SVART-HVITT-FOTOGRAFERING

Aktuelt og tidløst: slipp kreativiteten løs med svart-hvitt-fotografering

Fra landskap og portretter til bryllup og natur – oppdag hvordan du kan ta imponerende svart-hvitt-bilder i alle situasjoner med våre eksperttips, teknikker og utstyrsforslag.
Et svart-hvitt-bilde av en ballettdanser i bevegelse i et stort, overdådig rom. Sollys strømmer gjennom en åpen dør.

Gode svart-hvitt-bilder har en tidløs kvalitet som rett og slett ikke kan overføres til fargebilder, samtidig som svart-hvitt tilfører dramatikk, følelser og lidenskap. Derfor er svart-hvitt alltid populært i portrettbilder og bryllupsbilder. Men monokrom (bilder som bare består av én farge) kan også fremheve form, tekstur, tone og detaljer, noe som gjør svart-hvitt like godt egnet til landskaps- og arkitekturfotografering, action- og sportsfotografering og mye annet.

Noen ganger kan det føles som en utfordring å ta slående svart-hvitt-bilder, siden vi er så vant til å se verden i farger. Nedenfor finner du en rekke eksperttips som kan hjelpe deg med å mestre denne fotograferingsstilen.

Hva er svart-hvitt-fotografering?

Et nærbilde av en stor konkylie i oransje og hvitt, med en flott spiral.

To eksempler på bilder av en konkylie, et i farger og et i svart-hvitt. I svart-hvitt-versjonen tiltrekkes oppmerksomheten din av hele konkylien, i stedet for bare spiralspissen. Tatt med et Canon EOS 250D-kamera med et Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-objektiv ved 1/640 sek, f/5 og ISO 200.

Et nærbilde i svart-hvitt av en stor konkylie med en flott spiral.

Hvilke bilder synes du fungerer best? Fargebilder eller svart-hvitt-bilder? Når det gjelder fotografering, er skjønnheten som oftest en subjektiv sak. Det finnes ikke noe riktig eller galt, og eksperimentering er halve moroa.

Det finnes to måter å lage svart-hvitt-bilder på. Du kan ta bilder i farger og konvertere dem til svart-hvitt i etterproduksjonen, eller du kan velge Monokrom-alternativet på Bildestil-menyen på kameraet, slik at du kan se hvordan bildet vil se ut på kameraets LCD-skjerm eller elektroniske søker.

Husk at et motiv som er flott i farger, ikke alltid vil fungere i svart-hvitt – og omvendt. For eksempel lager røde blomster mot en grønn bakgrunn flott kontrast i farger. Men tar du bilde av samme motiv i svart/hvitt, vises rødt og grønt som nesten like toner av grått.

Med øvelse vil du lære å «se» i monokrom med tiden, men du kan lære det raskere. Som en generell regel krever bilder i svart-hvitt større kontrast enn det samme motivet ville gjøre i farger. Ta bilde av det samme motivet to ganger, én gang i farger og én gang i svart-hvitt, og sammenlign bildene.

Opptak i RAW anbefales for svart-hvitt-fotografering fordi det gir muligheter for mer justering av bildet når du bruker Canons Digital Photo Professional-programvare (DPP) enn det som er mulig med JPEG-filer. Hvis du stiller inn at kameraet skal lagre RAW-filer, kan du også beholde all fargeinformasjon i bildet, selv om du tar bilder i monokrom.

5 tips til svart-hvitt-fotografering

  • Bruk en liten blenderåpning og så lav ISO som mulig
  • Kontroller kameraets histogrammer
  • Eksperimenter med filtre
  • Ta bilder i RAW, og se på kameraalternativene
  • Fremhev kontrasten i svart-hvitt-bildene

Et svart-hvitt-bilde av en brud i en trapp. Hun titter opp med et overrasket uttrykk. Skyggene på veggen ved siden av henne viser en gruppe kvinner som prøver å fange en bukett.

Farger kan distrahere fra de naturlige formene i vakre portrettbilder og bryllupsbilder, mens monokrom gir motivet et mer estetisk uttrykk. Det gir også mulighet for finurlig lek med lyset, som vist i dette bildet. Tatt med et Canon EOS 6D (nå etterfulgt av Canon EOS 6D Mark II) med et Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objektiv, Canon Speedlite 600EX-RT (nå etterfulgt av Canon Speedlite 600EX II-RT) og Canon Speedlite-sender ST-E3-RT ved 1/100 sek, f/1.8 og ISO 3200. © Fabio Mirulla

Et nærbilde i svart-hvitt av ansiktet til en baby. Det fokuseres spesielt på barnets øyevipper.

Svart-hvitt fungerer vanligvis bra til portrettbilder. Den rådende teorien bak er at fraværet av farge gir færre forstyrrelser og større fokus på motivet. Det som gjør dette bildet så enkelt, er også det som gjør det så effektfullt. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/160 sek, f/2.8 og ISO 200. © Helen Bartlett

Bilder i svart-hvitt kan fremheve følelser og dramatikk, og foretrekkes derfor ofte til bryllupsfotografering. Monokrom kan også snevre fokuset inn mot ansiktsuttrykk, i tillegg til å fremheve detaljene og formene til viktige elementer fra små gjenstander som gifteringer og sko, til brudens kjole og lokalene.

