A close-up of a snail on a leaf. Taken on a Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens.

MAKROFOTOGRAFERING

Slik tar du makrobilder i høst

Nærbilder er selve essensen av makrofotografering. Teknikken fremhever teksturer det menneskelige øyet ikke kan se, og viser frem skjønnhet som er skjult i detaljene. Du trenger ikke å reise langt for å øve på makrofotografering. Hverdagsobjekter får et nytt perspektiv når de betraktes på nært hold, så hagen eller den lokale parken kan være et perfekt sted å prøve seg frem.

1. Hva slags utstyr trenger du for å drive med makrofotografering?

Mange objektiver kan fokusere på nært hold, men bare et ekte makroobjektiv kan gi en forstørrelse på minst 1 : 1 (naturlig størrelse). Dette betyr at når kameraet er plassert på nærgrensen, blir bildet på sensoren i samme størrelse som motivet.

Denne typen objektiv har en svært kort nærgrense, noe som innebærer at du kan komme helt på nær hold for å fange inn bittesmå motiver som fyller hele bildet. Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet kan for eksempel fokusere helt ned til 3 cm. Dette objektivet har også et smart, innebygd Macro Lite-LED-lys for å kompensere for skyggen som oppstår ved å ha kameraet så nært opptil motivet. Hvis du har et kamera i EOS M-serien, for eksempel Canon EOS M50 eller Canon EOS M6 Mark II, vil du kjenne igjen Macro Lite-funksjonen i Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-objektivet.

A Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens and a tripod lie on long grass.

Hvis du vil prøve deg litt frem før du kjøper et eget makroobjektiv, finnes det tilbehør som kan øke forstørrelsen til standardobjektiver. Hvis du for eksempel fester en Canon-mellomring av typen EF 25 II eller EF 12 II bak på et kompatibelt objektiv, kan du fokusere nærmere enn vanlig. Du kan også oppnå en lignende effekt ved å feste et Canon 250D 58mm eller 500D 77mm nærlinse til filtergjengene på forsiden av et objektiv.

Uansett hvordan du velger å tilnærme deg makrofotografering, blir effekten av kameraristing like forstørret når du jobber nært opptil et motiv – så et stativ eller en lignende støtte kan bidra til å gi deg skarpere resultater.

2. Hvordan stiller jeg inn kameraet på makrofotografering?

Mange EOS-kameraer har et eget makroprogram, men for mer kreativ kontroll bør du stille inn kameraet på Av (blenderprioritet) eller M (manuell). Med begge disse opptaksprogrammene kan du velge blenderåpning, noe som har stor betydning for utseendet og særpreget på et makrofotografi – i tillegg til eksponeringen.

Blenderprioritet er det enkleste programmet å starte med, fordi kameraet automatisk velger en lukkerhastighet som lager en balansert eksponering med blenderåpningen du har valgt. Når du er klar til å ta fullstendig kontroll over innstillingene, kan du bytte til det manuelle programmet.

3. Fordelene med systemet vi brukte (EOS 77D + 35mm f/2.8 Macro)

Når du kombinerer Canon EOS 77Ds 24,2 MP sensor med et makroobjektiv, kan du fange inn hårene på beina til denne fluen pluss de store, røde øynene – med et sylskarpt detaljnivå.

Canon EOS 77D er et utmerket valg for makrofotografering. Kameraets 24,2 megapikslers CMOS-sensor kan fange inn et fantastisk detaljnivå, og med den vribare berøringsskjermen er det enkelt å ta bilder fra uvanlige vinkler – for eksempel et bilde med «froskeperspektiv», tatt nær bakken.

For å få mest mulig ut av detaljegenskapene til makroobjektivet og CMOS-sensoren med høy oppløsning er det viktig å sørge for at kameraet ikke rører på seg under eksponeringen. Selv små vibrasjoner kan påvirke bildekvaliteten, så vurder å bruke selvutløseren til å ta bilder når kameraet er festet på et stativ. Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet har bildestabilisering, noe som kommer godt med når du tar bilder på farten. Når kameraet er festet på et stativ, må du imidlertid huske å slå av denne funksjonen – den interne mekanismen som er laget for å motvirke bevegelse, kan nemlig ha motsatt virkning når det ikke registreres noen bevegelse. (Noen objektiver har en funksjon for stativregistrering, men ikke alle – så det er best å slå av bildestabiliseringen manuelt, spesielt for lange eksponeringer.)

Hvis du vil redusere mekaniske vibrasjoner ytterligere, kan du aktivere speillåsfunksjonen via hovedmenyen eller stille inn kameraet på sanntidsvisning, slik at speilet automatisk låses i posisjon. Du kan til og med bruke Wi-Fi-tilkoblingen på Canon EOS 77D til å fjernstyre kameraet via Canon Camera Connect-appen på en smarttelefon eller et nettbrett.

4. Blenderåpning

Beslektede artikler
See glorious autumn through fresh eyes

HØSTFOTOGRAFERING

Se høstens prakt med nye øyne

Naturfotograf Theo Bosboom deler hemmelighetene sine for å fange inn et unikt perspektiv på høsten i all sin prakt.

