silhouette of surfer on wave

SPORTSFOTOGRAFERING

Vannsport

Surfing, padling og annen vannsport er flotte motiver for fotografering. Spenningen, sprutingen, hoppene, svingene og farten innebærer at du må gjøre en innsats og være tålmodig for å få gode resultater. Vi har samlet noen tips som hjelper deg å ta bedre bilder og skrive dem ut når du har tatt dem.

  • Bruk sportsmodusen
  • Reduser uønsket uklarhet
  • Bruk lukkerprioritetsmodus (Tv)
  • Bruk en AF-fokussone
  • Bruk raske objektiver til å ta bilder av action
  • Bildekvalitetsinnstillinger
  • Fotografere motiver i bevegelse
  • Vis frem bildene dine på sitt beste
Uansett om du har tenkt å kaste deg ut i bølgene, stå på bredden av en lokal innsjø eller gå en tur på stranden, må du alltid være oppmerksom på omgivelsene og tenke på din egen og andres sikkerhet. Les videre for å finne ut mer.

Bruk ett av de egne vanntette etuiene fra Canon til å ta godt vare på kameraet i nærheten av vann og på stranden. Disse harde etuiene gjør at du kan ta bilder under vann ned til en dybde på 40 meter, så sand og spruting er ikke noe problem. Etuiene er også utstyrt med forseglede knapper, slik at du fortsatt har tilgang til alle kamerafunksjonene.

Det er veldig lurt å starte med et fulladet kamerabatteri og et minnekort med mye ledig plass, slik at du ikke trenger å åpne etuiet når du er ute og tar bilder. Et par små silikageleposer i etuiet holder fuktigheten nede.

Hvis du ikke planlegger å ta bilder under vann, bør du bruke objektivhetten for å redusere gjenskinn, og et beskyttende filter for å beskytte det mot sand.

Bruk sportsmodusen til å ta actionbilder

Raske actionidretter fanges best opp når kameraet er optimalisert til å følge med motivet og låse motiver i bevegelse. Sett programhjulet på sportsinnstillingen, eller gå til SCN-modus og velg Sport på LCD-skjermen, hvis kameraet har denne funksjonen.

Sportsprogrammet forkorter lukkerhastigheten, noe som bidrar til å låse bevegelsen. Sportsprogrammet endrer også kameraets autofokussystem (AF) til å følge motiver i bevegelse.

Du får best resultater hvis du trykker lukkeren halvveis ned og holder fingeren på den for å aktivere fokuset før motivet når den ideelle posisjonen for bildet. Sportsprogrammet setter også kameraet i modusen for kontinuerlig høyhastighetsfotografering, slik at du tar en serie bilder når du trykker lukkeren helt ned. Hvis du tar bilder av mye action, kan et minnekort med stor kapasitet og høy hastighet bidra til å få flest mulig bilder i rekkefølge.

Tips: Når du bruker sportsmodusen, er det ofte bedre å ta noen få bilder, løfte fingeren bort fra lukkeren og deretter finne et nytt motiv.

Reduser uønsket uklarhet: Bildestabilisator

Lange zoomobjektiver med bildestabilisator bidrar til å redusere kameraristing, men hvis du beveger kameraet i samme retning som bevegelsen du tar bilde av, kan det hende bildestabilisatoren blir mindre effektiv. Se etter en bryter på siden av objektivet. Hvis det har en bryter for modus 1 / modus 2, velger du modus 2. Enkelte objektiver bytter automatisk til modus 2 når panoreringsbevegelsen registreres.

Action i rask bevegelse fanges ofte opp med svært kortvarig eksponering. Sett lukkerhastigheten til 1/500 s eller raskere. Du trenger kanskje 1/2000 s hvis du vil fryse vanndråper. Når det er mye fart og spenning, legger du kanskje ikke merke til at lysforholdene endrer seg, og hvis lukkerhastigheten er svært rask, kan det hende objektivet ikke er raskt nok til å få god eksponering. Et raskt objektiv er et objektiv som har stor maksimal blenderåpning (et lavt f-nummer), som kan slippe inn mer lys for å fange opp action med raskere lukkerhastighet. Bruk av Auto-ISO eller den egendefinerte funksjonen for sikkerhetsskift med ISO vil bidra til å sørge for den beste eksponeringen og gi bedre resultater.

Bruk en AF-fokussone

EOS -kameraer har flere fokuspunkter spredt over rammen, og kameraet fokuserer vanligvis på motivet som er nærmest deg. Hvis du vil være sikker på hvor i rammen kameraet fokuserer, kan du prøve å velge en mindre gruppe fokuspunkter og passe på at du holder dem på motivet.

Dette krever kanskje litt ferdigheter, men resultatene er verdt det. For de fleste motiver i rask bevegelse kan valget av ett AF-punkt gjøre det vanskeligere å ta skarpe bilder, ettersom det er lettere for at AF-punktet bommer på motivet. Valg av AF-punkt er bare tilgjengelig når du har valgt én av de kreative sonemodusene, P, Tv, Av, M.

