Puffin stretching wings

Tips til naturfotografering

Naturfotografiteknikker fra Canon-instruktør Brian Worley

Noe av det viktigste for å få til flott naturfotografering er å forstå dyrenes atferd og bruke riktig utstyr til de situasjonene du fotograferer i og å oppnå de resultatene du ønsker.

Du kan få flotte resultater med alle typer Canon-kameraer, og hvis du bruker et digitalt speilreflekskamera, har du et større utvalg av objektiver som åpner opp for flere muligheter.

Fange inn naturen ved hjelp av EOS

Et digitalt EOS-speilreflekskamera tilbyr stor fleksibilitet når det gjelder å fotografere alt fra meitemarker til elefanter. Her er noen nyttige tips om utstyr og teknikk for å hjelpe deg å få fremragende bilder.

Prøv et teleobjektiv eller zoomobjektiv

Bruk av teleobjektiv eller zoomobjektiv lar deg fotografere dyr på trygg avstand – dette er spesielt viktig hvis du vil ha øyeblikksbilder av løver, grizzlybjørner eller krokodiller.

Hvis du allerede har et digitalt EOS-speilreflekskamera, vil det være nyttig å kjøpe et teleobjektiv som andreobjektiv. Hvis du akkurat er kommet i gang, får du kjøpt Canon-kameraer med dobbelt zoomobjektiv, inkludert et standard zoomobjektiv og et teleobjektiv.

Bruk rask lukkerhastighet for å få stødige bilder

Bruk av telelinse eller telezoomobjektiver betyr at du må bruke raskere lukkerhastighet (minst 1/50) for å få skarpe bilder med klare detaljer. Noen dyr beveger seg svært raskt, så da må du holde følge!

Ved hjelp av Sport-modus som finnes på EOS-kameraer på begynnernivå og mellomnivå kan du ta skarpe bilder – uansett om du fotograferer geparder eller dovendyr. Og til slutt, ikke glem å slå på bildestabilisator på teleobjektivene dine for å sikre at du får skarpe resultater hver gang.

Avanserte teknikker: Makrofotografering

Det fine med et makroobjektiv er at det lar deg skape bilder som viser ting større enn vi vanligvis ser dem på skjermen eller på trykk. Du kan dermed vise insekter som spektakulære monstre med store øyne, eller vise intrikate detaljer som vanligvis ikke oppdages av det menneskelige øye.

Makrofotografering av levende motiver kan være en utfordring, så du trenger riktig utstyr og massevis av tålmodighet for å ta virkelig enestående bilder.

Kontrollere dybdeskarpheten

Det er svært viktig å kontrollere dybdeskarpheten når du tar makrofotografier av dyreliv. I vanlig fotografering er det vanlig å bruke blenderprioritetsmodus (AV på kamerarattet). For makroobjektiver er det ofte det motsatte som gjelder. På grunn av de korte avstandene er blenderåpningen satt ned til f/16, f/22 eller mer for å maksimere dybdeskarpheten og sørge for at hele bildet er i fokus.

Bruk bildestabilisator for telefoto og makrofotografering, særlig når du arbeider med håndholdt kamera. Hvis kamerat står på stativ, er det imidlertid ofte bedre å slå av bildestabilisatoren.

Få ting i fokus

Det er rimelig å si at dyr kan være svært uforutsigbare. Derfor er det en god ide å lære seg å endre det aktive fokuspunktet på kameraet og bytte mellom enkeltbilde og Al servo-fokusmodus. På den måten går du ikke glipp av et eneste øyeblikk når du er ute i felten. Det kan være nyttig å eksperimentere ved å bruke manuelt fokus for langsomme eller stillestående motiver som for eksempel en flodhest som ruller seg eller en elefant som rusler av sted.