Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Kunstnerisk ekstremsport

Fotograf Lorenz Holder begynte en karriere som semiprofesjonell snowboardkjører, men en alvorlig skade gjorde at han måtte ta en pause fra brettkjøringen. Da begynte han å ta bilder av sport i stedet for å delta selv. I et eksklusivt intervju med CPN-skribent Steve Fairclough snakket han om arbeidet sitt, hvordan han skaper bilder og hvorfor han liker å jobbe med Canons EOS-speilreflekskameraer og EF-objektiver.

Lorenz Holder var ikke spesielt interessert i foto som ung. "Jeg tror jeg fikk mitt første kamera rundt årtusenskiftet. Da var jeg 20 eller 21", mimrer han. "Jeg filmet litt før, og en venn hadde et (35 mm) filmkamera. Jeg så gjennom kameraet, og han hadde satt et stort objektiv på det. Jeg ble forbløffet av hvor lav dybdeskarpheten var. Det ga et sterkt inntrykk og hadde veldig fin bokeh. Det var da jeg tenkte at jeg heller skulle ta bilder enn å filme, fordi fotografier ser mye bedre ut."

Lorenz forteller videre: "Jeg var semiprofesjonell snowboardkjører en gang i tiden. Jeg var ikke så god som kjørerne er nå, og jeg tjente aldri en krone på det. Jeg spente bare på brettet og utstyret for å oppleve fine øyeblikk på fjellet. Jeg la aldri planer om å gjøre det til levebrødet mitt."

Lorenz Holder vokste opp i München, nær fjellene i Bayern. Tidlig i 20-årene var han semiprofesjonell snowboardkjører. En stygg skade gjorde at han måtte slutte å kjøre brett i 2003. Det var da han oppdaget fotografering. Han dro nytte av ekstremsporterfaringen sin og utviklet en særegen fotostil der utøveren ofte utgjør en liten del av et større landskap eller en større komposisjon. Nå jobber han med personlige prosjekter og for kommersielle kunder som Nitro Snowboards, Mini og Adidas. Bildene hans vant den ettertraktede Red Bull Illume Image Quest-prisen de to siste gangene den ble utdelt, i 2013 og 2016.

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. En BMX-syklist i en surrealistisk metalltrapp som ble brukt som utsiktsplattform – personlig prosjekt. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III med et 24 mm EF24-70mm f/2.8L USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/400 sek. med f/6.3, ISO 500.

"Jeg likte alltid kameraer med full bilderamme, og det er fortsatt det viktigste for meg", sier han. "Jeg tar vanligvis bilder utendørs og trenger ikke høy ISO. 5D Mark III passer perfekt til å ta mine bilder. Jeg trenger ikke alle autofokuspunktene fordi jeg alltid fokuserer på forhånd. Jeg tar jo ikke akkurat bilder av 100-metersløpene i OL, hvor jeg ville trengt rask autofokus. Jeg kan se for meg hvordan utøveren skal bevege seg. Derfor fokuserer jeg bare på forhånd slik at ikke bildet blir annerledes enn jeg så for meg pga. autofokusen eller noe sånt."

Valget av Canon

Da Lorenz hadde bestemt seg for å avslutte den korte snowboardkarrieren for å ta sportsbilder, falt valget hans på Canons EOS-speilreflekskameraer. Han tenker tilbake: "Jeg tror mitt første kamera var et EOS 30 med diasfilm, og siden jeg hadde alle objektivene og hadde funnet et merke jeg likte, føltes det riktig å holde meg til det. Derfor begynte jeg å bruke et EOS 30. Mitt første digitale kamera var 20D, så 30D og så 40D. Det neste var 5D Mark II, og så ble det 5D Mark III."

