light trail over empty road

Eksponeringsfotografering

Fotografering med lang eksponering

Lang eksponering betyr å ta et bilde med lukkerhastigheter på mellom noen få sekunder og noen få timer, og er en flott teknikk man kan bruke til å ta imponerende landskapsbilder.

Først må du plassere kameraet trygt på et stativ. Hvis du holder kameraet med en lukkerhastighet på selv ett sekund, blir bildet uklart. Angi ISO-innstilling avhengig av motivet, og bruk programmet Lukkerprioritet (Tv) til å justere lukkerhastigheten på opptil 30 sekunder. Bruk av fjernstyrt lukkerutløsning, for eksempel fjernkontroll RC-6, fjernutløser RS-60E3, Canon BR-E1 trådløs fjernkontroll eller selvutløser på to sekunder, hindrer kameraristing når du trykker på lukkerknappen.

Som du kan se i eksempelet ovenfor, har Jordens bevegelse under den lange eksponeringen skapt denne stjernesporeffekten over nattehimmelen.

Det kan være utfordrende å fotografere med lange eksponeringer på dagtid – du må stille inn lukkerhastigheten til å tillate nok bevegelser. Ideelt sett vil du ha lukkerhastigheter på mer enn noen få sekunder. Husk derfor å bruke en lav ISO-innstilling og en liten blenderåpning. Det hjelper også å fotografere når det er overskyet, skyggefullt eller mørkere lys. Du kan eventuelt investere i et filter som festes på enden av objektivet, og som hindrer noe lys i å komme inn i objektivet. Et filter for nøytraltetthet (ND) fungerer best. Noen kompaktkameraer, for eksempel PowerShot G7 X-serien, har et innebygd ND-filter som du kan aktivere og deaktivere på menyen.

Med en lav ISO-innstilling på 100 og en liten blenderåpning på f/16, ble lukkerhastigheter på 1/10 og 30 sekunder brukt til å fange inn tidevannet.

Relaterte artikler
Fireworks photography

FOTOGRAFERE FYRVERKERI

Ti tips som hjelper deg med å ta bedre fyrverkeribilder

Fra de beste kamerainnstillingene til å inkludere venner og familie i bildeutsnittet: Slik fotograferer du gleden og magien ved fyrverkeri.

Light Painting Photography

LYSMALING

Maling i bilder med en lyskilde og lang eksponering

Maling med lys er en populær fotograferingsaktivitet fordi det er ganske enkelt å oppnå flotte og svært interessante resultater, samtidig som du ikke trenger mye utstyr.

Astrophotography

ASTROPHOTOGRAPHY

Slik kan du ta bilder av stjernehimmelen

Ny kamerateknologi gjør det enklere enn noen gang å fotografere nattehimmelen. Disse profftipsene hjelper deg med å skape himmelske bilder.

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker