Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Et bilde av Cuba

Sarah Caron er en fransk fotojournalist med base i Paris. Etter å ha fullført utdannelsen sin, dro hun til Cuba, og i 1994 tok hun de ikoniske bildene som startet karrieren hennes som profesjonell fotograf. Siden den gang har hun vært på utallige oppdrag i Afrika, Sør-Amerika, Asia og Midtøsten som frilanser for forskjellige blader som Time og Paris Match, og hun har vunnet en rekke priser og stipender på veien og holdt utstillinger rundt om i verden. Vi møtte henne på Cuba, der hun tok seg tid i en ellers travel hverdag til å teste EOS M5-kameraet og fortelle oss litt om karrieren og hvordan hun går frem for å ta flotte bilder.

Begynnelsen

Det første vi spurte Sarah om, var hva som gjorde at hun endte opp som profesjonell fotograf og ikke som klassisk ballerina som hun drømte om å bli da hun var i tenårene.

«Allerede da jeg var veldig ung, likte jeg bilder godt. Foreldrene mine tok meg med til museer for å se kunstverkene til de beste malerne, som jeg mener at på mange måter var sin tids fotojournalister. Men jeg var også glad i ballett, og i tenårene trodde jeg at jeg kanskje kunne bli klassisk ballettdanser. Det var da jeg besøkte Cuba for første gang – som student på Alicia Alonsos ballettskole i Havana. Til syvende og sist var det interessen min for historie som virkelig inspirerte meg til å bli fotograf. Mens jeg tok en mastergrad i spansk og søramerikansk litteratur og sivilisasjon, oppdaget jeg arbeidene til Cristina García Rodero, en fantastisk spansk fotograf, gjennom boken hennes España oculta. Da skjønte jeg at det var fotografering jeg ønsket å drive med, og jeg vurderte aldri igjen å velge et annet yrke.»

Sarah Caron fotograferer en ung kvinne med en tatovering med EOS M5

Tilbake i tid

Sarah reiser ofte tilbake til steder hvor hun har vært før.

«Det var bildene jeg tok da jeg dro tilbake til Cuba i 1994 – for over 20 år siden nå – som var starten på karrieren min som profesjonell fotograf. Og hver gang jeg har muligheten, drar jeg til tilbake til steder der jeg har jobbet tidligere. Jeg sparer mye tid på denne måten fordi jeg kjenner stedene og menneskene som bor der, veldig godt. Når jeg reiser tilbake, får jeg ikke bare muligheten til å dokumentere endringene som har skjedd på disse stedene, men jeg kan også utforske samfunnet og menneskene som bor der, på en mer grundig måte. Så bildene mine gjenspeiler en dypere forståelse av kulturen. Det å være godt kjent et sted har selvsagt også sine praktiske fordeler. Jeg vet om steder der jeg kan bo, og hvordan jeg kan reise rundt på en enkel måte. Fordi jeg har besøkt Cuba så mange ganger, har jeg også blitt så god i spansk at mange kubanere ikke kan tro at jeg er fransk.»

I Sarahs første profesjonelle prosjekt fra Cuba, som ble gjort i sort/hvitt, er det tydelig at hun er inspirert av Cristina García Roderos sort/hvitt-bilder. Vi spurte Sarah om den kreative prosessen bak det å fotografere i sort/hvitt eller farger, og om hvordan hun fanger opp følelser i bildene sine.

«Det var praktiske og ikke kunstneriske årsaker til at jeg tok bilder i sort/hvitt til det første fotodokumentariske prosjektet mitt om de kubanske tømmerfløterne. Dette var før digitalfotograferingens dager, så jeg måtte jobbe med negativene og fremkalle bildene på egen hånd. Sort/hvitt var rett og slett et enklere medium å jobbe med. I disse dager, hvis det er snakk om et personlig prosjekt, velger jeg farger eller sort/hvitt avhengig av hva jeg ønsker å formidle med bildene mine. Det er ikke så lett å forklare hvorfor jeg velger som jeg gjør. Jeg velger intuitivt basert på temaet jeg jobber med. Jeg har for eksempel jobbet i sort/hvitt i et prosjekt om immigrasjon som jeg har holdt på med i flere år. Hvis jeg er på oppdrag for et blad, spør jeg dem selvsagt om hva de ønsker, og tar bilder deretter.»

