Møt gatefotografen Erik Witsoe, som fanger det hverdagslige, hver dag.

@ewitsoe

Usannsynlige øyeblikk inspirerer gatefotograf Erik Witsoe til å fortsette å lete etter sin neste historie. Vi gravde litt dypere for å finne ut hvordan Erik fanger inn hverdagens magi.

Finn ut hvordan han fotograferer med ulike stiler gjennom de vekslende årstidene i Warszawas gater.

La oss begynne med begynnelsen, Erik. Hvordan begynte du med fotografering?

Jeg vokste opp med kameraer rundt meg hele tiden. Bestefaren min og foreldrene mine hadde kameraer – men ingen tok det særlig seriøst. Jeg begynte faktisk som kunstner, og da jeg gikk på kunstskole, var ett av fagene om fotografering. Bestemoren min kjøpte det aller første kameraet mitt til meg da. Så alt jeg lærte, hadde et kunstperspektiv.

Den ekte lidenskapen min for fotografering utviklet seg for rundt 12 år siden da jeg gikk på en kreativ sperre, jeg tegnet eller malte ikke. Forloveden min er en ivrig fotograf, og hun sa ganske enkelt at jeg burde prøve ut fotografering. Hun ga meg noen tips om hvordan man bruker et kamera, og det var da jeg begynte å ta bilder og fikk sansen for det.

Vi er spesielt interessert i gatefotografering. Kan du fortelle oss litt mer om hva som får deg til å fange inn disse historiene?

Det er ikke noe jeg hadde forestilt meg at jeg skulle gjøre, og jeg ser fremdeles ikke på meg selv som en gatefotograf. Jeg er mer opptatt av små øyeblikk og minner som beveger seg forbi oss. Jeg liker ideen om at livet mitt er en film, og at jeg bare fanger inn små øyeblikk av det.

Jeg pleide å ta bilder av det jeg trodde andre ønsket å se, men det fungerte ikke for meg. Jeg ble frustrert fordi jeg avfeide det som fikk meg til å smile. Når jeg drar ut på gaten, har jeg ingen forutinntatte oppfatninger om hva jeg kommer til å oppdage. Det blir bare det jeg snubler over.

Jeg prøver bare å vise små ting som beveger meg. Det kan være en liten detalj eller noens skygge eller bakhode. Det er disse korte øyeblikkene som fanger oppmerksomheten min.

@ewitsoe

Har du merket at mote og stiler har endret seg etter at du begynte å fange inn historier i byer?

Det beste med å bo i et annet land, er å kunne observere. Det gjør alt interessant,, og jeg legger raskt merke til små endringer.

I Polen endres trender raskt, spesielt blant unge mennesker, men hvis du drar ut på en søndagsmorgen og ser eldre på vei til kirken, er klærne deres ofte veldig gammeldagse. Det finnes en stor kontrast mellom aldrene her.

Hva slags utstyr annet enn Canon EOS 6D Mark II-kameraet bruker du?

Når det kommer til gatefotografi, er jeg en ekte minimalist med utstyret. Når du er på farten hele tiden, vil du ikke bli tynget ned av store vesker.

Jeg bruker et Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv, og noen ganger stativ hvis jeg reiser og er ute etter stødige bilder.

Vi har merket oss en kinoaktig kvalitet i fortellingene dine – er det bevisst?

Jeg vokste opp med å gå mye på kino. Faren min tok meg med på hver eneste film som noensinne ble laget – det var hans måte å komme nærmere broren min og meg. Som et resultat av dette ser jeg på ting på en dynamisk måte, og selv nå tenker jeg i rammer. Det er derfor jeg liker å fotografere over folks skuldre eller fra et hovedpersonssynspunkt, som baksiden av hodet. Disse fremmede personene blir rollefigurer som jeg legger inn i arbeidet mitt.

@ewitsoe

Erik, du vokste opp i Amerika, men nå bor du i Polen. Har denne stedsforandringen påvirket måten du fotograferer gatene på?

Stilen min har definitivt endret seg. Da jeg først ankom Polen, likte jeg ikke å ta bilder av folk. Jeg ventet heller til gatene ble helt folketomme. Jeg innså at det kjedet meg, jeg manglet rollefiguren – hovedpersonen.

I Polen er de fleste fotgjengere, mens i Amerika er folk besatt av biler og kjøring. Jeg tror det er derfor jeg i utgangspunktet følte det var ubehagelig å fotografere folk som gikk – jeg var bare ikke vant til det. Dette har definitivt endret seg etter hvert som jeg ble mer komfortabel med det.

Du fotograferer hovedsakelig i Warszawa der du bor nå, og før det i Poznan. Hvordan finner du nye historier til bildene dine?

En ting jeg elsker med Polen, er at landet er veldig preget av årstidene. Jeg kan fotografere den samme gaten hver måned og fange inn noe annerledes fordi det ser og føles nytt ut. Folk kler seg også annerledes for å reflektere endringene i årstidene. Jeg kan fotografere de samme stedene igjen og igjen og få en serie med bilder fra samme vinkel der hvert eneste bilde er unikt.

Hvilken historie, eller hvilken samling byhistorier, er du aller mest stolt av?

Det må være den som sannsynligvis er den mest berømte historien min. Den heter Denne morgenen. Bildet er av en trikk som kjører ned en gate. På bildet ser det ut som en kveld som er farget fiolett, men det er faktisk morgen. Bildet ser ut som det ble tatt på 1950-tallet, men det ble tatt i 2012. Det gjorde at jeg innså hvor nostalgisk Polen er som land. Det føltes som et vendepunkt for meg og hvordan jeg så mitt nye hjem.

Når du skal fotografere fremmede, føler du at du får et innblikk i deres private øyeblikk?

Jeg har stor respekt for andre menneskers privatliv, og jeg prøver å gi dem nok avstand. Jeg trenger meg ikke på folk. Jeg forsøker å være diskret.

Når det er sagt, er jeg ute etter å fange inn autentiske, dagligdagse og ofte flyktige øyeblikk. Det kan være en vanskelig balansegang.

@ewitsoe

Har du noen råd til noen som akkurat har begynt med gatefotografering?

Jeg tar bilde av alt som får meg til å smile, så finn de tingene som er interessant for deg og la dem lede deg. Lær om komposisjon og hvordan man rammer inn motiver. Lær hvordan du får mest mulig ut av kameraet, og forstå objektivet ditt. Gjør du dette, så vil stilen din utvikle seg naturlig.

Hvordan ser du for deg at gatefotograferingen din kommer til å utvikle seg?

Jeg har begynt å se på prosjektbaserte bilder. Etter å ha fotografert på gatene i over et tiår, liker jeg tanken på å jobbe med utstillinger eller prosjekter som er mer lineære, og som har en sterkere fortelling.

Eriks utstyrsveske

Canon EOS 4000D

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EOS 6D Mark II

Svarene er redigert for klarhet og rytme.



Intervju: Skrevet av Sasha Newbury