hero-header.jpg

Tips til byfotografering

Når solen har gått ned, kan du prøve en annen type byfotografering. De mange millioner lysene gjør det mulig å ta flotte nattbilder.

Følg med mens denne fotografen demonstrerer ulike teknikker når han tar bilder av London etter at mørket har lagt seg.

Skumrings- og nattfotografering fungerer særlig godt i byen. Fotografering i lite lys krever imidlertid spesielt utstyr og litt ekstra kunnskap.

Det første du må gjøre, er å finne et godt utsiktspunkt. En plassering høyt oppe gir god utsikt over byens horisontlinje. Hvis du befinner deg på gatenivå, kan det være lurt å ta bilder med vann i forgrunnen ettersom dette kan gi oppsiktsvekkende refleksjoner.

Det beste tidspunktet å ta et nattfotografi på er ofte rett etter at solen har gått ned, men før himmelen blir helt mørk. På dette tidspunktet har himmelen et blåaktig skjær, og dette gir ofte flottere bilder enn en helt svart himmel eller en himmel som bare er opplyst av bybelysningen.

Bybilder i London8 sek., f/5,6, ISO 100, tatt med 24 mm
Ved hjelp av et vidvinkelobjektiv og en lukkerhastighet på opptil flere sekunder, kan du fange lyset fra byen og mye av himmelen.


Du kan minimere støy og beholde en høy bildekvalitet ved å bruke lav ISO-innstilling og en blenderåpning på omtrent f/5.6. Dette innebærer bruk av en lang lukkerhastighet, og det er derfor nødvendig å støtte kameraet for å unngå at det beveger seg i løpet av eksponeringen.

Londons horisontlinje4 sek., f/5.6, ISO 100, tatt med 50 mm
Hvis du bruker et objektiv med en brennvidde på 50 mm, kan du fokusere på bybelysningen. Hvis du reduserer lukkerhastigheten, gjør du himmelen mørkere, noe som retter fokuset mot Londons horisontlinje.


Komponer bildet ved hjelp av sanntidsvisningen. Den opplyste skjermen er enkel å se i mørket. Du kan justere eksponeringen ved hjelp av eksponeringskompensasjon eller ved å trykke på skjermen hvis du bruker manuell innstilling.

Når du vil fokusere, velger du autofokusering i sanntidsvisning eller bytter objektivet til manuell fokus og bruker den forstørrede sanntidsvisningen.

Bruk en kabelutløser eller fjernkontroll for å unngå kameraristing. Du kan eventuelt bruke selvutløseren på to sekunder slik at du er sikker på at kameraet er i ro i det bildet blir tatt. Hvis kameraet ditt har innebygd Wi-Fi, kan du bruke smarttelefonappen Canon Connect til å kontrollere innstillingene, sjekke eksponeringen og ta bildet. Du kan deretter laste ned bildet for umiddelbar opplasting til sosiale medier eller en blogg – alt fra telefonen.

Bybelysning om natten Jackie Trans flotte bilde er et strålende eksempel på hvordan du ved å fotografere over vann kan få en mer interessant forgrunn og tilføye lysrefleksjoner til et bilde.


Du kan skape interessante effekter ved å variere hvitbalansen. Angi til Kunstlys hvis du ønsker kjølige, blå toner, eller angi til Dagslys hvis du ønsker en varm glød. Du oppnår best bildekvalitet og størst fleksibilitet ved å fotografere i RAW-format og velge hvitbalanse i etterarbeidet.

Blått og gult bylandskap fra London Disse to bildene av Londons horisontlinje har den samme eksponeringen, men har blitt tatt med ulike hvitbalanser i den hensikt å skape en kreativ effekt. Bildet til venstre ble tatt med Kunstlys, og bildet til høyre ble tatt med Dagslys.


Dra nytte av lange eksponeringer ved å velge et motiv der biler passerer et kjent landemerke. Angi eksponeringen basert på en lukkerhastighet på noen få sekunder. Vent til trafikken flyter før du trykker på utløserknappen. Du kan se at kjøretøyene blir så uskarpe at de nesten blir usynlige, mens billysene strekker seg på tvers av bildet og danner interessante mønstre. Varier lukkerhastigheten for å justere effekten.

Lysspor i Amsterdam Adrie van Bijsterveldts bilde er tatt med en lang eksponering for å fange lyssporene fra en båt på en kanal i Amsterdam.


Det å bruke bybelysningen som bakgrunn kan være en flott måte å skape oppsiktsvekkende portrettbilder på. Hvis du vil gjøre dette, må du plassere kameraet på et stativ og bruke blitsen på kameraet eller en ekstern blits. Bruk lignende eksponeringsinnstillinger som når du fotograferer lysspor, men det kan være lurt å bruke en høyere ISO for å begrense lukkerhastigheten til et sekund eller to. Da slipper modellen å stå i ro altfor lenge. Du kan også bruke programmet Nattportrett, som har et lignende oppsett, hvis dette programmet finnes på kameraet ditt.

Lysspor i portretter2 sek., f/14, ISO 200, tatt med 35 mm
Du kan skape interessante portrettbilder om natten ved å balansere lyset fra byen og lyset fra blitsen din.


En by gir endeløse kreative muligheter og motiver du kan benytte deg av når som helst på året. Du kan for eksempel ta bilder med nydelige refleksjoner på kveldstid etter at det har regnet, eller fotografere på krystallklare netter med minimal lysforurensing.

Uansett forhold bør du prøve å ta bilder på kvelds- eller nattestid neste gang du befinner deg i en by. Ikke glem å laste opp de beste bildene dine tatt i lite lys, til Canon-galleriet.

Syntes du denne artikkelen var til hjelp og ønsker å lære mer om hvordan du kan ta bedre bilder? Registrer deg for Canon Communications, og få tilgang til flere tips og veiledninger

Merk: I enkelte tilfeller er verdiene som vises for bildene, oppført for å illustrere de ulike bildene som er tatt.