Canon er for 13. år på rad markedsledende produsent av utskiftbare objektiver til digitale kameraer

Oslo, 29. mars 2016 – Canon Inc. kan i dag se tilbake på hele 13 år som global markedsleder innen utskiftbare objektiver til digitale kameraer – både digitale speilreflekskameraer og kompakte systemkameraer¹.

EOS 5DS.jpg

EOS 5DS

I 2003 pløyde Canon ny mark med lanseringen av EOS 300D. Med den unike kombinasjonen av konkurransedyktig pris og kompakt, lett design erobret kameraet førsteplassen i det globale markedet, og la grunnlaget for Canons dominans i det digitale speilrefleksmarkedet. Siden den gang har Canon fortsatt å lansere bransjeledende produkter både i proff- og forbrukermarkedet, inkludert den ikoniske EOS 5D-serien. Serien startet med EOS 5D, et kamera som med fullformatsensor med funksjon for videoopptak, banet vei for videoopptak med digitale speilreflekskameraer.

EOS-systemet – bilder på en ny måte
I løpet av 2015 lanserte Canon en rekke spennende modeller i EOS-serien, inkludert EOS 5DS og EOS 5DS R, som kan skilte med markedets høyeste pikselantall² – 50,6 megapiksler, samt det speilløse EOS M3-kameraet. Canon EOS-serien ble igjen styrket i 2016 med den nylige lanseringen av flaggskipet EOS-1D X Mark II, et førsteklasses digitalt speilreflekskamera i proffklassen med serieopptak med hele 14 bilder i sekundet, og EOS 80D, et avansert og allsidig digitalt speilreflekskamera for entusiaster som kombinerer stillbilder i høy kvalitet og hurtig, responsiv opptakshastighet.

Hele EOS-serien er kompatibel med Canons omfattende utvalg av EF-objektiver, som for øyeblikket består av 98 modeller³ og der den samlede produksjonen passerte 110 millioner objektiver i juni 2015.

Canon jobber kontinuerlig med å utvide og videreutvikle selskapets allsidige produktutvalg for å tilby kundene bransjeledende produkter som imøtekommer nye og kreative behov hos et bredt spekter av brukere. Dette arbeidet bidrar til å befeste Canon sin posisjon som en toneangivende og banebrytende aktør innen bildeteknologi globalt.

Flere høyoppløselige bilder kan lastes ned fra www.canon.no/press_centre

¹ Basert på en undersøkelse foretatt av Canon.
² Blant digitale speilreflekskameraer utstyrt med 35 mm fullformat bildesensor. Basert på undersøkelser foretatt av Canon. Per 29. mars 2016.
³ Inkludert EF Cinema-objektiver. Per februar 2016.
Les neste

Canon lanserer oppdatert utgave av den prisbelønte tredjegenerasjons imageRUNNER ADVANCE-serien med sikre, nettskybaserte dokumentløsninger.

Oslo, 12. februar 2018 – Canon, verdensledende leverandør av dokumentløsninger, lanserer i dag en større oppdatering av tredjegenerasjons imageRUNNER ADVANCE-serien. Oppdateringen kombinerer Canons nyeste maskinvare- og programvareteknologier som gir bedrifter sikre og ensartede nettskybaserte løsninger.