TEKNOLOGI

Speilreflekskameraer kontra speilløse systemkameraer: hva er best?

Nå som utvalget av speilløse systemkameraer er større enn noensinne, er det på tide å gå over til et speilløst systemkamera? Vi sammenligner speilreflekskameraer og speilløse systemkameraer for å gjøre valget ditt enklere.
LCD-skjermen på et Canon EOS R10-kamera kan sees over skulderen til fotografen og viser to flamencodansere som filmes.

Med EOS R-systemet som inkluderer alternativer for både APS-C-format og fullformat, finnes det nå et stort utvalg speilløse systemkameraer som byr på nye fordeler for både profesjonelle fotografer og hobbyfotografer. Men hvis du nå skal oppgradere fra et gammelt kamera eller gå over fra et kompaktkamera til et kamera med utskiftbare objektiver, hva er best? Et speilløst systemkamera eller et tradisjonelt speilreflekskamera?

Her sammenligner vi speilreflekskameraer og speilløse systemkameraer med ekspertinnsikt fra Canon Europes ledende produktspesialist, Mike Burnhill, for å gjøre valget enklere for deg.

En snittillustrasjon av et Canon EOS 80D-kamera som viser speilmekanismen.

Som navnet tilsier, omfatter digitale speilreflekskameraer refleks. Dette viser til speilet som reflekterer lyset opp i søkerenheten. Speilet må flyttes for at lyset skal kunne nå sensoren bak, og dette krever en litt klumpete mekanisme som gjør kameraet større og tyngre, og medfører komplikasjoner med den optiske teknikken.

Et Canon EOS R7 plassert på en stein. Det er ikke montert et objektiv på kameraet, så sensoren på innsiden er synlig.

Et speilløst systemkamera som Canon EOS R7 har ingen speilmekanisme, men en direkte synslinje gjennom objektivet til sensoren. Det du ser i den elektroniske søkeren, er en projeksjon av sensorbildet. Det betyr at du kan forhåndvise effekten av fotoinnstillingene, noe som ikke er mulig med den optiske søkeren i et speilreflekskamera. «Den elektroniske søkeren på speilløse systemkameraer gir deg muligheten til å se eksponeringen av bildet før du tar det», sier Mike Burnhill i Canon Europe.

Speilreflekskameraer kontra speilløse systemkameraer: størrelse og vekt på kamerahus

«Et av de viktigste elementene i speilreflekskameraer er et speil eller pentagonprisme som dirigerer lyset til søkeren», forklarer Mike, «men det må være nok plass til at det kan flyttes for å eksponere sensoren. Når dette elementet fjernes, kan størrelsen og vekten på kameraet reduseres, spesielt hvis du sammenligner EOS R7 og EOS R10 med lignende speilrefleksmodeller som Canon EOS 7D Mark II og EOS 90D

Diana Millos lager livsstilinnhold og brukte EOS R10 til å fotografere kulturen og arkitekturen i Andalucia. Hun hadde følgende kommentar: «EOS R10 ser nesten ut som et leketøy når du har brukt et mye tyngre kamera, i mitt tilfelle EOS 80D. Jeg liker at det er lite og lett, men likevel like kraftig.»

Hendene til en mann som holder et Canon-kamera vendt ned.

Speilreflekskameraer som Canon EOS 7D Mark II gir bilder av høy kvalitet, men i et større kamerahus som har plass til speilmekanismen.

En kvinne iført gul kjole og solhatt holder et kamera mot øyet.

Speilløse systemkameraer som Canon EOS R10 byr på tilsvarende kvalitet og funksjoner i et mer bærbart og lett design.

Objektivfatninger: er speilløse systemkameraer bedre enn speilreflekskameraer?

EF-fatningen som brukes i Canons speilreflekskameraer, ble innført i 1987 og er et svært veletablert system. Det finnes hundrevis av tilgjengelige kompatible objektiver med et EF-objektiv som dekker så å si alle brennvidder, og et utvalg av mer kompakte og ofte rimeligere EF-S-objektiver for EOS-speilreflekskameraer med APS-C-sensorer.

RF-fatningen som brukes på EOS R-systemkameraer, introduserte imidlertid mange nyskapninger. «RF-fatningen er utformet med tanke på fremtiden», forklarer Mike, «med blant annet høyere kommunikasjonshastighet mellom kameraet og objektivet og ekstra kontakter for flere funksjoner». Disse inkluderer mye raskere autofokus, digital objektivoptimalisering i sanntid og bedre kontroller, for eksempel den justerbare kontrollringen på RF-objektiver.

I stedet for å hele tiden måtte jobbe rundt refleksspeilet mellom fatningen og sensoren i et speilreflekskamera, kan objektivdesignere flytte RF-objektiver nærmere selve sensoren og forbedre den optiske ytelsen. Dette har resultert i raskere og mer lyssterke objektiver av enestående kvalitet, samt banebrytende objektiver som RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, med funksjon for 180° VR-bilder på kompatible fullformatskameraer.

En illustrasjon av RF-fatningen på et Canon EOS R3-kamera.

I hjertet av det speilløse Canon EOS R-systemet finner du den nyskapende RF-fatningen med bred fatning, kortere bakfokusavstand og superrask kommunikasjon mellom objektivet og kamerahuset.

Objektiver og kompatibilitet: kan du bruke speilrefleksobjektiver på et speilløst systemkamera?

Hvis du allerede har EF- eller EF-S-objektiver, er det enkelt å bruke dem med speilløse EOS R-systemkameraer uten at kvaliteten eller funksjonaliteten reduseres, takket være et utvalg av EF-EOS R-fatningsadaptere. Dette gjør det også mulig å kombinere spesifikke objektiver fra begge formatene (hvis du for eksempel har et favorittobjektiv eller spesialobjektiv som ikke er tilgjengelig i en RF-fatningsversjon ennå), slik at du får det beste fra begge verdener. Det finnes til og med en fatningsadapter med objektivkontrollring og en med drop-in-filtre for nøytral tetthet og polariseringsfiltre, slik at EF-objektivene blir mer allsidige enn når du bruker dem på et speilreflekskamera.

Du må imidlertid være oppmerksom på at du ikke kan bruke RF-objektiver på et speilreflekskamera. Hvis du ønsker å bruke et bestemt RF-objektiv, må du velge et speilløst EOS R-systemkamera.

Tre zoomobjektiver står ved siden av hverandre på treningsutstyr.

Med introduksjonen av APS-C EOS R-systemkameraer, inkludert modeller som EOS R7 og EOS R10, har flere fotografer råd til det speilløse EOS R-systemet. «Nå som RF-fatningen er tilgjengelig for en ny kundegruppe, får disse kundene tilgang til en helt ny generasjon av objektiver som er utviklet spesielt for denne fatningen – objektiver som ikke var mulige å bruke med speilreflekskameraer», sier Mike. Fullformatsobjektiver som de som vises her, kan gi 1,6 x større rekkevidde på APS-C-kameraer takket være beskjæringsfaktoren til APS-C-sensorer.

Optisk søker kontra elektronisk søker: hva er best?

Speilreflekskameraer har optiske søkere, og noen fotografer foretrekker dette siden det gir dem direkte kontakt med motivet. Tidligere har elektroniske søkere på speilløse systemkameraer bydd på ulemper som for eksempel forsinkelse, men de blir stadig bedre. De nyeste EOS R-systemkameraene har elektroniske søkere med oppdateringsfrekvenser på opptil 120 bilder/sek som betyr at forsinkelsene nesten ikke kan merkes, og de har også sine fordeler.

Hvis du bruker et EOS R-systemkamera, kan du bruke eksponeringssimulering for å forhåndsvise bildet med valgt eksponering, bildestil og andre innstillinger, både i søkeren og på den bakre LCD-skjermen. På et speilreflekskamera fungerer eksponeringssimulering når du bruker den bakre skjermen i innstilling for sanntidsvisning, men ikke i søkeren. Med en elektronisk søker kan du også komponere bildet og fokusere i omgivelser med svakt lys som er for mørke til at du kan se dem gjennom en optisk søker med det blotte øye. Når du filmer, gir den elektroniske søkeren i EOS R-systemkameraene den samme manuelle fokushjelpvisningen som Canons profesjonelle Cinema EOS-kameraer.

