A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTIVALFOTOGRAFERING

Fotograf for rockelegender, Bart Heemskerk, om å formidle festivalfølelsen

«Musikk er kjærligheten, og fotografering er verktøyet», sier den nederlandske musikkfotografen Bart Heemskerk. Han jobber på store festivaler og konserter over hele Europa og fotograferer store navn som Nick Cave, Lana Del Rey og Dua Lipa, noe som også førte til en ettertraktet invitasjon til å fotografere The Rolling Stones.

I sommer skal han reise rundt på 40 festivaler for å fotografere dem. Alt er drevet av lidenskapen hans for musikk. Her forteller han den inspirerende historien, fullpakket med tips som du kan prøve deg på med et kompaktkamera på utendørsarrangementer denne sommeren.

«Som barn hørte jeg alltid på radioen og spilte inn hitlisteprogrammene. Senere begynte jeg å gå på konserter med faren min, og jeg forelsket meg i festivalscenen da jeg var på Pinkpop-festivalen i Nederland som 15-åring», sier den 33 år gamle fotografen.

Noen år etter den første festivalopplevelsen fikk Bart muligheten til å låne et Canon EOS 400D (en tidlig versjon av Canon EOS 800D). Han oppdaget fort at et kamera gir deg muligheten til å nyte tiden på festivaler enda mer ved å fange inn moroa utenfor scenen i tillegg til å ta kreative bilder av verdens beste liveband.

Etter å ha brukt tid på å bygge opp en portefølje mens han fotograferte musikkarrangementer som frivillig, sa han opp lærerjobben for å gjøre fotograferingen til en karriere: «Ti år etter at jeg var på min første festival, var jeg tilbake på Pinkpop på et betalt oppdrag for å fotografere det nederlandske bandet Kensington, som jeg hadde blitt kjent med ved å først tilby å fotografere dem gratis mot å komme inn på flere av konsertene deres», sier Bart. Året etter fikk han en telefon han aldri hadde forventet å få. Den kom fra de internasjonale rockelegendene i The Rolling Stones, som ba ham om å fotografere dem.

«The Rolling Stones skulle ut på turné i 2014, og de oppdaget meg på Internett. De hadde søkt på nettet etter fotografer i Nederland. Så de tok kontakt med Pinkpop-festivalen og spurte. Det var et surrealistisk øyeblikk!»

Bandet inviterte ham til å fotografere Europa-turneen deres, og bak scenen fikk han tilgang til noen av de mest berømte musikerne i verden. «På turné med Stones var vi som en familie», forteller Bart. «Vi vitset og hadde det moro. Keith [Richards] var den morsomste å jobbe med. Han gjorde alltid noe morsomt. Jeg måtte fotografere møter med fans og bookingansvarlige, og jeg fikk et VIP-pass slik at jeg kunne gå hvor jeg ville, både bak og foran scenen. Jeg var en del av teamet og spiste middag med alle andre, var med på lydsjekkene og så videre.»

Bart fortsatte å holde kontakten med The Rolling Stones og ble nok en gang med på turné i 2017.

Beslektede artikler
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTIVALFOTOGRAFERING

Kostymer, sol og rockemusikk – 10 tips for festivalfotografering

Festivalfotograf Ben Morse viser hvordan du tar musikkfestivalbilder som en rockestjerne, og hvorfor det kompakte Canon PowerShot SX740 HS kan være det perfekte festivalkameraet for deg.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

FESTFOTOGRAFERING

Vær mer kreativ med festfotografering

Vil du fange inn spenningen på fester og feiringer? Lær hvordan du kreativt kan fange inn morsomme øyeblikk.

Finn lyset, og jobb med det

«Du vet aldri hvordan lyset kommer til å bli, og det er en av de mest spennende delene av å være konsertfotograf. Du må bare jobbe med det lyset du har», sier Bart.

For å få mest mulig ut av lyset anbefaler han at du beveger deg rundt i stedet for å stå på ett sted. «Hvis lyset kommer ovenfra og ned på noens ansikt, er det ulikt fra venstre side enn forfra, eller når du går lenger bakover», sier han.

«Lyset gjentar seg selv. Hvis en artist står bak mikrofonen, og jeg ser en fin gul, hvit eller blå lysstråle som gjentas på ansiktet hans, og han beveger seg inn og ut av den, velger jeg bare bildet der den treffer ansiktet hans, eller rundt det for å få en fin silhuett.»

Hvis du tar bilder av en kjent artist, kan du også se tidligere konserter på Internett for å forutse hva som kommer til å skje. «Noen ganger ser du en artist som hopper ut i publikum i den andre sangen, og du ser det skje igjen på flere konserter, og dermed vet du at det kommer til å skje der du er. Da trenger du bare å velge riktig sted.»

Hvis du vil lese om kamerainnstillinger og tips om fotografering i forskjellige lysforhold, kan du lese tipsene våre for festivalfotografering.

Varier komposisjonene

Om fotografering av konserter og musikkfestivaler sier Bart at «folk ofte plasserer motivet midt i bildet og tar mange bilder av det samme, bare zoomet inn på hovedartisten, noe som kan bli kjedelig.»