How to capture nature in the city

NATURFOTOGRAFERING

Slik fotograferer man naturen i byen

Ossi Saarinen forteller hvilke kamerainnstillinger og kreative teknikker han bruker for å fotografere naturen i byen.

Macro photography how-to

MAKROFOTOGRAFERING

Veiledning i makrofotografering

Finn ut hvordan du kommer i gang, med denne veiledningen i nærbildefotografering.

Det lave f-tallet betyr at sneglen er i fokus, mens bakgrunnen så vidt er uklar.

Valget av blenderåpning påvirker «dybdeskarpheten» – eller hvor mye av makromotivet som vises skarpt. Lave f-tall, for eksempel f/2.8 og f/4, gir liten dybdeskarphet (bare et lite område er helt skarpt), mens høye f-tall som f/11 og f/16 gir større dybdeskarphet (mer av motivet er i fokus).

Når du tar nærbilder, kan selv stor dybdeskarphet måle bare noen få millimeter – så det er ikke rom for feil når det gjelder fokusering. Bakgrunnen er sannsynligvis uskarp uansett, men med en mindre blenderåpning (høyere f-tall) kan du gjøre en større del av motivet skarpt. En større blenderåpning (lavt f-tall) gjør at du kan fokusere på en mindre del av motivet og gjøre resten uskarp.

5. Lukkerhastighet

Den grunne dybdeskarpheten ved denne blenderåpningen skaper et svært tett fokusområde, slik at deler av selve bladet er ute av fokus.

Når du endrer blenderåpningen, må enten lukkerhastigheten eller ISO-verdien også endres for å opprettholde jevn eksponering. Endring av ISO-verdien kan imidlertid påvirke bildekvaliteten, så det er lurt å stille inn blenderåpningen og lukkerhastigheten med tanke på det kreative formålet ditt, før du endrer ISO-verdien.

Slik fungerer det: Når f-tallet øker, reduseres størrelsen på blenderåpningen i objektivet. Som resultat slipper mindre lys inn i kameraet, så lukkerhastigheten må senkes for å sikre at bildet ikke blir for mørkt. Hvis du velger et lavere f-tall, blir blenderåpningen i objektivet større – og dermed må lukkerhastigheten økes for å forhindre at bildet blir for lyst.

Det kan virke rart at et lavt f-tall, for eksempel f/4, gir en stor blenderåpning og et høyt f-tall, for eksempel f/16 gir en liten blenderåpning, men det kan hjelpe å tenke på det som en brøk: 1/4 er større enn 1/16.

Bildet over er tatt med en blenderåpning på f/2.8, som er den laveste blenderåpningsinnstillingen på Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet. Her kan du se at den lave dybdeskarpheten ved denne blenderåpningen lager et mindre fokusområde og en nydelig, uskarp bakgrunn.

6. ISO

Ved å justere ISO-følsomheten står du fritt til å kombinere mindre blenderåpninger med høyere lukkerhastigheter.

For høyest mulig bildekvalitet bør du prøve å bruke lave ISO-innstillinger, for eksempel ISO 100, ISO 200 og ISO 400. Ved disse følsomheten kan lukkerhastigheten bli for lav til å oppnå skarpe resultater hvis du har angitt liten blenderåpning eller tar bilder under forhold med lite lys.

Hvis du øker ISO-verdien, kan du bruke høyere lukkerhastighet. Høyere ISO-følsomhet kan imidlertid også føre til mer bildestøy – den digitale varianten av filmkornet. Du kan redusere dette ved å øke kameraets innstilling for støyreduksjon ved høy ISO-verdi. Du finner dette alternativet i den røde opptaksmenyen på kameraet.

7. Kreativ fotografering

Ved denne blenderåpningen (f/2.8) er bambusstammen i fokus, mens bakgrunnen er uklar.

En av fordelene med makrofotografering er at du kan ta flotte bilder rett utenfor døren. Hverdagsobjekter kan bli fascinerende motiver når du viser dem i et nytt lys, og du kan eksperimentere fritt med kamerainnstillingene.

Det enkleste er å eksperimentere med blenderåpningen. I eksempelet over er blenderåpningen satt til f/2.8. Dette bildet har en myk, uskarp bakgrunn, men bambusstammen i forgrunnen er i perfekt fokus.

Hvis du gjør blenderåpningen mindre, ser du flere bakgrunnsdetaljer.

Dette neste bildet (over) er tatt med f/5. Flere av bakgrunnsdetaljene er synlige sammenlignet med bildet tatt ved f/2.8.

Hvis du minsker blenderåpningen enda mer, blir bakgrunnsdetaljene langt mer synlige.

Og til slutt – bildet over er tatt med mindre blenderåpning, f/8. Eksponeringen ligner på de andre bildene, men bakgrunnen er nå mye mer detaljrik. Dette viser hvordan små justeringer kan utgjøre en stor forskjell i makrofotograferingens verden.

Høsten er en flott tid for å øve seg på makrofotografering. Når det grønne blir brunt og naturen gjør seg klar for vinteren, finner du skjønnhet i detaljene. Gå ut av huset, og ta en nærmere titt.

Skrevet av Ian Wade og Marcus Hawkins