A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

Festfotografering

Slik tar du kreative festbilder

Noe av det beste med høytiden er alle festene og begivenhetene som gjenforener venner eller familie til latter, dans og avslapping. Hvis du vet hvordan du skal fotografere moroa og festen på en kreativ måte, kan du skape minner du vil verdsette resten av livet, enten det er en samling med noen få venner eller en overdådig julefeiring med hele familien. Du kan bruke disse nyttige tipsene og teknikkene til å ta flotte festbilder som alle vil like og dele.

1. Velg de beste kamerainnstillingene for en fest innendørs

Fester involverer ofte lite lys og motiver i bevegelse. Derfor er det viktig å sørge for at kameraet er riktig innstilt for å ta bilder i slike omstendigheter.

Du trenger ikke å bruke blits, men du må sørge for at lukkerhastigheten er rask nok til å håndtere bevegelse. Still inn lukkerhastigheten til ca. 1/160 eller 1/250 sekund som minimum, og sørg for at blenderåpningen er relativt stor (lavere f-tall). Det vil også hjelpe å skru opp ISO-en til en moderat eller høy innstilling, som ISO 3200 eller ISO 6400.

2. Pass på at du vinkler blitsen riktig

Hvis du bruker blits, må du passe på at den er stilt inn på en måte som flatterer motivene dine. Hvis du bruker en Speedlite-blits, kan du – i stedet for å peke det direkte på det du prøver å fange – vinkle den mot taket slik at lyset spretter mot motivet. Dette gir ikke bare en mer naturlig belysning. Motivene vil også være mer komfortable med dette.

Speedlite 470EX-AI, verdens første blits med Auto-Intelligent Bounce, tar seg av å velge den optimale vinkelen for deg ved å vurdere omgivelsene og automatisk vippe blitshodet slik at lyset spretter fra veggene eller taket i rett øyeblikk og du kan fokusere fullt på å ta bildet.

Hvis kameraet er utstyrt med Wi-Fi, og du kan få tak i en ekstern blits med trådløs funksjonalitet, eller hvis du ikke bruker trådløs funksjonalitet, men har en blitskabel, kan du plassere blitsen på én side og utløse den eksternt.

3. Spre lyset fra blitsen

En alternativ måte å få flotte resultater fra blitsen din på er å bruke en diffuser eller en liten softboks over blitshodet. Dette sprer og mykner effekten av blitsen og hjelper deg med å få mer naturlige hudfarger mens du fryser handlingen.

4. Ta impulsive bilder

Arrangerte bilder er alltid viktige, men hvis du ønsker å fange naturlig glede på fest, er det best å ta impulsive bilder.

Et lengre objektiv, for eksempel Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, vil hjelpe deg med å ramme inn flere fjerne motiver, og la deg fotografere uten at det er for tydelig at kameraet peker på noen spesifikke personer. Av samme grunn bør du slå av kameraets AF-hjelpelys.

I stedet for å bruke kameraets blits når du fotograferer, er det bedre å bruke en stor blenderåpning og en moderat-til-høy ISO-innstilling for å holde motivene skarpe og i fokus.

Du trenger ikke å bruke blits, men du må sørge for at lukkerhastigheten er rask nok til å håndtere bevegelse.

Beslektede artikler
related article - OUTDOORS

UTENDØRS

Ti tips som hjelper deg med å ta bedre fyrverkeribilder

Fra de beste kamerainnstillingene til å inkludere venner og familie i bildeutsnittet: Slik fotograferer du gleden og magien ved fyrverkeri.

Party Photography - related article 1

MAT

Hils på matfotograf Mike Tsang som fotograferer mat i bevegelse

Å fange inn motiver i bevegelse har alltid vært en lidenskap for Mike Tsang, en London-basert matfotograf. Les intervjuet vårt med Mike for å se hvordan han fryser bevegelser for å fange inn flyktige øyeblikk.

related article - ACTION

HANDLINGER

Fang inn spektakulær parkouraction med Samo Vidic

Sportsfotograf Samo Vidic deler sine beste tips til fotografering av parkour og urban actionsport.

5. Lær hvordan du lager en strålende bokeh-effekt

Høytiden er full av vakre lys, enten det er et hav av flimrende juletrelys eller et enkelt stearinlys, som kan bli glødende kuler i bakgrunnen på bildene med riktig oppsett. Det japanske ordet "bokeh" brukes for å beskrive de estetiske kvalitetene til disse uskarpe høylysene.

Uskarpe høylys i bakgrunnen kan være store og abstrakte, eller mindre og mer tydelig definert, og du kan til og med være kreativ og forme de uskarpe høylysene som stjerner, hjerter eller juletrær. Lær hvordan i videoen ovenfor.

Effekten er enklest å oppnå når objektivet er satt til den bredeste blenderåpningen, for eksempel f/2.8 eller f/2, som gjør at du kan være svært selektiv i hvor du fokuserer, og dermed kan du få motivet ditt til å tre frem mot en uskarp bakgrunn. Du kan også få behagelige, uskarpe høydepunkter ved å bruke mindre blenderåpninger som f/5,6. Forsterk effekten gjennom å øke avstanden mellom motivet og bakgrunnen eller ved å stå nærmere motivet.

6. Senk lukkerhastigheten for å fange inn uskarpe bevegelser

Raskere lukkerhastigheter hjelper deg med å ta skarpe bilder av motiver i bevegelse, mens en alternativ tilnærming er å bruke en mye langsommere lukkerhastighet for å skape bevegelse i scenen med statiske motiver.

Still inn en lukkerhastighet på rundt 1/10 sek eller 1/20 sek hvis du tar bilder uten stativ, og sørg for at et statisk (eller relativt statisk) motiv er klart synlig i utsnittet. Det er nyttig hvis objektivet har bildestabilisator, ettersom det vil hjelpe deg med å holde bildene skarpere ved lavere lukkerhastigheter. Noen kameraer har innebygd bildestabilisator, hvor kameraets bildestabilisering vil fungere med alle objektiver.

Hvis du bruker et stativ, kan du bruke langt langsommere lukkerhastighet for å oppnå denne effekten. Utløs lukkeren med en kablet eller trådløs fjernutløser, Canon Camera Connect-appen eller selvutløserfunksjonen.

A woman throws her arms back amidst trails of light

7. Fang lysspor på dansegulvet

Ved å kontrollere når kameraet utløser blitsen under eksponeringen, kan du fange inn fargerike lysstriper som kreativt formidler stemningen på festen, samtidig som motivet blir skarpt. Velg en lav lukkerhastighet på ca. ett sekund, og velg mellom modus for første eller andre gardinsynkronisering i kameraets meny for blitsalternativer.

Første lukkergardin er standardalternativet på de fleste kameraer. Den utløser blitsen ved starten av eksponeringen og registrerer eventuell uskarphet foran motivet. Andre lukkergardin avfyrer blitsen når eksponeringen nesten er slutt, og tar opp lysspor og andre detaljer bak motivet.

8. Fokus på de mindre detaljene

Husk at bilder av festligheter ikke alltid trenger å være fylt med folk. Fokus på mindre detaljer, enten det er juletrepynt, bordpynt eller andre elementer som rammer inn feiringen, kan fortsatt formidle stemningen på en effektiv måte.

Hvis du ikke kan komme nær nok motivet med objektivet du bruker, bør du vurdere et makroobjektiv, som Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM eller Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Et relativt bredt alternativ derimot, som Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM (for EOS M-kameraer), gjør at du kan nærme deg motivet samtidig som du kan fange mer av omgivelsene for å skape sammenheng.

Skrevet av Matt Golowczynski