For naturfotografen Dani Connor, som brukte EOS R7-kameraet mens hun lette etter den utrydningstruede iberiske gaupen, ble fotograferingsarbeidet fullstendig forandret med den elektroniske søkeren.

«Med søkeren på et speilreflekskamera er det ofte enklere å ta et testbilde og sjekke bildet på den bakre skjermen før du endrer innstillinger», sier hun. «Men med et speilløst systemkamera kan du se effekten av å endre innstillingene uten å måtte ta blikket fra søkeren.

«Hvis jeg må reagere raskt når jeg fotograferer dyreliv, eller hvis lyset endrer seg hele tiden, kan jeg raskt justere ISO eller lukkerhastigheten og se hvordan bildet vil se ut.»

En snittillustrasjon av en elektronisk søker.

Den elektroniske søkeren i et speilløst systemkamera bruker en kompakt, høyoppløselig versjon av samme skjermteknologi som LCD-skjermen bak på kameraet. En av fordelene med dette er at du kan se det kameraet ser, selv i omgivelser som er for mørke til at det blotte øye kan se noe som helst.

En snittillustrasjon av lysbanen inni et speilreflekskamera som reflekteres av et speil opp i et pentagonprisme, og deretter til søkeren.

Speilet i et speilreflekskamera reflekterer lys opp til den optiske søkeren via et pentagonprisme, slik at bildet er riktig vei. Fordelen med dette er at det skjer umiddelbart. «Med en elektronisk søker vil det alltid være en forsinkelse», sier Mike. «Søkerne på speilreflekskameraer jobber i lysets hastighet, og det er så raskt som du får det.»

Bildekvalitet: kan du ta bedre bilder med speilløse systemkameraer?

«Når det gjelder kvaliteten på det endelige bildet, er det ikke så store forskjeller når du bruker de to systemene. Forskjellene ligger i alt som skjer i forkant», sier Mike.

«En av fordelene med RF-fatningen er rask kommunikasjon mellom objektivet og kameraet, slik at når du har optiske problemer med for eksempel diffraksjon og aberrasjon, kan du korrigere dem på kameraet i sanntid. Denne umiddelbare behandlingen betyr at de nye kameraene på sett og vis faktisk hever bildekvaliteten.»

I enkelte situasjoner er det mer sannsynlig at speilløse kameraer, for eksempel EOS R7 med en hastighet på opptil 15 bilder/sek ved bruk av den mekaniske lukkeren og 30 bilder/sek ved bruk av den elektroniske lukkeren med full autofokussporing, konsekvent produserer brukbare bilder sammenlignet med EOS 7D Mark II eller EOS 90D, som begge har maksimal hastighet på 10 bilder/sekund under serieopptak.

En rovfugl sitter på en gren med en blå himmel og tretopper i bakgrunnen.

De nyeste speilløse systemkameraene, for eksempel EOS R7, har avanserte funksjoner for innholdsskapere, blant annet 4K 60p-video med intelligent motivsporing, noe du ikke får med speilreflekskameraer som EOS 7D Mark II eller EOS 90D.

Autofokus: speilløse systemkameraer kontra speilreflekskameraer

Speilløse EOS R-systemkameraer, inkludert EOS R5, EOS R6, EOS R7 og EOS R10, har Canons nyeste Dual Pixel CMOS AF II-system for autofokus der hver eneste piksel i sensoren brukes til både fokusering og avbildning, sammenlignet med spesifikk sensorfokusering med punktbasert fasesøk gjennom søkeren på kameraer som EOS 7D Mark II og EOS 90D.

En av de store fordelene med disse speilløse systemkameraene er muligheten til å velge et AF-punkt hvor som helst i bildet. «Dette er umulig på et speilreflekskamera», forklarer Mike, «og det gir også funksjoner for ansiktssporing, øyesporing og dyresporing i disse kameraene. Du kan for eksempel fange inn øyet til en flyvende fugl og følge det rundt i bildet, noe som igjen er umulig med et speilreflekskamera.

«Når det er sagt, har enkelte profesjonelle speilreflekskameraer en separat fokuseringsbrikke, så selv om det generelle autofokussystemet er begrenset sammenlignet med nye speilløse systemkameraer, kan det også være raskere i enkelte tilfeller, takket være den dedikerte AF-brikken.»

