carousel at night

Fang inn imponerende detaljer, selv i lite lys

Skumringen og tiden fram mot mørkets frambrudd byr på magiske øyeblikk. Festivalene livner til, bybildet forandrer seg og fotografiske anledninger finnes i overflod. Men å fange detaljer under dårlige lysforhold kan by på mange utfordringer – spesielt hvis du bruker kameraet på smarttelefonen din.

I situasjoner med lite lys er det ideelt å bruke manuelle innstillinger for speilrefleks, speilfrie systemkameraer eller avanserte kompaktkameraer. Dette vil hjelpe deg med å fange de skarpe og detaljrike bildene du ellers ikke ville klart å fange.

Bruk en stor blenderåpning (lavt f-nummer) for å fange skarpe bilder

Har du et kamera med manuelle innstillinger, kan du kontrollere kameraets blenderåpning (på Canon-kameraer heter dette Av-program). Kort fortalt styrer dette mengden av lys som slippes inn i kameraet. Desto mer lys som slippes inn, jo hurtigere kan lukkerhastigheten være. En hurtig lukkerhastighet reduserer sannsynligheten for uskarphet som skyldes bevegelser i bildet. En passende lukkerhastighet for elementer i bevegelse er 1/125 av et sekund eller raskere. For stillbilder i lite lys kan man prøve å komme så nært som mulig til 1/60 av et sekund, avhengig av blenderåpningen.

Hvis du tar portretter før daggry eller ønsker å fange helt spesielle nyanser i bybildet i skumringen, kan du forsøke å bruke den største blenderåpningen.

Det betyr å velge lavest mulig f-nummer. Hvor lavt du kan gå, avhenger av objektivet du bruker. Mange objektiver byr på f/3.5. Andre objektiver kan gå enda lavere, som for eksempel til f/2.8 eller f/1.4. En annen fordel med stor blenderåpning er at det skaper dybdeskarphet som fremhever motivet ditt fra en uklar bakgrunn.

Øk ISO-innstillingen for å få bedre lysfølsomhet

Hvis du har brukt en stor blenderåpning, men føler at det fortsatt skorter på bildelysheten, prøv å øke ISO-innstillingen på kameraet. Det forteller kameraet hvor lysfølsom du ønsker at sensorene skal være. Dette er svært nytting når du tar bilder i mørket uten å bruke blits.

Desto høyere ISO-nummer, jo mer lysfølsomhet får du. Canon speilrefleks-modeller, speilfrie systemkameraer og avanserte kompaktkameraer har store sensorer (delen som fanger bildet). Det gjør at de produserer bedre bilder med høye ISO-nummer enn kameraer med små sensorer gjør, som for eksempel kameraene på smarttelefoner. Prøv å starte med å ta bilder med 800 ISO, og øk gradvis hvis det er nødvendig. Støy på bildet eller kornete bilder kan forekomme til tross for at speilrefleks-modeller, speilløse systemkameraer og avanserte kompaktkameraer er i stand til å ta bilder med god kvalitet med 1600 eller 3200 ISO.

Prøv serieopptak for å øke sjansene for å ta gode bilder

Å ta bilder kontinuerlig (også kjent som serieopptak på noen kameraer) fanger en rask bildesekvens i løpet av bare noen få sekunddeler. Denne funksjonen er nyttig for å ta bilder av elementer i bevegelse eller for å fange noe som er over på mindre enn et sekund. Har kameraet ditt denne funksjonen, er anbefalingen å slå den på – den vil øke sjansene dine for å fange høykvalitets bilder til tross for dårlige lysforhold.

Gjennomgå bildene dine og se etter skarphet

Når du på LCD-skjermen gjennomgår bildene du har tatt under dårlige lysforhold, er det viktig å huske å zoome inn for å se om du har oppnådd ønsket skarphet. Bildene dine bør være skarpe og i fokus uten å være kornete eller uklare. Hvis de ikke har den kvaliteten du ønsker for å kunne forstørre for utskrift eller redigering, må du ta bildene på nytt. Det er ingenting du kan gjøre når du først har kommet hjem igjen!