Main Header

Landskaps- og makrofotografering – i samme bilde

Henrik Spranz tilbringer fritiden ute i naturen i Østerrike sammen med kameraet sitt. Han kombinerer tekniske ferdigheter med en kreativ stil og tar flotte bilder som har blitt svært populære på Internett.

Bli med Henrik til favorittstedene hans, og få råd om hvordan du kan skape din egen stil.

Almsee Morning © Henrik Spranz

Henrik Spranz snakker om både landskaps- og makrobilder

Dette er den nyeste videoen i en serie der Canon-eiere demonstrerer hvordan de tok noen av sine favorittbilder.

Under filmingen fortalte Henrik hvordan han har fått en tilfredsstillende hobby ved å kombinere sine to lidenskaper, fotografering og natur.


Golden © Henrik Spranz

Hvordan begynte du å ta bilder?

"Jeg tok mange bilder på ferie, men ble alltid frustrert over hvordan de så ut da jeg kom hjem. Jeg begynte derfor å lese om fotografer og teknikkene de bruker, og jeg ble fort hektet. National Geographic var og er en favoritt, og Ansel Adams er spesielt inspirerende.

Jeg har alltid elsket naturen og fotturer, så det var ikke overraskende at jeg valgte landskapsfotografering.

Jeg har ingen formell utdannelse, men jeg lærte raskt å vurdere mine egne bilder og finne ut hva jeg likte og ikke likte ved dem, slik at jeg kunne gjøre det bedre neste gang."

Vil det si at nøkkelen er å prøve og feile?

"Ja, til en viss grad. Men det betyr ikke at man skal knipse i vei bare for å få noen bilder. Det hender jeg er ute hele dagen og ikke tar noen bilder i det hele tatt. Hvis lyset er feil og motivet ikke inspirerer meg, pakker jeg bare sammen kameraet og objektivet og går videre."

Det må da være vanskelig?

"Ja, men det er viktig å kunne distansere seg fra det. Jeg tar med meg både landskaps- og makroobjektiver, slik at jeg har større muligheter til å finne noe det er verdt å ta bilde av. Det var det som skjedde i morges. Jeg ble ikke inspirert av landskapsmotivet, men så fikk jeg øye på en nydelig orkidé."


Unimposing Beauty © Henrik Spranz

Er det derfor du holder på med både makrofotografering og landskapsfotografering, fordi du tar to bilder i ett?

"Det kan virke sånn, men jeg må forberede meg på enten den ene typen eller den andre for at det skal fungere, samtidig som jeg er på utkikk etter andre muligheter.

Jeg begynte med makrofotografering fordi jeg trengte en ny utfordring og lurte på hvordan jeg kunne tilpasse stilen min til å fungere med nærbilder."

Er det en stor utfordring?

Læringskurven har vært bratt, men jeg har vært heldig og har blitt med i en lokal gruppe med makrofotografer som har vært veldig hjelpsomme. Partneren min, Perdita, er faktisk med i gruppen, og vi oppmuntrer hverandre til å flytte grensene i arbeidet.

Man har så mye større kontroll over hvert element sammenlignet med i landskapsfotografering. Jeg var nylig på stranden og oppdaget at jeg hadde lyst til å flytte på enorme steiner for å påvirke forgrunnen.

Det finnes også likheter, blant annet at man tenker på at både forgrunnen og bakgrunnen skal lede øynene. Og så må man selvsagt ha kontroll over lyset. Ulike resultater, men lignende prosesser for å få det riktige bildet."

Det må være vanskelig å kombinere en karriere som programvareutvikler med lidenskapen for fotografering. Betyr det at du planlegger mye på forhånd?

"Jeg organiserer alt, vet hvor jeg skal, når jeg skal dit, og hva jeg må ha med i vesken. Men jeg er ikke typen til å planlegge og skissere det nøyaktige bildet jeg skal ta. Jeg forventer å bli inspirert når jeg er der.

Tidsstyring er viktig for meg, på grunn av lyset. Det er bare et kort vindu der lyset er helt riktig. I makrofotografering er det mulig å leke med lyset med et spredningspanel, men i landskapsfotografering er det kanskje bare ti minutter på starten eller slutten av dagen."

Er lysforholdene så viktige for bildene dine?

"Ja, og effekten av det overrasker meg fortsatt. På stranden gjorde jeg meg nylig klar til å ta bilde av solnedgangen, tok bildet jeg ville ha, og pakket sammen for å dra hjem. Plutselig endret steinene farge, og jeg måtte pakke ut kameraet, fotostativet og objektivet i full fart og ta et nytt bilde. Da jeg kom hjem, var det bare det siste bildet som var verdt å beholde."


Preveli Beach © Henrik Spranz

Det fører oss over til etterbehandling. Hvor mye gjør du på PC-en?

"Det viktigste er å bestemme seg for om bildet fortjener mer innsats. Hvis det består prøven, bruker jeg maksimalt 30 minutter på å finjustere det. Jeg ser på histogrammet. Jeg har et instinkt for hvilken form som betyr at eksponeringen er best."

Kan du til slutt gi You Connect-medlemmene noen gode råd?

"Ikke fortvil hvis du ikke oppnår resultatene du ønsker med én gang. Vær åpen for å lære av andre, og finn deretter din egen stil. Men det viktigste av alt: Ha det gøy med kameraet."

Søk etter Henrik Spranz hvis du vil vite mer om bildene hans.