AF focus zone on windsurfer
Tatt med EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Bruk raske objektiver til å ta bilder av action

Profesjonelle Canon-sportsfotografer bruker ofte de hvite objektivene i L-serien, fordi de raskt gir maksimale blenderåpninger og gjør det mulig å få motiver på lang avstand til å se større ut i rammen.

Hvilke objektiver du velger, avhenger av hvor nærme du er det som skjer. Hvis du er langt unna, trenger du lange objektiver, men en ekstrem vidvinkelvisning kan også være et dramatisk alternativ.

Beslektede artikler
What settings are best for shooting water sports?

FOTOGRAFERING AV VANNSPORT

Hvilke innstillinger er best for å ta bilder av vannsport?

Hvis du er interessert i sportsfotografering, men sliter med å finne enklere motiver som gir flotte bilder, er vannsport perfekt for deg.

Capturing motion photography

BEVEGELSESBILDER

Ta bevegelsesbilder

Uansett hvilket kamera du bruker, finnes det flere teknikker for å fotografere bevegelse på en effektiv måte, gjøre bildene kreative og fortelle en historie gjennom bildene.

Zoom in and capture fast action

FOTOGRAFERE MOTIVER I BEVEGELSE

Zoom inn for å fange raske bevegelser

Fotografering av bevegelser handler om å fange inn øyeblikk som skjer i brøkdelen av et sekund, uten å måtte bevege seg like raskt.

close up of kayaker face

Ta også bilder av tilskuerne

Jo større zoomen er, jo mer sannsynlig er det at motiver i det fjerne kan se store ut på bildene dine. Du kan derfor bruke en annen fremgangsmåte og ta bredere bilder som viser omgivelsene rundt sporten og tilskuerne. Hvis du tar en titt i avisene, ser du at bare noen få bilder er detaljerte nærbilder av idrettsutøverne, mens det finnes mange mer generelle bilder som plasserer sporten i den riktige sammenhengen, ved at du ser stedet og tilhengerne som er der.

Bildekvalitetsinnstillinger

Hvis du tar JPEG-bilder (og ikke RAW-formatbilder), kan kameraet ta mange flere bilder i en kontinuerlig bildeserie. De skrives også mye raskere til minnekortet.

Kombiner stillbilder og korte filmklipp

Selv om du vil konsentrere deg om stillbilder, kan et par korte videoklipp bidra til å skape en mer fengslende historie. Mange kameraer har en egen knapp for videoopptak som gjør det enkelt å ta opp video som et alternativ til stillbilder. Senere kan du dele begge deler på de sosiale nettverkene du foretrekker.

Ta opp video

Så snart du kommer til stedet, kan du ta noen vidvinkelbilder for å sette stemningen. Det bidrar til å unngå mye zooming når du tar bilder. Det er ofte best å stoppe opp, endre komposisjonen av bildet og innrammingen og zoomen, og deretter gjenoppta filmingen. Enkelte LEGRIA-modeller har en 50P Full HD-modus som fanger opp jevne bevegelser. Dette passer utmerket til idrett, så prøv å bruke denne innstillingen hvis videokameraet ditt har den.

Det kan være nyttig å ta opp lyd fra arrangementet, men husk at hvis du står blant tilskuerne, vil du for det meste fange opp støyen fra dem, og ikke sportslyden. Prøv deg frem med å endre lydklippet til en innstilling som reduserer støyen fra tilskuerne.

Prøv å bevege kameraet i takt med det som skjer, i stedet for å innta en fast posisjon og plassere kameraet på et stativ. Dette vil være enklere med et bredere bildemotiv. Hvis det kommer flere konkurrenter etter hverandre, kan du prøve ulike zoomeinnstillinger for hver av dem. Husk at det er fint om et motiv på avstand blir større i rammen etter hvert som personen kommer nærmere kameraet, så angi zoomen slik at du er sikker på at personen fortsatt vil være innenfor rammen på den korteste avstanden.

Når du skal redigere filmen, kan du velge et raskt, dynamisk lydspor som grunnlag for filmen. Hvis du blander dette med lyden du har tatt opp, vil det gjøre filmen mer virkningsfull.

Vis frem bildene dine på sitt beste

Hvis du vil ha tydelige sports- og bevegelsesutskrifter, er Canons glansede Photo Paper Pro Platinum PT-101 et utmerket valg å bruke sammen med ekte Canon-blekk. Bruk dem til å skape glansfulle bilder med tydelige detaljer og levende farger.

Du kan lage en virkningsfull utskrift ved å velge alternativet uten kantlinjer i skriverdriveren, hvis PIXMA-skriveren har denne funksjonen. Utskrift uten kantlinjer betyr at du kan skrive ut helt til kanten av papiret. For utskrift uten kantlinjer øker skriveren størrelsen på bildet slik at det fyller hele siden. Ta en titt på forhåndsvisningen på skjermen for å kontrollere at detaljer i kanten av rammen ikke blir utelatt.