NATTFOTOGRAFERINGSTEKNIKKER

Slik fotograferer du supermånen: åtte tips for overjordiske månebilder

Bruk disse ekspertteknikkene for månefotografering, og finn ut hvordan du kan fotografere et av de vakreste fenomenene på nattehimmelen.
Canon Camera
Månen er stadig et fengslende motiv for fotografer over hele verden, spesielt ved sjeldne tilfeller av supermåne eller blodmåne. Det kan imidlertid være vanskelig å yte den rettferdighet. Det kan være utfordrende å fotografere et lyst motiv som er svært langt borte i svakt lys, samt å ramme inn og fokusere med lange brennvidder. Med det riktige utstyret og riktige eksponeringsinnstillinger kan du ta utrolig detaljerte månebilder og stemningsfulle månelandskapsbilder. Her viser vi deg hvordan.

1. Tips for månefotografering – følg med på kalenderen

Månen på en klar natt med grener i forgrunnen.

Månens bevegelser er kanskje forutsigbare, men det er ikke været. En klar natt er best for månefotografering, så sjekk værmeldingen før du drar ut. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv ved 400mm, 30 sek., f/11 og ISO 100.

En fullmåne stiger over en rekke med trær.

Mellom 2021 og 2025 vil det være fire supermåner i året, så det er mange muligheter til å forevige denne fantastiske begivenheten. Blodmåne vil forekomme i mai 2021 og 2022, november 2022, mars og september 2025 og mars 2026. Noen av disse forekomstene vil innebære reise hvis du skal få dem med deg. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv + Extender RF 1.4x ved 700 mm, 2 sek., f/10 og ISO 1000.

På visse tidspunkt under kretsløpet på 27,322 dager er månen nærmere jorden. Når dette sammenfaller med fullmåne – tidspunktet i måneden når solen, månen og jorden er på linje – får vi se en forstørret fullmåne eller supermåne. En blodmåne er enda sjeldnere. Dette forekommer når en vanlig supermåne sammenfaller med en total måneformørkelse. Dette betyr at jorden blokkerer alt direkte sollys slik at det ikke når månen, og bare det brutte lyset fra jordens atmosfære vedvarer, noe som gir månen en svak blodrød farge.

2. Planlegg på forhånd

Et EOS RP-kamera på et stativ med et teleobjektiv, rigget opp for å fotografere månen som stiger over trærne rundt en innsjø.

Enten du vil fotografere en lysende fullmåne høyt på himmelen eller en bit av en halvmåne, kan du planlegge basert på månesyklusen for å få akkurat det du ønsker.

Månen fotografert gjennom trærne, det reflekterte lyset lyser opp striper av en innsjø i forgrunnen.

Planlegging betyr også at du kan velge komposisjon på forhånd, enten du vil ha månen høyt over et lokalt byggverk eller reflektert i en innsjø. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv ved 300 mm, 1/40 sek., f/6,3 og ISO 500.

Månefotografering er ikke bare en artig test av kameraferdighetene dine, det gir deg også fascinerende innsikt i jordens bevegelser og satellitt. Vi vet nøyaktig hvor månen vil stige opp, hvor den vil bevege seg over himmelen, og hvor den vil gå ned hver eneste natt i mange år fremover. Det finnes mange nyttige telefonapper som kan hjelpe deg med å planlegge nøyaktige vinkler, og du kan holde øye med månefasene på Internett. En fullmåne vil grovt sett dukke opp direkte overfor solnedgangen.

3. Innstillinger for månefotografering

En person justerer den vribare skjermen på et Canon EOS RP mens vedkommende fotograferer månen.

Når du fotograferer et så lyst motiv omgitt av mørke, kan du få problemet med eksponeringen. Prøv derfor å stille inn eksponeringen manuelt.

Skjermen på et Canon EOS RP som viser peaking-innstillinger.

Hvis du strever med å holde fokus på månen, kan du prøve manuell fokus. Bruk Live View og aktiver fokuspeaking for å sikre at detaljene er skarpe.

Programmer for automatisk eksponering fungerer kanskje ikke konsekvent når du fotograferer månen, så det er best å bruke manuell eksponering. Intensiteten til sollyset som treffer månen, er i hovedsak stabil, så det finnes en enkel eksponeringsregel vi kan bruke som utgangspunkt – «looney 11»-regelen. Still inn blenderåpningen på f/11, og tilpass lukkerhastigheten til den inverse ISO-verdien. Ved ISO 100 er lukkerhastigheten 1/100 sek., ved ISO 200 er lukkerhastigheten 1/200 sek. og så videre. Denne regelen er imidlertid ikke absolutt – du kan variere lukkerhastigheten og blenderåpningen rundt disse verdiene til bildet ser riktig ut.

4. Hvilket objektiv er best for månefotografering?

En fotograf justerer et EOS RP-kamera med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv på et stativ.

Et zoomobjektiv som Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM gir deg mange alternativer for brede månelandskap, samt detaljerte nærbilder.

Et månelandskap over en motorvei med trafikklysspor forårsaket av lang eksponering.

