A person stands in front of a building with triangular windows larger than them, leaning diagonally. Photo by Daniel Rueda and Anna Devís.

FOTOGRAFERING AV ARKITEKTUR

Hils på «geometrisøkerne» Daniel Rueda og Anna Devís

Bli med oss når vi tar en prat med de fargerike og kreative arkitekturfotografene Anna Devís og Daniel Rueda.

Finn ut hva som ligger bak den oppfinnsomme og abstrakte fortellerstilen deres, og hvordan interessen for bygninger og reise har gjort dem så populære på Instagram (hvor de er kjent som @anniset and @drcuerda).

Hvordan begynte det hele for dere? Hva var det som gjorde at dere ble interesserte i fotografering?

Daniel: «Da jeg vokste opp, var det alltid kameraer i huset, så fotografering var noe jeg kunne eksperimentere med i en tidlig alder. Det var mye prøving og feiling, men jeg var alltid veldig interessert i å dele bildene mine på nettsteder som MySpace og Flickr. Det hjalp meg med å finne min egen personlige stil, det å se at alle bildene mine begynte å skape et tema i feedene mine.»

Anna: «Jeg er enebarn, så jeg var alltid på jakt etter nye former for underholdning. Da jeg begynte å bli lei av å male, begynte jeg å skape bilder gjennom fotografering, og jeg oppdaget raskt at jeg kunne gjøre så mye mer med et kamera.»

Beslektede artikler
Two young people skateboard down a city street at night.

REISEFOTOGRAFERING

Slik får du mest mulig ut av kameraet på en storbyferie

11 tips og råd som kan hjelpe deg med å fange inn stemningen og atmosfæren i den urbane jungelen.

Photographer Hattie Newman holds a Canon EOS 4000D camera.

KREATIVE BILDER

Få tips for Canon EOS 4000D fra Hattie Newman

Designer Hattie Newman forteller hvordan fotografering hjelper henne med å hente inspirasjon fra hverdagen og gjøre det om til kunst.

Arkitektur er uten tvil et kjennetegn i bildene deres. Hvor stor innflytelse har det hatt på fotograferingsstilen deres?

D: «Vi er begge arkitekter, så vi synes alt ved arkitektur er både interessant og spennende. Det er en lidenskap for oss begge, men det er ikke nødvendigvis noe som andre enn arkitekter og designere setter pris på. Derfor liker vi å skape bilder som er litt troskyldige eller lekne, og som aller viktigst forteller en historie.»

Vi liker veldig godt den menneskelige delen i bildene deres. Hva slags historier prøver dere å fortelle?

D: «Når du fotograferer arkitektur, er det veldig viktig å gi seerne en følelse av skalaen til bygningene, så det var der det menneskelige elementet startet. Men så begynte vi å eksperimentere med bruk av mennesker på en mer abstrakt måte. Når vi får frem skalaen eller ensartetheten til en bygning på en troskyldig og menneskelig måte, kan vi skape empati mellom seeren og arkitekturen.»

A: «Vi prøver å skape minimalistiske, men fantasifulle bilder. Man kan vel si at det har blitt fortellerstilen vår – fantasifull minimalisme. Vi vil bare dele lidenskapen vår med andre på en enkel og vakker måte, som alle kan forstå og sette pris på. Det er viktig at alt er tilgjengelig.»

Historiene deres er omhyggelig satt sammen. Hvordan forbereder dere dere for hvert bilde?

D: «Jeg er en perfeksjonist. Jeg tenker alltid på hvordan bildet skal tas: hva ISO-en er, om nivåene er perfekte eller ikke og slike ting. Anna er mer kreativ. Hun er ikke så interessert i tallene og har en mer intelligent tilnærming til alt fra et konseptuelt synspunkt. Jeg tror at den viktigste grunnen til at bildene våre fungerer så bra, er at vi er to svært forskjellige personer.»

A. «Vi planlegger ca. 90 % av bildene våre hjemme før vi reiser. Alt vi skaper, er fra noe vi har skissert på forhånd. Vi vet alltid hvilke rekvisitter vi trenger for å skape et bilde. Noen av elementene er mer spontane, men reiser alltid med en plan.»

"Det beste rådet er å utforske stedene som ikke er i reisehåndboken. Det er der du kommer til å fange inn de flotteste bildene dine."

Har dere et favorittbilde som dere har skapt sammen?

A: «Vi tror at vi ikke har skapt det beste bildet vårt ennå. Men vi foretrekker ofte det nyeste bildet vårt, fordi vi føler at vi stadig lærer nye ting og forbedrer oss.»

D: «Det går så mye tid, planlegging og feiling med til å skape hvert bilde. Når du endelig får til det bildet du så for deg, og du deler det, blir det umiddelbart den nye favoritten. Du kan ikke noe for det, fordi det er alltid det nyeste bildet du har den sterkeste tilknytningen til.»

Portrait of photographers Daniel Rueda and Anna Devís, taken by Francesc Planes.

Har dere et favorittsted da?

D: «Det er mange, noen er veldig insta-berømte, f.eks. La Muralla Roja [der det rosa bildet ovenfor ble tatt]. Det er en svær labyrint av nydelige pastellfarger her i Spania – i Calpe. Det er dessverre et privat bolighus som man ikke får lov til å besøke nå for tiden.»

A: «Andre er simpelthen godt gjemte perler i byen som bare venter på å bli funnet, f.eks. L'Atrium de Jussieu [der bildet ovenfor, med de flerfargede vinduene, ble tatt]. Dette er et flerfarget rom i Université Pierre-et-Marie-Curie som vi oppdaget på en tur til Paris.»

Hvilke råd har dere til de som vil fange inn sin første byhistorie i sommer?

A: Jeg tror det beste rådet er å utforske steder som ikke er i reisehåndboken. Du finner ikke noe som ingen andre har oppdaget på typiske turistattraksjoner, så undersøk litt på forhånd før du drar for å få en pekepinn på hvor du kan finne de mer interessante stedene. Det er der du kommer til å fange inn de flotteste bildene dine.»

D: «Og gjør det enkelt!»


Skrevet av Donna Williams

Relaterte produkter

Beslektede artikler

Tilbake til alle historiene