A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

PORTRETTER

Forskjellen et portrettobjektiv kan utgjøre

De fleste EOS-kameraer leveres med et objektiv for generell bruk som fungerer for de fleste typer fotografering. Det finnes imidlertid en rekke spesialobjektiver som er utviklet for bestemte sjangere, for eksempel portrettfotografering. Disse kan utgjøre en stor forskjell for bildene dine. Hovedforskjellen mellom portrettobjektiver er brennvidden og den maksimale blenderåpningen.

Velge riktig brennvidde

Brennvidde er avstanden mellom objektivet og kamerasensoren når motivet er i fokus, og er angitt i mm. Zoomobjektiver har et brennviddeområde som er oppgitt som minimum og maksimal, for eksempel 18–55 mm. Et portrettobjektiv er vanligvis et objektiv med en brennvidde på over 85 mm.

I denne klassiske komposisjonen med hode og skuldre gir EF 85mm f/1.8 USM-portrettobjektivet en lengre brennvidde for et naturlig utseende og for å skille motivet fra bakgrunnen.

Til sammenligning ville bruk av en kortere brennvidde, for eksempel 24 mm, forvrengt motivets ansikt ved å tilsynelatende endre proporsjonene. Bakgrunnen er vanligvis også mer synlig ved bruk av kortere brennvidder.

Større blenderåpning hjelper

En annen viktig ting å tenke på når du velger et portrettobjektiv, er den maksimale blenderåpningen. Blenderåpningen er størrelsen på åpningen til objektivet som slipper lys inn i kamerasensoren.

Alle objektiver har et blenderåpningstall, for eksempel f/2.8 eller f/5.6. Noen zoomobjektiver har et blenderåpningstall som avhenger av hvilken brennvidde som er valgt. Disse objektivene viser et blenderåpningstall slik som f/3.5-5.6. Et lavt blenderåpningstall betyr en stor maksimal blenderåpning. Bruk av et objektiv med en større blenderåpning ved portrettfotografering har sine fordeler.

En større blenderåpning slipper mer lys gjennom objektivet og inn i kameraet. Objektiver med en stor blenderåpning er dermed godt egnet for fotografering i lite lys – for eksempel portrettfotografering innendørs. En annen fordel er at fotografering med maksimal blenderåpning, ofte kalt vidåpen blenderåpning, gir en uskarp bakgrunn, noe som mange portrettfotografer foretrekker.

La oss se på noen eksempler på fotografering med ulike blenderåpninger med Canon EOS M5-kameraet og et Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektiv.

Beslektede artikler
A baby plays with an abacus.

BABYFOTOGRAFERING

12 tips til fotografering av babyer som du kan bruke i dag

Vi har smarte måter å gjøre babyfotografering morsomt på, som du kan bruke til å få flotte resultater når du fanger inn babyens utvikling, og bevare dyrebare øyeblikk.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

FAMILIEFOTOGRAFERING

Ta bedre portrettbilder: morsomme familiebildeutfordringer

Familiebloggeren Katja Gaskell byttet smarttelefon sin med et Canon EOS M50 og ble overrasket over resultatet – imponer deg selv ved å prøve disse teknikkene, du også.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

FAMILIEFOTOGRAFERING

Slik tar du naturlige og kreative familieportretter

Den profesjonelle portrettfotografen Christian Anderl deler tips til hvordan du kan bruke Canon-kameraet til å ta bilder av familiemoro.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

Disse tre bildene er tatt med samme brennvidde og varierende blenderåpning – liten blenderåpning (høyt f-tall) i det første bildet til vid blenderåpning (lavt f-tall) i det tredje bildet. Når det gjelder portrettfotografering, er det viktig å ha et objektiv med stor blenderåpning for å eliminere distraherende bakgrunner. I det tredje bildet rettes oppmerksomheten bort fra den distraherende bakgrunnen og mot ansiktet på motivet. Dette er et langt mer virkningsfullt portrett.

Beslektede artikler

La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker