Emily Mulhall: Vine gir motivasjon

Vi snakker med animasjonsstudenten Emily Mulhall for å lære mer om fenakistoskoper, berømmelse på nett og animasjon uten Internett-tilkobling …


"Jeg har alltid hatt lyst til å animere," forklarer Emily. "På et tidspunkt fikk jeg mye ledig tid etter at jeg hadde blitt operert i beinet. Jeg visste at jeg ikke kom til å gå på en måned, så jeg lastet ned alle appene jeg fant. Vine var en av appene jeg tok vare på."

Molehill er navnet på Emilys Vine-konto. Den ble raskt populær og har over 50 millioner loops og 71 000 følgere i skrivende stund. Dette ble lagt merke til, og Mashable rangerte henne først av de fem mest kreative Vine-brukerne i Storbritannia. Selv om hun er best kjent på Internett, kan hun også bli gjenkjent i det virkelige liv. "Noen kom bort til meg i Oxford Street og sa "Hei, du er Molehill." Jeg ble målløs!"

Innen animasjon er det mye historie kreatører kan finne inspirasjon i. "I designkurset jeg tok, måtte jeg se mye på ulike designere, kunstnere og animatører," forklarer Emily. "Man ser også mye på TV og i blader."

Se Emilys video om hvordan man animerer Vines nedenfor:



Emily inspireres så klart også av andre Vine-brukere. "Vine har et omfattende fellesskap," sier hun. "Folk snakker mye sammen og spør hverandre om hvordan man gjør ting. Alle har brukere de følger, som de ofte snakker med og ser på arbeidet til."

Bibliotek


Slike forhold kan ofte være nyttige. "Jeg laget en emneknagg for en liten stund siden," sier Emily. "Jeg forsøkte å filme som om jeg var det eneste mennesket i London, og jeg ba andre om å gjøre det samme der de bodde. Mange mennesker over hele verden deltok, og det ga grunnlag for mange samtaler om hvor folk bodde."

Emily bruker også andre sosiale nettverk, som Instagram, Twitter og Snapchat, til å ta med følgerne bak kulissene. På Vine ser de jo bare det endelige resultatet. "Når jeg animerer, publiserer jeg smakebiter på Snapchat," sier hun. "Hvis noe går galt, viser jeg for eksempel at jeg roper til papiret."

Zoetrope


Canon har jobbet med Emily for å modernisere fenakistoskopet, som er en gammel enhet som snurrer en plate for å vise en bildeserie, og skaper en illusjon av at en animasjon vises. "Jeg animerer vanligvis i 2D," forklarer Emily. "Det er fordi de bare vises på datamaskiner. Det var fint å se en animasjon som var ekte, en fysisk gjenstand."

Emilys siste fenakistoskop vises en animert hage på en platespiller, men prosjektet startet i mye større skala. "Den opprinnelige idéen var å skrive ut enorme bilder laget av mange biter papir, og laget et enormt fenakistoskop på en rund bygning."

Hun kan ikke si sikkert hva som er neste prosjekt. "Jeg har skrevet ned mange idéer," forklarer Emily. "Nå kan jeg skille mellom hva som er realistisk, og hva som ikke er det."

For kreatører som Emily, som animerer arbeidet bilde for bilde, kan én feil spolere flere timers hardt arbeid, men det er ikke alltid verdens undergang. "Jeg er mer glad i prosessen enn resultatet," sier hun. "Andre mennesker synes det er en lang prosess, så de fullfører ikke prosjekter. Men det er alltid fint å sette sammen alle bildene når du har jobbet på hundrevis av dem."

Klikk her for å se Emilys verker på Vine.