En visning av et Canon EOS R7-kamera som viser autofokuspunktet på øyet til en rovfugl på en gren.

Den raske, elektroniske lukkeren og autofokus for sporing av dyreøyne som du finner på de nyeste speilløse systemkameraene, for eksempel EOS R7 og EOS R10, er perfekt for fotografer på alle nivåer. «For en dyrelivsfotograf er det ganske kult å kunne spore øynene til et dyr», sier dyrelivseksperten Dani Connor. «Det gir meg mange nye muligheter som jeg ikke får med et speilreflekskamera.»

Mekanisk lukker kontra elektronisk lukker

Enkelte speilreflekskameraer – spesielt EOS 90D og EOS-1D X Mark III – har både elektroniske lukkere og mekaniske lukkere, men de fleste speilreflekskameraer har mekaniske lukkere. Alle Canons speilløse EOS R-systemkameraer har begge lukkertypene.

Med en elektronisk lukker er den mekaniske lukkeren låst åpen, og bildesensoren leses i hovedsak elektronisk. Den største fordelen med dette er at fotograferingen kan foregå i total stillhet – ikke bare stillere med lukkeren dempet når du velger fotoalternativet S («soft») som er tilgjengelig på enkelte kameraer, men helt lydløst. Dette kan være uvurderlig når du fotograferer skvetne dyr, sovende babyer eller de rolige delene av et bryllup.*

Elektroniske lukkere gir også raskere serieopptak. «Den raskeste mulige bildefrekvensen med mekaniske lukkere på speilreflekskameraer», forteller Mike, «var 16 bilder/sek på EOS-1D X Mark III, et avansert, profesjonelt kamera. EOS R10 har en elektronisk lukker som gir deg opptil 23 bilder/sek til en brøkdel av prisen, mens med EOS R7 kan du ta 30 bilder/sek, noe som tilsvarer hastigheten til det profesjonelle EOS R3-kameraet, men til en tredjedel av prisen.»

Fenomenet «rullende lukker» kan imidlertid bli et problem når du fotograferer bevegelser med en elektronisk lukker. Objekter i rask bevegelse, for eksempel en svingende golfkølle eller en roterende propell, kan bevege seg på den tiden det tar å lese hele bilderammen, slik at de blir uskarpe på bildet. Fenomenet er betydelig redusert i de nyeste speilløse systemkameraene, men mekanisk lukker anbefales når du fotograferer raske bevegelser.

Fotografering med elektronisk lukker i enkelte omgivelser med kunstig belysning, spesielt fluorescerende lys, kan være problematisk hvis lyset er faseforskjøvet i forhold til lukkeren. Av lignende årsaker kan bruk av blits med elektronisk lukker føre til ujevn eksponering i bildet.

Et nærbilde av et barn i svart-hvitt som konsentrerer seg.

Familiefotografen Helen Bartlett synes muligheten for lydløs fotografering med EOS R-systemkameraene er uvurderlig. Siden lyden fra lukkeren ikke distraherer de små eller vekker dem når de sover, kan du fotografere dem i mer naturlige situasjoner. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1000 sek., f/1,2 og ISO 100. © Helen Bartlett

Batterilevetid: speilreflekskameraer kontra speilløse systemkameraer

Det sies ofte at speilreflekskameraer har lengre batterilevetid enn speilløse systemkameraer, hovedsakelig fordi den elektroniske søkeren på et speilløst systemkamera går på strøm, mens den optiske søkeren på et speilreflekskamera ikke gjør det. I praksis avhenger imidlertid batterilevetiden i stor grad av hvordan du bruker kameraet. Fotografering med blits øker strømforbruket på begge kameraene, mens bruk av LCD-skjermen på et speilreflekskamera som regel er mer strømkrevende enn bruk av LCD-skjermen på et speilløst systemkamera. Et speilreflekskamera i mellomsjiktet, for eksempel EOS 90D, gir 1200 bilder eller mer med søkeren og 450 bilder med LCD-skjermen, mens det speilløse systemkameraet EOS R6 gir 380 bilder med søkeren eller 660 bilder med LCD-skjermen i modusen for høyest ytelse / best respons. I strømsparingsmodus er dette tallet 500 og 770 ved bruk av henholdsvis den elektriske søkeren og LCD-skjermen.