"Jeg likte alltid kameraer med full bilderamme, og det er fortsatt det viktigste for meg", sier han. "Jeg tar vanligvis bilder utendørs og trenger ikke høy ISO. 5D Mark III passer perfekt til å ta mine bilder. Jeg trenger ikke alle autofokuspunktene fordi jeg alltid fokuserer på forhånd. Jeg tar jo ikke akkurat bilder av 100-metersløpene i OL, hvor jeg ville trengt rask autofokus. Jeg kan se for meg hvordan utøveren skal bevege seg. Derfor fokuserer jeg bare på forhånd slik at ikke bildet blir annerledes enn jeg så for meg pga. autofokusen eller noe sånt."

Lorenz mimrer: "Jeg lærte at når man bruker blits, spesielt studioblits, har man bare ett klikk. Jeg tar vanligvis ikke bildeserier med mange klikk, men tar heller ett bilde. Kameraet passer godt til å ta bildene jeg tar." "Jeg liker spesielt at det er pålitelig. Det fungerer i regn, i tett snøvær og når det er veldig kaldt. Det er avgjørende for meg pga. omgivelsene jeg tar bilder i. Hvis kameraet kan slutte å fungere fordi det blir litt vått, er det sannsynligvis feil kamera."

Inspirasjon og idéer

I tillegg til utstyret han bruker, er det mest imponerende ved Lorenz' bilder at utøverne i bildene hans bare spiller en birolle. Han oppgir at Peter Lundstrom, svensk fotograf og art director, var den som hadde størst innflytelse på hvordan han tar bilder og hvor kreativt han tenker.

Lorenz forklarer: "Stedet der bildene blir tatt, er den viktigste faktoren for dem alle. Jeg begynte på en tur til Island, der jeg tok bilder av snowboardkjørere. Da la jeg merke til at det var lett å ta gode bilder fordi landskapet var så flott. Det var vanskelig å ta et dårlig bilde der. Norge har det samme vakre landskapet, og det lærte meg at det er avgjørende å ta bilder i vakre omgivelser, og at stedet der bildene tas, er nøkkelen til at de blir gode bilder. Derfor er jeg alltid på utkikk etter interessante steder der jeg kan ta bilder."

Han legger til: "Jeg forsøker alltid å visualisere det endelige bildet, og forsøker å lage en ramme med kameraet. Vanligvis setter jeg opp et stativ, slik at jeg kan være nøyaktig når jeg finner perspektivet, og så gjør jeg komposisjonen perfekt før noe skjer foran kameraet. Når alt er satt opp, trenger jeg bare å stå der og fange inn riktig øyeblikk."

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. Et dobbelteksponert bilde av en surfer fra New Zealand som surfer i gatene i Berlin, personlig gjenstand. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III med et 24 mm EF24-70mm f/2.8L USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/640 sek. med f/7.1, ISO 200.

Det var også et stort pluss for Lorenz at han allerede hadde god kontakt med snowboardmiljøet. "Jeg tror det er avgjørende å forstå sporten man skal ta bilder av, i det minste en enkel forståelse. Derfor kan du se på noe som skjer, og så visualisere hva som skjer i neste øyeblikk eller hvordan det kommer til å se ut et brøkdels sekund senere."

Han legger til: "Jeg har egentlig ingen metode for hvordan jeg skaper utseendet til et bilde, eller noen form for regelbok. Jeg følger bare instinktet mitt. Med tanke på komposisjon kan jeg litt om fotoreglene – tredjedelsregelen og sånt – men jeg ser heller for meg et bilde. Hvis jeg liker eller ikke liker bildet med innrammingen, stoler jeg bare på magefølelsen, og den tror jeg er bra."

Priser og kommersielle verker

Lorenz har utført en stor bragd ved å bli tildelt de siste to Red Bull Illume Image Quest-prisene (utdelt i 2013 og 2016). Det er en internasjonal konkurranse med mål om å vise frem de beste sports- og opplevelsesbildene. 5646 fotografer fra 120 land konkurrerte om prisen i 2016, og Lorenz' bilder ble kåret til de beste blant de 34 624 bildene.

