REISEFOTOGRAFERING

Undersøkelse, forståelse, respekt – slik kan du være en varsom reisefotograf

Det å dokumentere ulike kulturer gjør reisehistoriene dine mer interessante, men det er viktig å skape bilder med følsomhet. Fotojournalist Gulshan Khan deler noen råd.
En ung muslimsk jente som hyler av glede mens hun sitter på en hest på en karusell på en festival i Johannesburg i Sør-Afrika.

Hendene griper hardt rundt den sukkertøyfargede karusellhesten, ansiktet stråler av begeistring og hijaben blafrer som en superheltkappe. Det er ikke det typiske bildet du ser av en ung muslimsk jente – og det er nettopp derfor det er et av Canon Ambassador Gulshan Khans favorittbilder. Muslimer, spesielt kvinner og jenter, er ikke alltid avbildet som de overdådige menneskene vi egentlig er. Jeg bruker "vi" fordi dette er mitt eget fellesskap," forklarer den sørafrikanske fotojournalisten. "Vi ser så mye lidelse og fremmedgjøring i bilder fra det afrikanske kontinentet. Og her er denne jenta så full av glede, fotografert med verdighet."

Gulshans eksempel påminner oss om at kameraet er kraftig. Bildene du skaper, kan gi et endimensjonalt bilde av verden eller de kan avsløre noe mer. Dette er spesielt sant når det gjelder fotografering av kulturer eller fellesskap som ikke er dine egne, enten det er i nabolaget eller et sted du har reist langt for å besøke. For Gulshan er dette en del av jobben. Som en uavhengig fotojournalist som har blitt publisert i National Geographic, The New York Times og The Guardian, og tidligere frilanser for Agence France Presse (AFP), tar Gulshan bilder av mennesker og steder i hjemlandet og utlandet. Her forklarer hun hvordan du kan skape slående og likevel sensitive, kulturelle bilder.

Vær varsom overfor historien

En sørafrikansk skogvokter bruker en stor lommelykt til å se etter bevegelser i en utendørs innhegning i mørket.

En sørafrikansk skogvokter ser etter bevegelser i en utendørs innhegning etter mørkets frembrudd. "Jeg lærer fortsatt hvordan jeg skal navigere i ulike situasjoner. Spør alltid deg selv", sier Gulshan. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 35mm f/1.4L II USM) ved 1/80 sek, f/1.4 og ISO 3200. © Gulshan Khan

På 1800-tallet, da fotografering var en ny teknologi, så europeiske kolonister på kameraet som et vitenskapelig verktøy de kunne bruke til å klassifisere og undertrykke urfolk. Denne arven lever videre, mener Gulshan, og gir inntrykk av at det er et upartisk medium.

"Bilder er veiledende. De lærer oss hvordan vi ser på oss selv og hverandre, sier hun. "Det er denne ideen om at et bilde er en objektiv sannhet, men det er en vrangforestilling. Du er alltid til stede i bildene dine. Ideologien din, opplevelsene dine og verdiene dine skinner gjennom i det du velger å ta med i – og utelate fra – bildet."

Gulshan fremhever også retten noen vestlige reisende og bildeskapere føler at de har til å utforske "eksotiske" land. "Det er ikke noe problem å besøke steder og ta bilder", understreker Gulshan. "Det er et problem når du gjør det med en forutsetning om at du er bedre og vet bedre enn personene du fotograferer."

Undersøk på forhånd

To personer som danser salsa på et dansegulv på et tak. En gruppe med tilskuere sitter bak og til sidene for dem.

Folk som danser på en salsafest på et tak i Maboneng i Johannesburg i Sør-Afrika. "Hvis du fotograferer på en festival eller et arrangement, bør du vite hva folk er der for, hvorfor det skjer", sier Gulshan. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv ved 1/320 sek, f/2.8 og ISO 50. © Gulshan Khan for The Washington Post

Når du hører ordet "kultur", er det naturlig å tenke på nasjonalitet, rase eller religion, men for Gulshan er konseptet langt bredere enn dette. Det kan for eksempel være en gruppe med et bestemt verdisyn, en arbeidskultur, personer som tilhører en sosial klasse eller som er en del av en musikalsk subkultur, sier hun.

