Shooting a vignette with Nehemias Colindres

Å filme en scene med Nehemias Colindres

Fotograf og filmskaper Nehemias Colindres deler sine tre beste veiledninger for filmskapere: å filme en scene, filmskapertips og gjennom linsen.

Å filme en scene, eller en vignett som de sier i reklamebransjen, krever nøye planlegging og en forståelse som du får med litt erfaring.

Når du har laget idéskisser (visuelle eksempler som viser hva du forsøker å utrette) og beskrivelser (nedskrevne beskrivelser av hva som skal skje i filmen), bør du være klar på hva det er du håper å oppnå.

Kartlegg hvert klipp ved å lage et storyboard. Merk deg hvilket objektiv du skal bruke for klippet. Du trenger ikke bekymre deg for tegneevnene dine, selv en grov kladd hjelper veldig med å la deg visualisere den ferdige filmen.

Stillbilder fra andre filmer du synes passer bra, kan også være en god referanse. Husk at dette er ikke å stjele – vi blir tross alt inspirert av hverandre. Du kommer ikke nødvendigvis til å revolusjonere filmkunsten, men du kan legge til ditt eget kapittel i filmens historie.

Før du filmer noe er det best å gjennomgå kamerabevegelsene, dele det opp i markeringer og være klar på hva du ønsker å få ut av scenen.

Så må du gjennomgå scenen med skuespillerne dine. Avhengig av hvor gode skuespillerne er, pleier jeg enten å gi en forenklet forklaring av hva jeg ønsker eller utfordre kreativiteten deres. Uansett nivå er det din jobb å gi dem et følelsesmessig eller mentalt mål.

De må kunne forstå hvilken modus de skal være i. Jeg liker å veilede skuespilleren gjennom scenen, men lar kameraet observere på en flytende måte. Så prøver jeg å se etter visse motiver – av og til finner jeg til og med noen uventede perler jeg ikke hadde planlagt. 

Etter å ha filmet scenen i én tagning, tar jeg ekstra tagninger av visse detaljer som kan bringe et nytt element til scenen. Valget er opp til stilen din og kommer an på hvilken type film du lager. 

Så setter jeg opp et portrett. Portretter kan gi liv til filmen, men du må kunne få skuespilleren eller personen til å føle seg komfortabel. Gi dem små tips. Jeg ber ofte til skuespillerne om å se vekk, trekke pusten og snu seg mot kamera mens han eller hun puster ut. Hvis det ikke gir meg det jeg ser etter, endrer jeg posituren til vedkommende og får ham eller henne til å gjøre ulike ansiktsuttrykk. Som med de fleste motiver, hvis du ikke får det du trenger etter et par forsøk, kan du like godt gå videre. 

Til slutt må scenen brytes opp nok til at du har noen muligheter i redigeringsfasen. Kanskje du liker å vise scenen i én tagning? Eller du kan briljere med redigeringsferdighetene dine for å gi scenen din egen stil. 

Det er viktig å ha kontroll på alle aspektene, men det er også viktig å vite når du skal gi slipp og gi litt frihet til de rundt deg – både med tanke på motivene og de tilfeldige situasjonene som oppstår.

Husk at en god filmskaper er bare så god som tankeprosessen og planleggingen som ligger bak filmene.