light trail over empty road

Eksponeringsfotografering

Fotografering med lang eksponering

Lang eksponering betyr å ta et bilde med lukkerhastigheter på mellom noen få sekunder og noen få timer, og er en flott teknikk man kan bruke til å ta imponerende landskapsbilder.

Først må du plassere kameraet trygt på et stativ. Hvis du holder kameraet med en lukkerhastighet på selv ett sekund, blir bildet uklart. Angi ISO-innstilling avhengig av motivet, og bruk programmet Lukkerprioritet (Tv) til å justere lukkerhastigheten på opptil 30 sekunder. Bruk av fjernstyrt lukkerutløsning, for eksempel fjernkontroll RC-6, fjernutløser RS-60E3, Canon BR-E1 trådløs fjernkontroll eller selvutløser på to sekunder, hindrer kameraristing når du trykker på lukkerknappen.

Som du kan se i eksempelet ovenfor, har Jordens bevegelse under den lange eksponeringen skapt denne stjernesporeffekten over nattehimmelen.

Det kan være utfordrende å fotografere med lange eksponeringer på dagtid – du må stille inn lukkerhastigheten til å tillate nok bevegelser. Ideelt sett vil du ha lukkerhastigheter på mer enn noen få sekunder. Husk derfor å bruke en lav ISO-innstilling og en liten blenderåpning. Det hjelper også å fotografere når det er overskyet, skyggefullt eller mørkere lys. Du kan eventuelt investere i et filter som festes på enden av objektivet, og som hindrer noe lys i å komme inn i objektivet. Et filter for nøytraltetthet (ND) fungerer best. Noen kompaktkameraer, for eksempel PowerShot G7 X-serien, har et innebygd ND-filter som du kan aktivere og deaktivere på menyen.

Med en lav ISO-innstilling på 100 og en liten blenderåpning på f/16, ble lukkerhastigheter på 1/10 og 30 sekunder brukt til å fange inn tidevannet.

Relaterte artikler
A woman dressed in a bright red winter jacket walks towards the Skógafoss waterfall in Iceland, as heavy snow falls around her.

LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Slående landskapsbilder

Landskapsfotograf og influenser Ása Steinars viser hvordan du tar perfekte naturskjønne selfier.

Light Painting Photography

LYSMALING

Maling i bilder med en lyskilde og lang eksponering

Maling med lys er en populær fotograferingsaktivitet fordi det er ganske enkelt å oppnå flotte og svært interessante resultater, samtidig som du ikke trenger mye utstyr.

Create light trails

LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Lage lysspor

Slik bruker du lang eksponering til å lage lysspor: tips fra vinneren av Canons Redline Challenge.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker