Gali Tibbon photographs child inside an inflatable ball at a Serbian funfair using the Canon EOS M5

Fang øyeblikket med Gali Tibbon

Fotojournalist, dokumentarfotograf og Canon Explorer Gali Tibbon har reist rundt hele jorda for å dokumentere folk og kulturer. Hennes siste reise tok henne til den lille spabyen Vrnjačka Banja i Serbia. Vi tok en prat med henne for å finne ut mer om hennes personlige fotofilosofi, om de magiske øyeblikkene som gjenspeiles i hennes stemningsfulle bilder av byen, og om hvordan det første oppdraget med EOS M5 gikk ...

Følg magien

Når man snakker med Gali Tibbon om fotografering, er "magisk" et ord hun bruker ofte. Hennes følelse av nesten mystisk ærefrykt for underverkene ved fotografering er noe som har vært med henne siden hun var 14, da hun fant et livsforandrende bilde i en Life Magazine-årbok fra 1956 som hun fant på bestefarens bokhylle.

"Jeg så dette fantastiske, kornete sort-hvitt-bildet i bevegelse. Det var fantastisk. Inntil da visste jeg ikke at fotografering kunne være annet enn de vanlige Kodak-øyeblikkene med familien eller reiselandskap. Det var levende! Jøss! Det inspirerte meg til å kjøpe mitt første kamera. Det var et Canon AE1-filmkamera som én eller kanskje tre personer hadde eid før meg. Jeg meldte meg på et fotokurs på Israel Jerusalem Museum der jeg lærte å behandle og fremkalle film. Jeg brukte til og med alle lommepengene mine på film og kjemikalier til en liten lab hjemme, og jeg blir aldri lei av å se den magiske måten sort-hvitt-bildene mine fremstilles i brettene på."

"Kameraet tar meg til steder, nesten som et magisk kompass som går der det ønsker, og jeg følger etter!"

Å følge magien har tatt Gali på mange fotografiske reiser rundt i verden for å dokumentere ulike folkeslag, kulturer og trosretninger. Som hun forklarer, handler imidlertid dokumentarfotografering om mer enn å "ta fine bilder."

"I dokumentarhistorier er det vanskelig å forandre virkeligheten til todimensjonelle stillbilder. Det handler om lys, lukter og lyder, det handler om følelser i folks øyne. Jeg må kombinere alle disse elementene til et flott bilde. Når det skjer, er det som magi, men det er også hardt arbeid og en mental utfordring. Det er ofte en språkbarriere, men jeg kan føle stemningen og energien til folk, og det er utrolig hvordan vi kan kommunisere med smil, gestikuleringer og gebrokken engelsk."

"Jeg må overføre denne energien til bilder, slik at noen som ikke var sammen med meg, kan dele den opplevelsen."

I øyeblikket

Når man ser på bildene Gali tok i Serbia, kan man se at hun har en magisk evne til å fange denne flyktige energien – selv med et ukjent kamera. Bildene hennes, som er delvis gatefotografering, delvis portrettfotografering og delvis kunstfotografering, viser oss intime øyeblikk i livene til byens innbyggere som aldri vil gjentas. I henhold til Galis fotofilosofi ligger magien i disse her-og-nå-øyeblikkene, men som hun forklarer så er det noen skjær i sjøen.

"Å være fotograf handler om å være der og få folk til å dele livene sine med meg i et par minutter, timer eller dager. Det handler om å fange her-og-nå-øyeblikkene i en verden i endring – fange flyktige øyeblikk like før de forsvinner. Først må du imidlertid komme deg forbi Kodak-øyeblikket. Å posere er det første instinktet til folk når de ser kameraet – de retter seg opp, strekker frem brystet og tar på seg "kamerafjeset". Det er noe de lærte i barndommen da man ikke kunne kaste bort fotofilm, og det er det siste jeg ønsker. Jeg tar derimot alltid det bildet siden det fjerner spenningen. Og du må komme deg forbi det Kodak-øyeblikket før du virkelig kan begynne å ta bilder."

"Folk tror også at de vet hva du fotograferer, men de vet ikke hva som skjer i hjernen eller i øyet til fotografen bak kameraet, de vet ikke hvilke detaljer eller øyeblikk jeg venter på."

"Heldigvis blir folkene mer avslappet jo lengre jeg oppholder meg innen et samfunn, og da kan jeg begynne å ta de bildene jeg ønsker. Alle jeg møtte i Vrancka Banja var så varme og vennlige og veldig samarbeidsvillige når det gjaldt å bli fotografert – selv sauene – slik at jeg kunne fange noe ekte."

"Jeg tok bilde av en gjeter, en tidligere fotballspiller som nå tilbringer hele dagen på jordene og leser aviser og snakker til sauene sine, rett etter at det hadde regnet. Lyset var fantastisk, men sauene løp bare unna, så gjeteren sa at de måtte stoppe. Da stoppet de fullstendig slik at jeg kunne ta bildet. Det var som om han hadde en fjernkontroll!"

Gali Tibbon fotograferer hyrde med lam med det speilløse systemkameraet EOS M5

"Og nede ved elven var det et aktivt samfunn, med for det meste menn, som var helt uhemmede, folk som bare var seg selv med en virkelig "leve og la leve"-holdning. Jeg syntes det var utrolig. De strippet ned til badebuksene og viste frem kroppene sine, uansett hvilken form de var i. De spilte domino, svømte og solte seg fra midt på dagen til solnedgang. De hadde også en flott humoristisk sans. De var tøffe gutter med hjemmelagde tatoveringer som eglet på hverandre."