Uansett hva motivet er, må du sørge for at du har gjort så mange undersøkelser som mulig før du møter opp med kameraet. Dette vil hjelpe deg med å identifisere uvanlige steder eller viktige anledninger – for eksempel en festival eller en protest – som vil gi deg muligheten til å ta relevante bilder.

Det handler også om å forstå normer og skikker og problemene som ulike mennesker står overfor, noe som vil være nyttig når du skal fotografere. Følg mediedekning, les bøker, se dokumentarer, gjør deg kjent med steder på Google Maps og – viktigst av alt – snakk med folk, anbefaler Gulshan. Hvis du er i utlandet og bor på et hotell, kan du prate med de ansatte. Hvis du er på et arrangement, kan du spørre deltakerne om hva det betyr for dem, og hvorfor de er der. Vær respektfull, empatisk og klar til å lære.

Velg og bruk utstyret med omhu

En kvinne med en lang hvit kjole og iøynefallende smykker som sitter på en benk utenfor sitt hjem i Johannesburg.

Gulshan liker å ta iscenesatte portretter der det er mulig. I dette bildet for en historie om smykkestil i Johannesburg fotograferte hun enkeltpersoner med ulik kulturell bakgrunn – Netsanet Abera Tumssa, eieren av den etiopiske restauranten Netsi, er avbildet utenfor hjemmet sitt. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/1000 sek, f/2 og ISO 250. © Gulshan Khan for The New York Times

Du må balansere mellom å skape bilder med gjennomslagskraft og å behandle mennesker med den respekten de fortjener. Gulshan unngår vanligvis lange objektiver og foretrekker å bruke Canon EOS R- og EOS R5-kameraene sine med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv og komme tett på det hun fotograferer, noe som gjør at hun kan omsluttes av handlingen. "Når du er så nærme, må du snakke med folk. Da er det ikke til å unngå at bildene dine blir mer intime", forklarer hun.

Unntaket er når hun arbeider i hellige rom og allerede har tillatelse til å fotografere der, men ikke ønsker å trenge seg på. "På åndelige steder må du være følsom overfor kultur, og den beste måten å sikre at du ikke er respektløs eller påtrengende på, er å spørre om det er greit at du er der", råder hun. "Spør hvor du har lov eller ikke lov til å være og hvilke regler som gjelder. I mange moskeer og templer må du for eksempel ta av deg skoene dine, du må være kledd på en passende måte og det er også respektløst å gå foran eller snakke til en person som ber.

"I slike tilfeller har jeg brukt et Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv", legger hun til. "Jeg sørger alltid for at lukkeren er så stille som mulig, slik at jeg ikke er påtrengende og viser respekt i situasjoner som krever at man er stille og diskré."

Det er ikke bare profesjonelle kameraer som EOS R5 som har et alternativ for stille fotografering. Når du bytter til stille opptaksprogram på det speilløse Canon EOS R10-systemkameraet, justeres alle relevante innstillinger samtidig, slik at ikke lyd eller lys sendes ut fra kameraet. Hvis du bruker EOS R10-kameraet med det allsidige Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-objektivet, får du også en lengre rekkevidde som fører til færre forstyrrelser.

Involver menneskene du fotograferer

En eldre mann som sitter på en vegg, med hånden presset mot ansiktet. Bak ham er et hus i sterke farger og et fjell dekket av tåke.

Jean Rene, 56, avbildet i hjembyen Hell-Bourg på den franske øya Réunion i det indiske hav. "God kulturell fotografering kommer fra en dyp empati for motivet. Ellers er det bare en jobb", sier Gulshan. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 35 mm, 1/250 sek, f/2.8 og ISO 100. © Gulshan Khan for The New York Times

En gruppe kvinner som sitter rundt et langt spisebord med mat og flasker med brus.