Portretter gjør seg generelt sett svært godt i svart-hvitt. Dette kan skyldes at mange ikoniske portretter fra de siste hundre årene er i monokrom, og at vi er vant til denne stilen. Sidelys er spesielt effektivt, siden det gir større kontrast mellom høylys og skygger.

Fotografering av natur og dyreliv i svart-hvitt

Et nærbilde i svart-hvitt av en struts som titter nysgjerrig inn i kameraet.

Ved å konvertere dette bildet til svart-hvitt fremheves strutsens fjærdrakt. Det gjør at den ser mer ut som pels enn fjær. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/5000 sek, f/11 og ISO 1600. © John Dickins

Et svart-hvitt-bilde av et vinterskogmotiv, innrammet av rader med snødekte trær.

Med svart-hvitt kan du lage sterke bilder av motiver som ville ha vært svakere i farger, som dette vinterskogmotivet. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/500 sek, f/2.8 og ISO 400. © Helen Bartlett

Mange landskapsbilder lener seg på den levende blåfargen på himmelen eller de varme rødtonene fra en solnedgang. På samme måte lener mange naturbilder seg på de rike og naturlige fargene til dyr og dyreliv. Landskap i svart-hvitt formidler en annerledes følelse, ofte forbundet med stemning og dramatikk, mens naturbilder i monokrom også kan brukes til å fremheve de vakre detaljene vi ser i dyr, insekter og planter.

Å lære seg hvilke bilder som kan konverteres til svart-hvitt, er en ferdighet i seg selv. I hovedsak ønsker du å «legge til» noe ved å fjerne fargene, så spør deg selv hvordan bildet kan bli bedre ved å presentere det i monokrom.

Vær på utkikk etter fotografier som ikke er avhengige av farger for å skape interesse, eller der fargen distraherer fra motivet. Landskapsmotiver med en bestemt stemning eller intensitet som skapes av lys og skygge, er perfekte, siden dette fremheves av den dramatiske kontrasten i monokrom. Naturfotografer bør se etter mønstre og detaljer som kan fremheves ved å fjerne farger, for eksempel gammel trebark eller den vakre teksturen i fuglefjær.

Landskaps- og arkitekturfotografering i svart-hvitt

Et svart-hvitt-bilde av bare trær i et goldt landskap.

Landskapsbilder med dystre himler og stemningsfullt lys kan se mye mer dramatiske ut i svart-hvitt. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv ved 105 mm, 1/320 sek, f/6.3 og ISO 100.

Et svart-hvitt-bilde av en betongbygning, tatt nedenfra, der skyggen skaper geometriske former.

Fordi det ikke inneholder distraherende farger, kan svart-hvitt-bilder fremheve det rike samspillet mellom former og teksturer i arkitekturbilder. Tatt med et Canon EOS 90D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 31 mm, 1/250 sek., f/8 og ISO 100.

Landskapsbilder egner seg godt til svart-hvitt-fotografering, spesielt når det er svært lite farge i motivet – ingen klare grønnfarger og få røde eller gule blomster. Du kan fokusere på formene til bare trær, steingjerder og bygninger. Komposisjon og kontrast blir nøkkelelementer i bildet.

Tredjedelsregelen – som kan vises gjennom den elektroniske søkeren (EVF) på Canons speilløse kameraer, som Canon EOS RP og Canon EOS R6, og som kan brukes på bakskjermen på EOS-speilreflekskameraer i Live View – er spesielt nyttig til svart-hvitt-fotografering, siden det er få farger som kan distrahere blikket. Hvis hovedmotivet plasseres på et punkt der en av de horisontale og vertikale linjene krysser hverandre, styrkes komposisjonen.

Arkitekturbilder tas ofte i monokrom for å understreke bygningenes form. Den høyere kontrasten som er mulig i svart/hvitt, egner seg bra til disse motivene. Disse bildene blir ofte tatt tidlig om morgenen, delvis for å unngå forstyrrende trafikk og mennesker, men også for å utnytte det at solen står lavt. Dette lyset kaster lange skygger og kan gi et flott uttrykk når det faller over grov stein eller betong. I likhet med stemninger kan teksturer ofte fremheves mye ved hjelp av enkeltheten som svart-hvitt gir.

Det er verdt å prøve nattfotografering både i svart/hvitt og farger. Den gule glansen fra gatelys eller gløden fra en fullmåne puster ofte liv i stedet. Teksturer og mønstre i et motiv kan også gjøre seg best i svart/hvitt. Når du tar sikte på å formidle en følelse av sterke former, skygger og lys, kan du bruke svart-hvitt for å unngå problemer som skyldes at flere lyskilder har ulike fargetemperaturer.

Fotografering av sport og action i svart-hvitt

Et svart-hvitt-bilde av to tenåringer som hopper rundt i en hage.