"Den diskré størrelsen til EOS M5 var flott for disse bildene fordi jeg ikke trengte å se ut som en actionfigur med haugevis av utstyr. Det rettet ikke så mye oppmerksomhet mot meg som fotografen og var mindre skremmende for motivene mine. Så jeg kunne gå ut og nyte å bare være en person med et kamera, leke med lys og skape kunst, mens de bare gjorde det som fant seg naturlig."

Gali Tibbon fotograferer to serbiske menn som spiller domino, med EOS M5

For Gali er det i de øyeblikkene med kreativitet at magien skjer ...

"Når alle elementene kommer sammen, komposisjon, folkenes ansiktsuttrykk, en lysstråle som treffer et ansikt akkurat da, og jeg har det rette objektivet og står på rett sted, da kan jeg fange det øyeblikket på en sekstiendedel av et sekund med ett enkelt klikk. Når disse tingene sammenfaller, får vi se magien."

"Du kan føle det når du fotograferer. Det er intuitivt og følelsesmessig. Du legger merke til noe og danser rundt det, som en bie rundt en blomst, og prøver å fange essensen."

"Du prøver forskjellige bilder på jakt etter det helt perfekte. Du kan gjøre dette med digitale bilder og se om du er på rett spor (ikke som med film!). Jeg vet derimot ikke om jeg har klart det før jeg ser bildet på en stor PC-skjerm! Men til syvende og sist handler det om prosessen – som kommer fra magefølelsen. Selv om det er flott å få bilder utstilt i gallerier og på museer og at folk samler på bildene dine, er det den kreative prosessen her og nå som er det magiske. Og det er viktigere enn resultatet."

Kameraet – kjærlighet ved første blikk?

Galis første reaksjon på å bruke et speilløst systemkamera til fotograferingen i Vrnjačka Banja var skepsis, men det endret seg da hun fikk EOS M5 i hendene og begynte å bruke det.

"Da jeg først så det, så det skikkelig kult ut – som om noen hadde krympet mitt EOS 5D Mark III! Jeg likte designen, og det virket solid – det passet naturlig i hånden min, med alle knapper og brytere på rett sted. Det er definitivt ikke hva jeg hadde forestilt meg fra et speilløst systemkamera, som vanligvis har en flat og tynn kropp uten grep eller søker."

"Og det var ikke vanskelig å bruke. Jeg kunne konfigurere kameraet med samme funksjoner som mitt 5D Mark III – så jeg kom raskt i komfortsonen. Jeg kunne bruke det intuitivt uten å måtte avbryte den kreative prosessen, fornøyd med at kameraet gjorde det jeg ønsket."

Gali Tibbon fotograferer et lite barn ved elven i skumringen med det speilløse systemkameraet M5

"Kvaliteten er flott, med fyldige farger og fine hudtoner." Det er bare et lite kamera, men du kan lage plakater av jpeg-bildene og ta bilder i RAW. Kontinuerlig fotografering er også ganske utrolig. Det oppnår virkelig de sju bildene per sekund de påstår!"

"Jeg likte spesielt det ekstra rattet for eksponeringskompensasjon. Det er ideelt plassert slik at jeg kan leke mens jeg fotograferer og kan under- eller overeksponere uten å måtte bryte konsentrasjonen eller ta øye fra motivet. Den elektroniske søkeren er spesielt stilig fordi dataene vender med deg når du fotograferer vertikalt. Så jeg trenger ikke myse slik jeg pleier for å finne eksponeringen sidelengs!"

I tillegg likte hun de fleksible komponerings- og fokuseringsalternativene som var tilgjengelige for henne med den elektroniske søkeren og den vribare berøringsskjermen:

"Jeg hadde aldri trodd jeg ville bruke en skjerm til å fotografere, men den vribare berøringsskjermen på EOS M5 gir meg mange flere alternativer for å ta bilder fra ulike vinkler. I tillegg er den svært rask, og navigering på menyene er enkelt. Og autofokussystemet på berøringsskjermen er helt strålende!"

"Jeg kan bare ramme inn og deretter bruke tommelen min, mens jeg ser gjennom søkeren, for å dra fokusområde dit jeg vil ha det, uten å måtte komponere bildet på nytt eller låse fokus på ett sted og deretter forskyve rammen."

Gali ble spesielt imponert over kameraets kompakte størrelse:

"EOS M5 er kanskje lite, men det er et monster! Det er så forfriskende å ha noe kompakt uten at det går på bekostning av kvaliteten. Det gjør praktisk talt alt mitt EOS 5D MK III gjør, og jeg kan bruke de samme objektivene, men det er veldig diskré."

"Det er også lurt med Bluetooth, for da kan jeg være koblet til Internett og kameraet via smarttelefonen min, og jeg trenger ikke ledninger eller en PC når jeg er ute i felten. Jeg kan gå ut med bare telefonen og kameraet og være et enmannsband."

"Det er flott å ha både elektronisk søker og skjerm for portretter også, ettersom jeg kan styre fokuset med tommelen mens jeg snakker med motivet. "

"I dag vil ingen fotojournalist risikere å være uten et kamera og potensielt gå glipp av en stor nyhetshendelse, men EOS M5 er faktisk mindre enn blitsen min, slik at jeg enkelt kan ta det med meg på kino eller på ferie og fortsatt ta bilder i jobbstil. Det er det bærbare EOS-kameraet jeg har ventet på!"

"EOS M5 er lite, men gjør store ting!"