«Når det gjelder hvordan jeg fanger opp følelser, så vet jeg ærlig talt ikke. Men jeg tilbringer mye tid sammen med mennesker i miljøene de hører hjemme i, og på den måten knytter jeg kanskje de båndene jeg trenger. Lys spiller selvsagt en utrolig viktig rolle, og dette krever at du er veldig tålmodig. Du må ofte vente lenge før det rette øyeblikket oppstår.»

Regnbue over en våt gate, fotografert med Canons speilløse EOS M5-kamera

«Noen ganger, særlig når du er ute på oppdrag, hvis du ikke har godt lys, eller hvis det regner hele tiden, må du rett og slett gjøre det beste ut av situasjonen og skape noe interessant. Dette er den virkelige utfordringen. Når du jobber som fotojournalist, må du også tilpasse deg raskt til situasjoner som kan være flyktige, og det er mange ting du må ta hensyn til i tillegg til lyset.»

Sarahs siste oppdrag går ut på å ta motebilder i Cuba. Dette er tilsynelatende noe helt annet enn de fotodokumentariske bildene hun har tatt for eksempel i Palestina og Afghanistan, men for Sarah er forskjellene mindre enn du skulle tro.

Sarah Caron bruker M5-kameraet til å fotografere en modell bak kulissene under en motefotografering

«Til nå har jeg drevet med motefotografering i Pakistan og på Cuba, der mote er en måte å uttrykke drømmer om endringer på. Både i Pakistan og på Cuba har designerne brukt kreativiteten sin til å formidle et underliggende politisk budskap, så det er ikke – når du ser det på den måten – så ulikt det å ta reportasjebilder i et konfliktområde. I begge tilfellene kan et godt bilde både være informativt og gjøre et emosjonelt inntrykk på seeren. Det er dette jeg prøver å oppnå både som fotojournalist og som motefotograf.»

Ute på gaten

Gatemotiv fra Havana, fotografert av Sarah Caron med Canon M5-kameraet

I tillegg til å ta noen flotte bilder av det som skjer bak kulissene i forbindelse med en motefotografering, tok Sarah også med seg EOS M5-kameraet ut på gatene i Havana. Vi spurte henne om hva som skal til for å bli en god gatefotograf, og om hva slags kamera det er lurt å bruke.

«I dette prosjektet ønsket jeg å innta rollen som en turist på jakt etter flotte og overraskende bilder. Du må være svært observant når du driver med denne typen gatefotografering, slik at du legger merke til interessante og unike gatemotiver. Du må også kunne komponere og knipse bildet raskt. Som regel får du bare én sjanse. Det handler også om å ikke forstyrre folk som holder på med sine daglige gjøremål. Så arbeidsredskapen din må være liten, diskret og rask, akkurat som EOS M5. Kameraet gir deg også en ekstra fordel ved at du kan ta RAW-bilder som du kan bruke til profesjonelle formål.»

Nattmotiv fra Havana tatt fra havet med EOS M5

«Det var en fryd å jobbe med EOS M5. Jeg har ventet lenge på at Canon skulle lage et kamera som dette – et kamera som er lett, lite, raskt og samtidig kraftfullt. Allsidigheten til EOS M5 var også en stor bonus. Jeg brukte det i forskjellige situasjoner, for eksempel til mote-, reportasje- og gatefotografering og til å fotografere arkitektur og landskaper, med stort hell under ulike lysforhold. Jeg klarte til og med å bruke det til å skape bilder i impresjonistisk stil da jeg tok nattebildet av havet. Så, alt i alt har jeg fått et veldig godt inntrykk av EOS M5.»