En gruppe kvinner bryter ramadanfasten sammen i Nizamiye-moskeen i Johannesburg – et bilde fra Gulshans The Things We Carry With Us, en serie om fellesskapet i Sør-Afrika. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv ved 1/2500 sek, f/1.4 og ISO 10 000. © Gulshan Khan

Det er viktig å skille mellom offentlige arrangementer, der det forventes at fotografering vil finne sted, og bilder du tar mens du vandrer gatelangs eller som en del av et personlig prosjekt med en bestemt gruppe. "Du bør ha informert samtykke", sier Gulshan. Dette betyr at du tydelig forklarer hvorfor du er interessert i å ta bildet, og hva du har tenkt å gjøre med bildene etterpå.

Hvordan du gjør dette, avhenger av scenarioet. Hvis du gjør et prosjekt i et fellesskap, kan du få tillatelse først og bli kjent med folk før du går videre til å ta uformelle bilder av dem. I en bygate kan du starte en samtale med en bodselger og deretter ta et portrett av vedkommende etterpå. Hvis du ikke snakker samme språk, kan du finne noen som kan oversette for deg. Vær alltid oppmerksom på hvordan personen du fotograferer, reagerer. Som Gulshan sier: "Du kan se om du får folk til å føle seg ukomfortable." I så fall er det på tide å legge vekk kameraet.

Arbeide med respekt

En gruppe mennesker i forskjellige aldre som synger, danser, ler og drikker mens de ser på noe foran dem.

"Spør deg selv hva som gir denne dybden? Hvor er historien?" Sier Gulshan. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv ved 1/400 sek, f/1.4 og ISO 1600. © AFP Photo/Gulshan Khan

Selv om hun nå bruker kameraet sitt instinktivt, har Gulshan brukt mye tid på å se på bilder og tenke over hvordan folk blir portrettert. "Det er viktig å være visuelt litterær og bevisst", sier hun. "Tenk på ting som vinklene du fotograferer fra, og hva det formidler til noen som ser på bildet." Følg ulike Instagram-kontoer for å få en bedre forståelse av hvordan fotografer velger å representere sine egne fellesskap. Noen ganger trengs det en sekvens med bilder for å uttrykke en større redegjørelse, men, sier Gulshan, "det er mulig å si noe dypt om et folk eller en kultur i ett enkelt bilde. Bare husk at det aldri er hele historien."

Skrevet av Rachel Segal Hamilton

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • En reisejournal ligger åpen på et mørkt bord i tre, ved siden av noen fotoutskrifter, en penn, washi-tape og frimerker. Sidene er fylt med fargerik skrift, tegninger og bilder.

    KREATIV UTSKRIFT

    Lag reisejournal som en profesjonell

    Gjør om feriebildene dine til en personlig, kreativ reisejournal med Canon Zoemini S2.

  • Fotografen Martin Bissig lener seg ut av et tog som har stoppet for påstigende passasjerer på en viadukt på Sri Lanka. I hånden holder han et Canon EOS R10-kamera, og i bakgrunnen ser vi en ås med små trehus. Tatt av Monika Bissig med et Canon EOS R7-kamera. 

    REISE

    Det perfekte reisefølget

    Den profesjonelle fotografen Martin Bissig tar med seg EOS R10 på tur til Sri Lanka.

  • Tips til gatefotografering

    GATEFOTOGRAFERING

    Tips til gatefotografering

    Viktige råd om hvordan du tar forbløffende gatebilder med fokus på arkitektur.

  • Tips til fotografering i ekstreme værforhold

    GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING / UTENDØRS

    Tips til fotografering i ekstreme værforhold

    Her er de beste tipsene og triksene for å mestre fotografering i ekstremvær – både for å beskytte utstyret og ta vare på deg selv.