five tips shooting cold conditions

Fem tips til fotografering i kulden

Snø, rim og is skaper spektakulære vintermotiver. De fleste kameraer er imidlertid utviklet for å brukes fra 0 grader og oppover. Du bør derfor være forsiktig når du tar bilder utendørs i temperaturer under frysepunktet. I tillegg til at det kan skade utstyret ditt, er det også ofte vanskelig å ta bilder i områder dekket av snø og is. Vi gir deg derfor noen praktiske tips om hvordan du kan komme deg gjennom vintermånedene på en god måte.

Borders av Jan Villim

Jan Villim, Borders

1. Bruk et stativ

Det er ikke enkelt å ta et stødig bilde hvis du skjelver på hendene på grunn av kulden. Et lett og bærbart stativ hjelper deg med å stabilisere kameraet, slik at du kan ta bilder med stor selvsikkerhet. Husk bare på at du ikke bør holde i stativet med bare hender hvis du er ute i kulda. Det er fort gjort å få frostskader på huden. Hvis du er en ivrig vinterfotograf, anbefaler Canon Ambassador og vintersportsfotograf Richard Walch at du investerer i et par spesielle klatrehansker. Med disse praktiske hanskene kan du frigjøre fingertuppene når du tar bilder, men holde dem beskyttet resten av tiden.

Sport Photography av Jure Fundak

Jure Fundak, Sport Photography

2. Ta med ekstra batterier

Batteriene tømmes raskere enn normalt i kaldt vær. Du bør derfor oppbevare kameraet og batteriene i en veske så lenge som mulig, slik at de holdes varme. Husk også på at du må pakke dobbelt så mange batterier som vanlig, slik at du ikke må avslutte fotograferingen før du egentlig vil.

3. Drei ringer manuelt

Hvis du bruker kameraet utendørs, og du ikke har dreid fokusringen manuelt eller brukt autofokus på en stund, kan objektivfokuset og zoomringene fryse. Du kan unngå dette ved å passe på at kameraet oppbevares i en veske av god kvalitet når du ikke bruker det, og at du dekker det til når du tar bilder i snøvær. Du kan også dreie fokus- og zoomringen regelmessig ved hjelp av AF-motoren eller manuelt.

Snørekjøring i Patagonia – bak kulissene av Richard Walch

© Richard Walch, Canon Ambassador

4. Unngå kondens

Når du tar med deg kameraet fra kalde til varme omgivelser, dannes det kondens som kan skade utstyret ditt. Richard Walch gir følgende råd: «Når du tar lunsjpause, bør enten du eller ryggsekken din bli igjen utendørs. Hvis du går fra et kaldt til et varmt sted og prøver å sjekke bildene dine, er det slutt på moroa. Det dannes fukt på kameraet og objektivet, og kameraet blir skadet. Du må holde kameraet ditt i én temperatursone.»

Du kan ta en titt på Richards inspirerende Snørekjøring-prosjekt her.

Patagonia-fjellene fotografert av Richard Walch

© Richard Walch, Canon Ambassador

5. Bruk solblenderen

Når det snør, kan solblenderen forhindre at snø kommer inn på objektivet. Richard Walch er enig.

«Det er utrolig viktig å bruke solblenderen for å forhindre at snøen treffer objektivet. Du er mye bedre beskyttet mot snøen med en god solblender», sier han. Du bør derfor beholde solblenderen på og ha med deg noen objektivkluter, slik at du kan tørke glasset før du legger kameraet ned i vesken igjen.

Come and See

Da han filmet den siste Canon-historien, Snørekjøring, måtte regissøren Marcus Söderlund og resten av teamet hanskes med ekstreme værforhold. Bli med oss bak kulissene, og se hvordan de taklet utfordringen og festet denne actionfylte og ekstreme vintersporten til film.