city skyline over water

Fotografere byer

Byer er naturlig travle steder, men det er tider da tempoet senkes, for eksempel sent på kvelden eller veldig tidlig om morgenen Da må du være flink til å fotografere i lite lys. Det betyr lavere lukkerhastighet, høye ISO-innstillinger og et stabilt kameragrep.

Det første du må huske på når du tar bilder i lite lys, er å deaktivere de helautomatiske innstillingenes blits. Det gjør du ved å bruke Blits av-innstilling og/eller håndholdt nattfotografering.

  • Blits av-innstilling – sett kameraets modusratt til Blits av-innstilling. Nå må kameraet bruke funksjonene annerledes for å ta bilder uten blits. Det gjøres ved å øke lysfølsomheten (ISO-hastighet), redusere lukkerhastigheten og åpne blenderåpningen på objektivet.

Unngå uønsket uskarphet som følge av at kameraet ristes

Når det er svært lite lys eller mørkt, må du unngå å flytte kameraet mens du tar bilde. Hvis kameraet ristes, kan det skape uønsket uskarphet og ødelegge bildet. Så sett kameraet på bakken, på et stødig bord eller på et rekkverk Selv å trykke det mot veggen på en bygning vil hjelpe med å holde det stødigere enn du kan med bare hendene. Objektiv med bildestabilisator vil også hjelpe.

  • Tips: Blits av-innstilling er også det du bør velge for å fotografere i museer og der det ikke er tillatt å fotografere med blits, eller der blitsen ødelegger for stemningen.

Håndholdt nattfotografering

Denne praktiske innstillingen tar en rask serie på fire bilder og kombinerer deretter resultatet til en enkelt ramme, og er laget for å gi minimal kameraristing. Siden mange byer har restriksjoner på bruk av stativ, kan innstillingen Håndholdt nattfoto være veien til skarpe bilder i byen om natten.

Bruk et primærobjektiv med en liten, rask blenderåpning

Et primærobjektiv med stor blenderåpning, som Canon EF 50mm f/1.8 STM, er alltid lurt å ha med seg og er flott for fotografering i lite lys. Dette diskrete objektivet er lite og lett og gir skarpe bilder. Det brede spekteret av blenderåpninger til primærobjektiver gir fantastisk kontroll over feltdybden. Du får mest ut av disse objektivene dersom du bruker blenderåpningsprioritet (Av), og kontrollerer feltdybden fra grunn til dyp eller bruker lukkerprioritet (Tv) til å kontrollere hvordan bevegelsen fanges opp. En annen fordel med denne typen objektiv er at du må bevege deg for å komme nærmere et motiv, i stedet for å zoome, noe som betyr at du ofte finner mer interessante vinkler å fotografere fra. For byfotografering og mer generelle bilder kan du sjekke ut Canon EF 24mm f/2.8 IS USM eller Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Vær klar til å fotografere hele tiden

Ha kameraet klart til å fotografere hele tiden. Dette betyr at du må være oppmerksom på hvordan lyset endrer seg etter hvert som du går gjennom byen. Hvis det blir mørkere, bør du planlegge å øke ISO-verdien eller åpne blenderen. Hvis det blir lysere, bør du senke ISO-verdien eller lukke blenderen. På denne måten vil kamerainnstillingene være nesten ideelle hvis du skulle støte på en spektakulær scene som du vil fange.

  • Tips: Hvis en by har høye bygninger, bør du sjekke posisjonen til lyset mellom bygninger og tenke på hvordan det tilgjengelige lyset kan forbedre bildet ditt. Du bør også vurdere å komme tilbake til samme sted på et bedre tidspunkt på dagen når lysforholdene er slik du vil ha dem.

Bruke svart-hvitt og filtre

Bruke bildestilen sort/hvitt på kameraet for å ta bilder i sort/hvitt i kameraet. Siden sort/hvitt-bilder handler om skygge og lys, vil sort/hvitt-innstilling hjelpe deg med å se spillet mellom kontrastene. LCD-skjermen vil vise bildene i sort/hvitt, men hvis du fotograferer i RAW-format, kan du gjøre dem om til fargebilder under etterbehandlingen på datamaskinen.

Ofte vil bildene dine få enda mer dramatisk kontrast hvis du øker kontrastinnstillingene i bildestilen sort/hvitt og legger til en gul filtereffekt i sterk sol.

Visste du? Skyggene er lengre på slutten av dagen enn midt på dagen, og på lyse og skyfrie dager får skyggene de skarpeste kantene.

Få mest mulig ut av intervallopptak

Selv om du bare besøker en by i en kort periode, er Intervallopptak en flott måte å formidle det raske tempoet i livet på. Noen EOS-kameraer har innebygd intervallometer, slik at du kan sette kameraet til å ta et stillbilde med noen sekunders mellomrom.

Sørg for å bruke et stabilt stativ til kameraet. Du kan prøve å fotografere en gate fra et hotellrom høyt oppe for å skape et interessant portrett av byen fra soloppgang til solnedgang.

Hvis du skal få nok bilder til intervallopptaket, må du huske at jo kortere intervall, desto lengre tid vil intervallopptaket ta. Hvis du bare tar noen få timer med stillbilder, er det bedre å fotografere med et kortere intervall ettersom du alltid kan øke hastigheten på filmen under redigeringen hvis det er nødvendig.

