Dine bilder, våre favoritter: Byportretter

Byfolk har ofte en historie å fortelle, og vi utfordret deg til å fotografere personer i deres urbane miljø. Blant de mange bidragene vi mottok, skilte Jimmy Marrs flotte bilde, Vespa Eddie, tatt i Camden Town i London, seg virkelig ut. Jimmy forteller om hvilke utfordringer han stod ovenfor da han tok bildet, deler noen av sine andre bilder med oss og gir oss historien bak dem.

Mote og kultur i bybildet

Da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet, krydde det av ulike ungdomskulturer med svært forskjellige stiler. Mote og musikk var veldig viktig, og mange hadde et meget karakteristisk og ofte ganske ekstremt utseende. Du kunne se alt fra New Romantics-ungdom kledd i blonder og rysjer, punkere med piggsveis, denimklær og kjettinger, reggae-elskende rude boys i stilige dresser, skinnkledde rockere og gothere med sminke.

Dette ser jeg ikke mye nå for tiden. Dagens ungdom ser ut til å kle seg ganske likt, og bare en liten minoritet har et særpreg og en stil som gjør at de skiller seg fra mengden.

Da jeg satte i gang med å ta byportretter i Camden, så jeg etter personer som hadde funnet sin egen stil i stedet for å følge med strømmen.

Portretter tatt av Jimmy Marr

Utfordringer måtte overvinnes

Det å gå bort til fremmede og be dem om å posere for et bilde, var en ganske merkelig opplevelse til å begynne med. Jeg var sikker på at de fleste ville takke nei. Overraskende nok ble de fleste smigret, og de var både tålmodige og støttende.

Jeg måtte også fotografere motivene mine slik jeg fant dem. Dette var noe jeg måtte lære meg. Tidligere hadde jeg nesten utelukkende tatt bilder i godt, naturlig lys og aldri egentlig vært nødt til å ta hensyn til det som var i bakgrunnen. Nå måtte jeg i mye større grad være oppmerksom på forstyrrelser i bakgrunnen, lære om lys og komposisjon og instruere personene var villige til å stå modell.

Fotograferingen av Vespa Eddie

Vespa Eddie i Camden av Jimmy Marr

Bildet av Vespa Eddie ble tatt på kvelden, og dagslyset hadde mer eller mindre forsvunnet. Jeg var på vei tilbake til bilen for å dra hjem da jeg hørte den karakteristiske lyden av en Vespa-scooter. Heldigvis kjørte scooteren forbi meg og inn på bensinstasjonen. Jeg fikk et glimt av sjåføren og tittet over veien for å se ham bedre.

Eddie så helt genuin ut, sa seg villig til å bli fotografert og gav meg tillatelse til å bruke bildene akkurat som jeg ville. I løpet av tiden jeg tilbrakte sammen med ham, oppdaget jeg at han kunne en del om fotografering selv, og han ventet tålmodig mens jeg prøvde ut den eksterne blitsen.

Bildet ble tatt i svinnende dagslys og i en dårlig belyst forgård på en bensinstasjon. Jeg brukte en ekstern blits. Denne ble holdt av en velvillig medhjelper som stod omtrent 1,5 meter til høyre for motivet. Den var stilt inn på halv effekt og ble spredd av en liten håndholdt softboks. Jeg tok et par testbilder, og ved hjelp av LCD-skjermen kunne jeg se histogrammet og vurdere innstillingene mine. Det viste seg at jeg bare trengte å gjøre noen få, små justeringer.

Jeg synes dette er et tidløst bilde, og det viser en person med særpreg i en by med innslag fra mange ulike kulturer.

Dele bilder

Hvis du ønsker at bildet ditt skal være med i utstillingen, sender du inn bildene dine til galleriet. Kanskje hører du fra oss om ikke så lenge! Hver måned har vi en ny utfordring, så ta kameraet ditt – det du måtte ha – vær kreativ, og last opp bildet ditt slik at alle kan se det.