Forskjellen er enda større på profesjonelt nivå. Hvis du for eksempel holder deg til søkeren på EOS-1D X Mark III-kameraet, kan du ta 2500 bilder før batteriet går tomt. Dette tallet reduseres til 600 bilder hvis du bruker sanntidsvisning, sammenlignet med 620 bilder med søkeren og 860 bilder med LCD-skjermen på det speilløse EOS R3-systemkameraet. Hvis du foretrekker å bruke den bakre LCD-skjermen, kan det hende at speilløse systemkameraer gir deg flere bilder per opplading.

Speilløst systemkamera kontra speilreflekskamera: ta et valg

Både speilløse systemkameraer og speilreflekskameraer har sine sterke og svake sider. Hvilket som passer best for deg, avhenger i stor grad av hva du fotograferer og hvilke fordeler du ønsker å ha når du bruker ditt foretrukne kamera/objektiv.

Hvis du vil ha et lett kamera med høy bildefrekvens for reisefotografering, kan et speilløst systemkamera, for eksempel EOS R10, være perfekt. Hvis du vil bruke neste generasjons RF-objektiver, er det speilløse EOS R-systemet det rette for deg. Det byr også på andre fordeler som bildekorrigering på kameraet og AF-sporing, samt muligheten til å bruke EF-objektivene du liker best, takket være serien med EF-EOS R-adaptere.

Hvis du vil forhåndsvise bildet i søkeren med innstillingene i bruk, passer den elektroniske søkeren på speilløse systemkameraer godt for deg. Det samme gjør imidlertid sanntidsvisningen på den bakre LCD-skjermen på et speilreflekskamera, og den optiske søkeren på et speilreflekskamera eliminerer selv de minste forsinkelser med de raskeste elektroniske søkerne i speilløse systemkameraer, samtidig som den forlenger batterilevetiden.

Avanserte autofokusfunksjoner som dyreøye-AF og kjøretøy-AF er bare tilgjengelige på de nyeste EOS R-systemkameraene, men den dedikerte AF-brikken i profesjonelle speilreflekskameraer kan være raskere. EOS R-systemkameraer gir deg friheten til å ta bilder med enten en elektronisk eller mekanisk lukker, mens de fleste speilreflekskameraer bare har en mekanisk lukker. Hvis helt lydløs fotografering er avgjørende for deg, og du ikke fotograferer raske bevegelser der rullende lukker kan bli et problem, vil du dra nytte av å ha en elektronisk lukker.

Hvis du kan, bør du prøve kameraet du er interessert i, for å teste ergonomien, autofokusen, lukkertypen og lukkerhastigheten. Det viktigste er hvordan det føles og passer for deg.



*Andre lyder enn de fra lukkeren (lyder fra blenderåpningen, drivverket i fokusobjektivet, elektronikken osv.) kan oppstå.


Skrevet av Amy Davies og Alex Summersby

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Et delt bilde som viser et Canon EOS R6-kamera på en stor mosegrodd stein, og et Canon EOS R7-kamera som også står på en stein.

    TEKNOLOGI

    APS-C versus fullformat

    Hva er forskjellen på APS-C- og fullformatskameraer, og hva bør du velge?

  • En kvinne iført sommerkjole og solhatt som holder Canon EOS R10 opp til ansiktet for å se gjennom søkeren, mens hun står foran detaljert spansk arkitektur.

    REISEFOTOGRAFERING

    En tur i Sevilla med EOS R10

    Bloggeren Diana Millos oppdager hvorfor dette kreative kameraet er det perfekte reisefølget.

  • En ung kvinne iført vinterlue fotograferer høstløv med et Canon-kamera og et stort objektiv.

    KJØPSVEILEDNING

    Det beste utstyret for ambisiøse fotografer

    Tre Canon-ambassadører diskuterer de beste kameraene og objektivene for nybegynnere i bransjen.

  • Et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera med håndholdt bøyle festet på en vegg ved siden av noen spraymalingsbokser.

    VLOGGING

    Det beste utstyret for å skape innhold

    Finn ut mer om utstyret disse fire svært forskjellige skaperne av nettinnhold bruker, og hvordan det hjelper dem med å ta innholdet til nye høyder.