Skifte fokus

I store byer med folkemengder kan det være vanskelig å fokusere på fjerne motiver. Kameraet vil ofte finne nære motiver i veien og fokusere på dem i stedet. I folkemengder kan det hende at du vil zoome nærmere inn på motivet.

Små detaljer gir kraftfulle bilder

Når man tar bilder av byer, er det ofte de små detaljene som gjør byen unik Det kan være smart å besøke et av byens markeder og fotografere ting som selges (og dem som selger dem).

Foruten å fange opp ting som er annerledes enn der du bor, kan du også ta bilder av elementer som er ikoner i en bestemt by, for eksempel appelsiner i Sevilla, baguetter i Paris eller bratwurst i Berlin.

  • Tips: For små elementer bør du bruke fokusknappen til å velge makro- eller nærbildemodus (det er knappen med blomsten eller MF-symbolet) og deretter passe at du kommer så nær motivet at det fyller hele rammen.

I Smart Auto-modus skal kameraet skifte til makro automatisk. Hold ganske enkelt kameraet i ro i ett sekund eller to, og så bør du se at ikonet øverst til høyre på skjermen endres til en blomst.

Fotografer det samme motivet på forskjellige tidspunkter

Hvis du har tid, vil bilder av samme del av byen på forskjellige tidspunkter vise tempoet i dagliglivet og hvordan byen endres.

Hvis du har tid til overs i byen, kan du velge å besøke de samme stedene på forskjellige tidspunkter på dagen for å fange opp endringen i menneskene og lyset. Bare tre eller fire bilder tatt med like mellomrom utover dagen, kan gi en følelse av hvordan byen endres.

Fotografere motiver i bevegelse

Når du fotograferer motiver i bevegelse, for eksempel mennesker som går over en bro eller et torg, er det bedre å holde kameraet i ro og slå av blitsen. Dette vil føre til at kameraet velger lengre lukkertid for å øke motivets bevegelse. Når du prøver å ta denne typen bilder, bør du se etter overflater og steder hvor kameraet kan plasseres for å være så stabilt som mulig. Prøv å eksperimentere med innstillingen for lukkerprioritet (Tv) hvis kameraet har denne funksjonen. Det gjør at du kan justere lukkerhastigheten og utforske kreativiteten din.

Vær forberedt

Sørg for at kameraet er klart, og at du er klar til å ta bilder av byen i løpet av dagen og natten. Uansett hva slags kamera du har, er det lurt å holde batteriet oppladet og ha nok av plass på minnekortet, slik at du ikke går glipp av et dyrebart bilde.

Filme bymotiver med LEGRIA-videokameraet

Se for deg at filmen din er en reklame for byen du besøker, eller prøv å fange opp et stykke av bylivet. Hvis du setter deg et klart mål og finner en historie du vil filme, vil det hjelpe deg med å ta opp den riktige typen video for å fortelle byhistorien din. Du kan fokusere på mote, arkitektur, musikk eller en bestemt gate for å lage et interessant visuelt portrett av byen som er i stadig endring.

Videoklipp

Bruk Videoklipp til å fange opp korte videoklipp som forteller historien om byen. Hvis den delen av byen har interessante lyder, er det ofte verdt å ta en lengre video for å kunne bruke en kontinuerlig del av direktelyden på tvers av flere videoklipp som er filmet separat Audio Scene Select vil automatisk skreddersy innstillingene for lydopptak på videokameraet for å sikre at omgivelseslydene tas opp klart.

  • Tips: Fange du opp byens bevegelser. Personer eller offentlig transport er gode motiver for å vise dynamikken i en by og hvordan den endrer seg i løpet av dagen.

Hold øye med lyset

Lys er viktig når du tar opp video. Du har ikke alltid et valg. Lyset er ofte dempet i museer og andre bygninger. Her bør du unngå å filme mens du går. Film fra en stabil posisjon, trykk på pause og gjør deg klar til å filme på nytt.

Det er lurt å filme i dagslys når du er utendørs. Hvis du viser detaljer gjennom sollys, kan det noen ganger føre til skarpe skygger. Overskyede forhold gir ofte mye bedre resultater.

Siden det er lite lys om natten, krever det litt mer eksperimentering for å få resultatene du er ute etter når du filmer. Prøv å begynne å filme i skumringen, finn godt opplyste steder og bruk et stativ når det er mulig.

Vis frem bildene dine på sitt beste

Bybilder kan være fine ting å skrive ut, og kan utgjøre et flott samtaleemne når du viser dem på veggen hjemme. Når du først har tatt et bilde du er stolt av, hvorfor ikke vise det frem i all sin herlighet eller sende det til en venn?

Når du kommer tilbake etter å ha fotografert i byen, kan du sette sammen og skrive ut de beste bildene for å lage en imponerende collage. Du kan også velge å skrive ut et utvalg av bilder for å lage en personlig guide til byen og tingene du oppdaget.

Send et postkort til en venn

Utskrift i små størrelser som 10 x 15 cm eller 13 x 18 cm passer godt siden disse er en flott størrelse for å dele bilder med familie og venner. Du kan til og med sende bildene dine som postkort skrevet ut på PIXMA-skriveren. Velg et glanset papir som Canon Photo Paper Plus Glossy eller Photo Paper Pro for de skarpeste utskriftene og de kraftigste fargene

Hold deg oppdatert

Abonner på nyhetsbrev