hero-header.jpg

Bak objektivet med Nehemias Colindres

Fotograf og filmskaper Nehemias Colindres deler sine tre beste veiledninger for filmskapere: å filme en scene, filmskapertips og bak objektivet.

Jeg ble begeistret med en gang jeg kom på dette prosjektet. 24 timer i Berlin for å vise byens kjerne gjennom et kameraobjektiv.

Jeg hadde lyst til å prøve Canon EOS C300, som jeg hadde hørt så mye om. Det skulle være hakket bedre enn Canon EOS 5D Mark III. Jeg ville vite mer, og ikke bare ved å se en video om det på Vimeo. Jeg ville se om det kunne takle min type filming.

Så vi brukte Canon EOS C300 og Canon EOS 5D Mark III, i tillegg til et gammelt sett med Canon K-35-primærobjektiver. Jeg liker oftest å bruke gamle objektiver, så vi var veldig imponerte over glasskvaliteten og bildene vi fikk frem.

For konsertscenen hadde vi jo ikke noe å si på hvordan ting utviklet seg, så vi måtte være klare for å filme hva som helst. Vi greide å ta noen nøkkelportretter med bandmedlemmene som ga filmen mer sjel.

Vi måtte følge godt med når vi filmet danseren, fordi dansen hennes var mer fri enn koreografert. Vi samarbeidet med henne for å få fanget opp enkelte bevegelser, men vi løp stort sett rundt henne for å prøve å holde tritt, og kameraet taklet det fint.

Det hjalp veldig for denne scenen at vi filmet alt i 50 bilder per sekund, fordi noen av bevegelsene hennes var så raske at publikum kunne ha gått glipp av dem. Det fungerte også veldig bra med stilen hennes, og det gjorde at vi kunne få frem mer følelse i redigeringsfasen.

Vi tok opp hele filmen i løpet av én dag. I begynnelsen satt jeg meg ned med Steve Ellery – forretningsmannen i den siste scenen – og ga ham en utfordring. Jeg fortalte ham ikke hvordan jeg syntes slutten skulle være.

Jeg liker å gi plass til slike fine feil som kan løfte opp en film. Pønkerne ble valgt rett fra gata og jeg fikk dem til å gjøre ting de vanligvis holder på med. De pleier å klippe håret til hverandre, så jeg bestemte meg for å filme det. Generelt ville jeg observere dem og livsstilen deres uten for mye planlegging, og jeg tror det fungerte bra for dem.

Jeg synes definitivt Canon EOS C300 er en forbedring, men hvis du trenger mye fleksibilitet ville jeg også anbefalt å supplere med Canon EOS 5D Mark III i filmingen, fordi den er så fleksibel ved opptak i svakt lys.