Dette actionbildet med høy kontrast fungerer godt i svart-hvitt. Ved å minimere distraherende bakgrunnsfarger fokuseres det på motivets ansikt. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/2000 sek, f/2.2 og ISO 400. © Ilvy Njikoktjien

Sport- og actionscener er som oftest stappfulle av farger – så mye at hovedpersonen eller motivet du prøver å fange inn, blir borte i mengden. Hvis du konverterer til svart-hvitt, kan du fjerne distraksjoner og fremheve ansiktsuttrykk.

Motiver med høy kontrast fungerer godt i svart-hvitt. For eksempel gir bilder som er tatt i sterkt sollys, dype skygger og områder med høylys. I svart-hvitt-bilder får disse god effekt, og du kan gjenskape det i etterproduksjonen for å skape dramatiske bilder.

Bruke filtre for svart-hvitt-fotografering

Et nærbilde i svart-hvitt av et stort blad, tatt med en grønn filtereffekt.

To eksempler på et stort blad; først med en grønn filtereffekt, og deretter uten. Grønne filtre er nyttige for å skille ut grønntoner, noe som er ideelt til bilder av trær og løvverk. © Marcus Hawkins

Et nærbilde i svart-hvitt av et stort blad.

Mange kameraer har en filtereffekt i monokrom-innstillingen. Sjekk om kameraet ditt har dette. © Marcus Hawkins

Når man fotograferer i svart-hvitt på filmbaserte kameraer, bruker man ofte objektivfiltre for å endre tonene i bildet. For eksempel vil gule og røde filtre absorbere blått lys, slik at himmelen ser mørkere ut.

Dette gjør ikke bare motivet mer dramatisk, det øker også kontrasten mellom himmelen og eventuelle hvite skyer. På Canon EOS-digitalkameraer finnes det ofte en filtereffekt i innstillingene for bildestil. Du kan velge rød, oransje eller grønn hvis du vil endre svart/hvitt-tonen for å simulere effekten av filtre, og for å fremheve bestemte farger ved å gjøre dem lysere eller mørkere.

Foreslått utstyr til svart-hvitt-fotografering

Dramatiske svart-hvitt-bilder har ofte høy kontrast. Derfor er det viktig at kameraet har et stort dynamisk område, slik at det kan bevare detaljene i både skygger og høylys. Uansett antall megapiksler har fullformatkameraer vanligvis bedre dynamisk område enn APS-C-modeller, slik at kameraer som Canon EOS RP, EOS R6 og EOS 6D Mark II fungerer spesielt godt. I tillegg kan kameraer med crop-sensor, som Canon EOS M50 Mark II og PowerShot G7 X Mark III, gi flotte bilder i svart-hvitt, til tross for fysisk mindre bildesensorer.

Alle disse kameraene kan ta bilder i RAW-kvalitet med 14-bit fargedybde. Dette gir et mye større dynamisk område enn 8-bit JPEG, noe som gir mye større eksponeringstoleranse for endring av lysstyrke og endring av kontrast når du redigerer bilder i programmer som DPP.

Monokrom-bildestilen i alle disse kameraene har flere fordeler ved at du kan bruke digitale filtre under fotograferingen, som gul, oransje, grønn eller rød, for gradvis å øke kontrasten og dramatikken i blå, skydekte himler. Du finner også toneeffekt, som sepia, som kan skape et antikt utseende. En fordel med speilløse kameraer er at du kan forhåndsvise filter- og toneeffekter direkte i søkeren mens du fotograferer. Du ser også en forhåndsvisning på baksiden av speilreflekskameraer når du tar bilder i Live View-innstilling.

En fordel med alle speilløse EOS-kameraer og systemkameraer med speilrefleks er at du kan bruke det ideelle objektivet til enhver fotograferingsutfordring. Zoomobjektiver som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM og RF 24-105mm F4L IS USM gir deg friheten til å ta bilder med en rekke brennvidder uten å bytte mellom objektiver. Raskere fastobjektiver som Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM har imidlertid raskere lukkerhastigheter i lite lys, slik at du kan fryse bevegelser uten at du trenger å øke ISO-innstillingen så mye, noe som er bra for svart-hvitt-fotografering siden det holder bildestøyen på et minimum. Du kan også få mindre dybdeskarphet for å isolere hovedmotivet og gjøre rotete bakgrunner mindre distraherende.

Sterke svart-hvitt-bilder inneholder ofte svært fine detaljer og rike teksturer. Noe som kan bidra til å beholde dette under håndholdt fotografering, er effektiv bildestabilisering. Alle Canons IS-objektiver som står oppført ovenfor, har optisk bildestabilisering, mens de to Macro IS-objektivene har en hybrid bildestabilisator som gir bedre effektivitet når du tar nærbilder. Canon EOS R6 har en 5-akset IBIS (innebygd bildestabilisator) som gir opptil 8-trinns stabilisering sammen med kompatible objektiver. EOS R6 har også neste generasjons autofokussystem, som bidrar til å gjøre selv de vanskeligste bildene skarpere.

Skrevet av Matthew Richards

Relaterte produkter

Relaterte artikler