mulig arbeid.

Canons Zoom Framing Assist

Når du zoomer, spesielt med høy brennvidde, er du så nær at det er lett å miste motivet. Canon har funnet opp en smart ny teknologi som løser dette problemet.

Zoom Framing Assist finnes på utvalgte Canon PowerShot kompaktkameraer med stor zoom, og hjelper deg med å holde motivet i rammen ved å zoome ut når motivet nærmer seg kanten på rammen. Deretter zoomer kameraet tilbake når du plasserer motivet midt i bildet. Dette gir deg fordelen med zoom uten at du mister perspektiv eller motivet.

Utforsk vår interaktive bysurferopplevelse her.