I stedet foreslår han å variere komposisjonene og plassere motivene på høyre eller venstre side av bildet. «Ta et kult bilde av artisten, velg ett eller to, og ta deretter et bilde med bred synsvinkel eller noe rettet mot publikum. Hvis du bestemmer deg for å plassere motivet i midten, må det være noe som skjer, kanskje et hopp, artisten med armene strukket ut, eller at de ser rett på kameraet.»

"Det handler om å formidle festivalfølelsen, og hver festival har sin unike atmosfære."

Ikke gå glipp av høydepunktet på konserten

«Kameraene er svært gode til å fokusere i våre dager, så når en artist beveger seg frem og tilbake, foretrekker jeg å bruke autofokus i stedet for manuelt fokus», sier Bart. Ved å velge de riktige autofokuspunktene kan han holde motivene skarpe selv når artistene spurter tvers over scenen, crowdsurfer eller er midt i en rask danserutine.

Med et kompakt kamera som Canon PowerShot SX740 HS kan du velge en autofokusmodus under Shooting Settings (Fotograferingsinnstillinger) ved å klikke på menyknappen bak på kameraet. Tracking AF følger motivet, for eksempel en sanger som beveger seg rundt på scenen, slik at du kan fotografere de store øyeblikkene uten å bekymre deg for uskarpe bilder.

Under Shooting Settings (Fotograferingsinnstillinger) kan du også velge opptaksinnstillinger og velge High Speed Continuous (seriefotografering ved høy hastighet). Slik kan du fortsette å ta bilder så lenge du holder nede lukkerknappen.

«Jeg bruker vanligvis seriefotografering i tilfelle en hånd kommer foran kameraet eller sangerens øyne er lukket», forteller Bart. «Et hopp fra Eddie Vedder fra Pearl Jam varer for eksempel bare et sekund, og det må du virkelig få med deg. Men når du tar bilder av en folkesanger, en person bak et piano eller en artist som står rett bak en mikrofon, kan du bruke enkeltbilder. Du trenger bare å velge riktig øyeblikk.»

Det beste kameraet til festivalfotografering

«Mange festivaler lar deg ikke ta med store speilreflekskameraer med mindre du har presseakkreditering, så det er nyttig å ha et lite kamera med solid zoom, for eksempel Canon PowerShot SX740 HS», er Barts råd.

«Du kommer til å stå blant publikum, så det er lurt å ha et kamera med en vippbar skjerm (slik at du kan ta bilder fra flere vinkler). Det kan være nyttig å ha et kamera med bildestabilisering, for eksempel den femaksede bildestabiliseringen til PowerShot SX740 HS. Det er mange mennesker i bevegelse rundt deg på arrangementene, og bildestabilisering kan utgjøre en stor forskjell for å unngå at kameraet rister (spesielt hvis du holder kameraet høyt eller i en vinkel)».

Hvis du bruker et kamera med utskiftbare objektiver, for eksempel Canon EOS M50, anbefaler Bart at du bare tar med deg to objektiver til arrangementene. «Jeg tar med ett vidvinkelobjektiv og ett telezoomobjektiv, slik at du kan ta vidvinkelbilder og fange inn de viktige øyeblikkene fra en rekke avstander og fokallengder», sier han.

Et fast objektiv som Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet har en større blenderåpning, slik at du kan slippe inn mer lys i bildene og få kortere eksponeringer, mens Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektivet lar deg zoome inn og ut av motiver.

Nøkkelen til å ta interessante festivalbilder

«Jeg pleier bestandig å si at du skal fotografere en festival slik publikum opplever den, ikke slik en fotograf ser den», sier Bart. «Nå til dags har alle festivaler ting som foregår rundt hovedscenen, som matmarkeder. Det handler om å formidle festivalfølelsen, og hver festival har sin unike atmosfære som må fotograferes. Kanskje du vil ha en fin, gul solnedgang med folk som ligger rundt omkring, slapper av og nyter musikken. Kanskje noen driver med yoga eller har en rockering. Slike øyeblikk er så verdifulle.»

«Hvis du er på et stort pariserhjul eller oppe på en av kranene med utsikt over festivalen, er det en god anledning til å bruke vidvinkelobjektivet for å få en oversikt over hele festivalen. Da ønsker du ikke å bruke et zoomobjektiv, fordi du bare kan få en liten del av festivalen i bildet.»

Har Bart et favorittbilde etter å ha tatt bilder av så mange utrolige konserter på stemningsfulle arrangementer? «Jeg tror det må være bildene fra konserten i 2013 med Kensington på Pinkpop», sier han. «Det var første gang jeg tok bilder fra scenen på en så stor festival. Jeg kjenner fremdeles på følelsene når jeg ser disse bildene. Men jeg turnerer også regelmessig med DJ-en Armin van Buuren, og for et par år siden tok jeg et fantastisk bilde av ham i Miami, på Ultra Music Festival. Etter showet så han bildet og sa: «Det kombinerer hele meg i ett bilde». Når artisten sier noe sånt til deg, gjør det det unikt, ikke sant?»

Skrevet av Lucy Fulford

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle historiene