Elementer i forgrunnen kan også brukes til å fange inn en annen lyskilde, for eksempel trafikklysspor forårsaket av lang eksponering som gir en flott kontrast i bildene dine. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv ved 100 mm, 8 sek., f/10 og ISO 250.

Et langt objektiv er et must når du skal ta nærbilder av månen, men du trenger ikke et raskt og dyrt objektiv. Månen er nemlig så lys at du ikke trenger de største blenderåpningene til objektiver av ypperste klasse. Til og med en standardzoom, for eksempel Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, kan fungere – du får kanskje ikke fylt opp hele rammen, men du kan alltids beskjære bildet senere. Det er her kameraer med høy oppløsning, for eksempel Canon EOS RP med 26,2 MP, viser hva de er verdt.

5. Få lengre rekkevidde

En fotograf justerer et Canon RF 800mm F11 IS STM-objektiv på et EOS RP-kamera som står på et stativ.

Med unike objektiver som Canon RF 800mm F11 IS STM kan du ta svært detaljerte månebilder uten at det koster så mye.

Nærbilde av en nesten full måne på en klar natt.

Her kombinerte vi Canon RF 800mm F11 IS STM-objektivet med en 2 x telekonverter. Dette gir en utrolig rekkevidde på 1600 mm for svært detaljerte månebilder. Tatt med et EOS RP-kamera med et Canon RF 800mm F11 IS STM-objektiv + Extender RF 2x ved 1600 mm, 1/50 sek., f/22 og ISO 100.

6. Velg riktig tidspunkt

En lysende gul fullmåne som titter frem mellom trærne.

Hvis du vil ramme inn objekter mot månen med et langt objektiv, må du være minst 800 meter unna objektene for å oppnå riktige proporsjoner. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv ved 500 mm, 0,5 sek., f/8 og ISO 100.

Silhuetten av et luftfartøy som flyr foran en fullmåne.

Perfekt timing gjør at du kan ta fantastiske bilder, som for eksempel av dette flyet foran månen. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 800mm F11 IS STM-objektiv ved 1/1000 sek., f/11 og ISO 1600. © Tibor Szövetes

En supermåne er kanskje mest imponerende når den først dukker opp i horisonten. Lyset må bevege seg sidelengs gjennom jordens atmosfære, noe som gir månen en varm, rødaktig farge. Dette er også det øyeblikket månen ser størst ut, selv om dette er en illusjon – størrelsen forblir den samme hele natten, men krummingen til atmosfæren fungerer som et forstørrelsesglass.

7. Fotografer månen med en forgrunn

Et Canon EOS RP-kamera montert på et stativ for å fotografere månen over en innsjø. Et gammelt stupebrett står høyt over vannet.

Detaljer i forgrunnen av et månebilde kan hjelpe deg med å ramme inn månen og gjøre bildet mer interessant.

Månen reflekteres i en innsjø. Et gammelt stupebrett står høyt over vannet.

Hvis du bruker et stativ og reduserer lukkerhastigheten til ett sekund eller mer, kan du ta bilder av månelandskap og eteriske landskap som nesten ser ut som de er tatt i dagslys. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 46 mm, 2,5 sek., f/5,6 og ISO 800.

Vi kan skape kreative månekomposisjoner ved å inkludere iøynefallende detaljer i horisonten. Du må imidlertid være på plass og handle raskt – i løpet av få minutter vil månen ha steget opp fra horisonten og være på vei over himmelen.

8. Glem fullmånen

Et nærbilde av månen som viser detaljene på overflaten.

Når månen er i ne eller ny, for eksempel gibbous (ca. trekvarts full), er det ypperlig å fotografere detaljer på overflaten. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 800mm F11 IS STM-objektiv + Extender RF 2x ved 1600 mm, 1/50 sek., f/22 og ISO 100.

Selv om en fullmåne er fortryllende, er dette kanskje ikke det beste tidspunktet å fotografere månen på hvis du ønsker å få med overflatedetaljer, for eksempel krater. På samme måte som den innebygde blitsen på et kamera lyser opp et ansikt, vil det frontale sollyset under en fullmåne eliminere en stor del av skyggene. På andre tidspunkter i måneden kommer sollyset mer fra siden, og dette skaper lyspunktene og skyggene du trenger for å få frem konturene og detaljene i månelandskapet.

Ta månefotograferingen din til neste nivå med ytterligere tips og inspirasjon fra den profesjonelle fotografen Andrew Fusek Peters*.

*Bare tilgjengelig på utvalgte språk.


Skrevet av Phil Hall

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Slik kan du ta bilder av stjernehimmelen

    FOTOGRAFERING UTENDØRS

    Slik kan du ta bilder av stjernehimmelen

    Se disse nyttige tipsene for fotografering av stjernehimmelen.

  • Tips til nattfotografering

    NATTFOTOGRAFERING

    Tips til nattfotografering

    Når dagslyset ebber ut, får du en rekke nye muligheter.

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Jakte på nordlyset

    Bli med Markus Morawetz og familien hans på en 9000 kilometer lang reise med Canon EOS R.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    HAGEFOTOGRAFERING

    Vær kreativ i hagen din: tre teknikker du kan mestre

    Gøyale prosjekter du kan prøve hjemme, fra å male med lys til å fotografere stjernene.