Andrey-Golovanov-Sergey-Kivrin-fencing

Actionfotografering med Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin

© Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin.

 

Nå som London Marathon og sykkelrittet fra London til Paris nærmer seg, tenkte vi det ville være interessant å prate med Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin – to av verdens mest erfarne sportsfotografer. I et eksklusivt intervju med Canon snakket de om fordelene ved å jobbe som et team og tilnærmingen deres til det å ta flotte actionfotografier.

Fotografering som en lagidrett

Det er ganske uvanlig å finne et fotografiteam som jobber så tett sammen, men det er sånn de russiske fotografene Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin vil ha det. De møtte hverandre i 1986 mens de jobbet for et blad i Sovjetunionen, og siden har de vært uadskillelige.

Sergéj forklarer hvilken nytte de har av denne uvanlige ordningen: «Jeg ser bare fordeler med et slikt samarbeid. For de første har vi alltid to ulike synsvinkler og steder å fotografere fra når vi dekker et arrangement sammen. Og hvis én av oss går glipp av noe, kan det hende at den andre fanger det opp. Vi må også sjelden avvise en jobb. Hvis én av oss er syk, kan den andre gjøre jobben alene. Dette er spesielt nyttig når vi jobber sammen under De olympiske leker, der mange øvelser foregår samtidig.»

© Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin.

Mer enn bare et øyeblikk

Andréj og Sergéj har opparbeidet seg et omdømme som to av de beste sportsfotografene i verden, på den gammeldagse måten – ved å være produktive og ta tusenvis av fantastiske bilder under store sportsarrangementer rundt om i verden. Over tid har de lært seg hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Selv som formelen for sportsfotografering kan virke enkel – lys, bakgrunn, utøverens uttrykk og kroppsform og dynamikk er viktig – er det stedet man fotograferer fra, og forståelsen av sjangeren som har mest å si.

Sergéj forklarer. «Vi prøver alltid å finne et sted å fotografere fra der det ikke er reklame, lyktestolper eller andre ting. Vi prøver å gjøre alle reportasjebilder estetisk tilfredsstillende, det handler ikke bare om å fange øyeblikket.»

Gode forberedelser er naturligvis viktig. «Du må gjøre gode forberedelser hver gang du skal fotografere. Få god kjennskap til idretten, besøk arenaen, og finn de beste stedene å fotografere fra. Det er også viktig å bli kjent med trekkene og vanene til utøverne. Da kan du komponere bildet på forhånd og vente på det rette øyeblikket. Det viktigste er å vite hva du vil og ikke være avhengig av flaks.»

Når man skal ta slike uforutsigbare actionfotografer, må man ha med seg mye forskjellig utstyr i vesken. «Vi tar alltid med oss et fullt sett med objektivene Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 300mm f/2.8L IS II USM og EF 400mm f/2.8L IS II USM. Vi bruker vanligvis Canon EOS-1D X Mark-II.»

Olympiske veteraner

Det er ikke mange som kan si at de har vært med på et titalls OL, men det kan Andréj og Sergéj.

Rio De Janeiro var Andréjs 15. OL og Sergéjs 12. Med så mange OL bak seg vet de utvilsomt hva de holder på med, men de sier at ting har blitt vanskeligere. «Hvor vellykket arbeidet vårt blir avhenger dessverre i stor grad av OL-arrangørene. Transportmuligheter, beliggenhet, antallet fotografer, avstanden mellom idrettsarenaene og godt Internett – alt dette har innvirkning på kvaliteten på arbeidet vårt.»

Sergéj forteller oss at det å være sportsfotograf ikke bare er glamorøst: «Pressefotografer sover, selv under ideelle forhold, på det meste fire timer om natten. Så det er hardt arbeid.»

Fotograferingens utvikling

Sergéj og Andréj har til sammen flere tiår med erfaring, og de har sett med egne øyne de mange endringene som har skjedd innen fotografering. De har vært nødt til å tilpasse seg nytt utstyr og overgangen til digital fotografering og har likevel overlevd i en bransje som utvikler seg i stort tempo.

Da de fotograferte på film i begynnelsen av karrieren, måtte de være mye mer selektive. «Da vi fotograferte på film, var mye avhengig av mengden fotograferingsmateriale vi hadde til rådighet, og kvaliteten på det. I Sovjetunionen var dette kanskje spesielt aktuelt. Den digitale teknologien har på enkelte måter ført til at alle fotografer stiller mer likt.»

Andréj og Sergéj mener, som mange andre, at det råder en feiloppfatning i dag om at alle er fotografer. «Holdningen til faget vårt er dramatisk endret. Nå som alle telefoner er utstyrt med kamera, ser alle på seg selv som fotograf.»

© Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin.

Hva er det neste på programmet for den russiske duoen?

De elsker å ta sportsbilder, og de ser svært entusiastisk på mange ulike typer oppdrag. «Det er alltid interessant å jobbe for et blad, en bokutgivelse eller en utstilling. Noe som er litt annerledes. I alle disse tilfellene må du fange opp stemningen og ikke bare mesterne.»

Men det er tøff konkurranse om disse jobbene, og den blir bare tøffere for hvert år som går. «Dessverre får vi stadig færre slike bestillinger,» sier Sergéj. «Pressen finner nå ofte bilder rett fra Internett. De setter ikke pris på kvalitet lenger. Det eneste som betyr noe er at det går fort.»

Heldigvis virker det som det fortsatt er et marked for sportsfotografier av høy kvalitet. «Det neste vi skal gjøre er å dekke Fed Cup i tennis i Russland, og deretter drar vi til Kasakhstan på oppdrag fra Det internasjonale tennisforbundet. Til sommeren skal vi jobbe med Confederations Cup i fotball i Moskva og De islamske lekene i Baku. «Så ja, vi har nok å gjøre,» sier Sergéj og smiler.

Priser og anerkjennelser

I løpet av karrieren har duoen vunnet er rekke fotografipriser over hele verden, blant annet i Frankrike, Nederland, Belgia, Sveits, Tyskland, Japan og hjemlandet Russland. De er spesielt stolte av arbeidet sitt under London-OL i 2012. De leverte også bilder til Russlands søknad om å få arrangere vinterlekene i 2014 i Sotsji, og de fikk oppdraget med å instruere andre sportsfotografer i forkant av lekene.

© Andréj Golovánov og Sergéj Kivrin.

Utstyrsvesken til Sergéj og Andréj:

Kameraer:

EOS-1D X

EOS-1D X Mark II

Objektiver:

EF 16-35mm f/2.8L III USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 200-400mm f/4L IS USM-konverterer 1,4x

EF 300mm f/2.8L IS II USM

EF 400mm f/2.8L IS II USM

EF 600 mm f/4L IS II USM

EF 800mm f/5.6L IS USM

Tilbehør:

Canon EF-telekonverter 1.4x III

Canon tidsstyrt fjernkontroll TC-80N3



Intervju: Skrevet av Martin Fleming