Han forteller: "Dommerne hadde ingen anelse om hvem som tok bildene. Det var en blindtest, og de valgte bare bildet de likte best. Kanskje valget overrasket dem også! Det beste er jo å vurdere bildene ut fra det de viser, og ikke ut fra hvem som tok dem."

I tillegg til å ta prisvinnende bilder, som ofte er personlige prosjekter, gjør Lorenz også kommersielt arbeid. "Jeg gjør noen greier for bilmerker som MINI og BMW og litt arbeid for Adidas. Jeg har også jobbet for en snowboardbedrift kalt Nitro Snowboards de siste ti årene, og jeg har oppnådd en tillit hos dem som gjør at de stoler på verkene mine og hva jeg tror kan fungere. Jeg kan stort sett gjøre det jeg vil, og det liker jeg. Hvert år tar jeg bilder til nye brett, støvler, klær osv."

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. En snowboardkjører hopper ved siden av en satellittallerken i Raisting, Tyskland – personlig prosjekt. Dette bildet var bidraget fra Lorenz Holder som vant Red Bull Illume-prisen i 2013. Tatt med et Canon EOS 5D Mark II med et 18 mm f/3.5-objektiv, og eksponeringstiden var 4 sek med f/3.5, ISO 1000.

Det perfekte sportsbildet

Lorenz forteller: "Noen spurte meg om hva jeg syntes var det perfekte sportsbildet. Jeg svarte at jeg ser det slik at det er et bilde av landskap eller arkitektur som man ville hengt opp på veggen, selv om det ikke var en utøver i bildet. Det er bare et enkelt oppsett som jeg liker, og hvis man klarer å få en utøver med i bildet, synes jeg det er nær perfekt innenfor sin sjanger."

Han legger også til: "Noen ganger blir utøverne veldig små i bildene mine, og i noen bilder får ikke folk øye på dem uten å se nærmere etter. Jeg opplevde noe morsomt en gang. Jeg hadde en utstilling i Tyskland, og i et av bildene var utøveren øverst i høyre hjørne av bildet. En jente kjøpte et lerret med bildet på, og en uke senere fortalte hun meg via e-post at hun endelig hadde fått øye på en snowboardkjører i bildet."

"Hvis folk ville hengt opp bildene på veggen selv om de ikke hadde en utøver i seg, har du et bilde som kan være nær perfekt. Et godt eksempel på det er at hun kjøpte et bilde hun likte, selv da hun ikke så snowboardkjøreren. Jeg kaller det faktisk sportskunst. Jeg planla allikevel ikke å ta kunstneriske bilder. Jeg nådde et punkt der jeg bare innså at bildene mine var mer som landskapsbilder enn sportsbilder, så jeg bare tenkte at det kanskje er stilen min, og at jeg bør gå i den retningen."

Beste råd

Da han ble spurt om hvilket råd han ville gitt til unge, blivende sportsfotografer, sa Lorenz: "Når du begynner å prøve å selge bilder eller prøve å bli kjent, sender du ut mange e-poster som ikke blir besvart. Du må bare være tålmodig og ikke gi opp. Ha troen på deg selv og bildene dine, og hvis du synes et bilde er godt, har du sikkert rett i det. Du bør alltid fokusere på hva du tenker, og ikke på hva andre sier om bildene dine."

Han fortsetter: "Hver fotograf bør ha som mål å utvikle sin egen stil, slik at andre kjenner den igjen, selv om navnet ikke står ved siden av bildet. Det gjelder ikke bare for sport. Det gjelder for alle slags bilder, selv mote. Noen kan se et bilde og kjenne igjen fotografen selv om det ikke har noe navn på seg. Det er et hovedmål du kan forsøke å oppnå, at din stil vises i bildene dine."

Lorenzos utstyrsveske:

Kameraer:

EOS 5D Mark III

Objektiver:

EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Tilbehør:

2 x Broncolor Move utendørssett

Broncolor Siros 800 L light



Intervju: Skrevet av Steve Fairclough