Det nye flaggskipet i 4K Cinema EOS-systemet: Canon lanserer EOS C700 (EF/PL) og EOS C700 GS PL

Oslo, 1. september 2016 – Canon lanserer i dag to nye flaggskipmodeller i sitt anerkjente Cinema EOS-system – EOS C700 (EF/PL) og EOS C700 GS PL. Begge modellene er klare for 4K-generasjonen; bransjens mest avanserte filmproduksjonsfirmaer og TV-selskaper skal enkelt og intuitivt kunne filme med stort dynamisk område og suveren kvalitet. EOS C700-kameraene kan lage kreative 4K videoopptak i sakte film internt, med høy bildefrekvens på opptil 59,94P/50P og 2K opptil 200p/240p (sensor crop-modus), eller 4K RAW opptil 100P/120P, til en ekstern CODEX¹ RAW-opptaker (tilleggsutstyr). Disse kraftige videokameraene bygger videre på Cinema EOS System-serien, designet etter modulprinsippet slik at de kan tilpasses alle opptakskrav og, for første gang, med støtte for Apple ProRes-format. EOS C700 GS PL er designet for objekter i rask bevegelse og action-scener, og er også det første Cinema EOS-kameraet med global lukker (Global Shutter).

EOS C700 FSL 02.jpg

EOS C700 / C700 PL / C700 GS PL

Kvalitet og allsidighet for enhver produksjon
Begge modellene er utviklet med filmprodusenter og avanserte TV-produksjonsselskaper for øyet, og begge har allsidigheten som kreves av bransjen, med Canons Super 35mm CMOS-sensor med maksimalt pikseltall på 4.5K² (EOS C700 GS PL har 4.2K). Kombineres sensoren med trippel DIGIC DV5-prosessorer, kan dokumentarfilmprodusenter fange naturmotiver og fascinerende historier med en unik detaljrikdom, takket være fantastiske opptak i høy oppløsning med lavt støynivå og grunn dybdeskarphet. Med høy ISO på opptil 102 400 og innebygde ND-filtre, med opptil 10-trinns kontroll, tilbyr begge modeller økt fleksibilitet og suveren detaljrikdom, selv under de mest krevende lysforhold.

EOS C700 EF har Dual Pixel CMOS AF og er imponerende effektiv ved behov for å låse og spore et objekt. Fotografen kan konsentrere seg om å komponere bildet, og dermed er det også lettere for nyhetsreportere å filme mens de er i bevegelse. Ved spillefilmproduksjon er Canons anerkjente Dual Pixel Focus Guide-funksjon meget nyttig, og ideell for å oppnå større kontroll og presisjon. Med støtte for Canon Log 3, Log 2 og Log Gammas, kan EOS C700 (EF/PL) lage opptak med opptil utrolige 15-trinns dynamisk spekter (14 trinn med EOS C700 GS PL), slik at filmen kan graderes med større trygghet og fleksibilitet under HDR-etterbehandling.

Enkel integrering i profesjonell arbeidsprosess
EOS C700 (EF/PL) har utallige fargerom-alternativer, inkludert Canon Cinema Gamut, BT.2020 og DCI-P3, i tillegg til støtte for ACES 1.0-prosesser. Kameraet støtter også HDR-skjermer med SMPTE ST.2084. For å sikre en integrert, effektiv og pålitelig HDR-arbeidsflyt, kan alle utgaver av EOS C700 koples direkte til Canons 4K referanseskjerm, den nye DP-V2420, en høy-luminans referanseskjerm som støtter den nye ITU-R BT.2100-standarden for HDR-ytelse.

EOS C700 er meget velegnet for produksjoner i høy oppløsning og kan lagre 4K-filer med høy bitrate internt til dobbel CFast 2.0™, med støtte for både XF-AVC- og ProRes-formater, samtidig som 4K RAW-filer kan lagres på en ekstern enhet. EOS C700 har Ethernet (RJ45)-utgang og kan dermed live-streame Full HD-opptak via internett. Kameraet kan også kobles til trådløst nett via trådløs filoverføringsenhet (WFT-E6B/WFT-E8) (tilleggsutstyr).

For å komplementere dette kraftige nye kamera, har Canon arbeidet sammen med Codex for å levere en fullt integrert opptaks- og arbeidsflytløsning. Kombinasjonen av Codex RAW-opptakeren (CDX-36150) som kan stå tilkoblet Canon EOS C700, gir høyhastighets 4K RAW opptak på opptil 120 bilder per sekund (bps). Programvareoppdateringer vil inkludere 4.5K RAW opptak på opptil 100 bps, 4K Apple ProRes på opptil 60 bps og Apple 2K ProRes på opptil 120 bps. Codexs anerkjente produksjonsopptaksmedia - Codex Capture Drives – er benyttet for både RAW og raskere ProRes opptak. Sammen med bildene, kan også nøyaktige metadata slik som objektivinformasjon, også fanges for å strømlinjeforme produksjon og postproduksjonsprosesser og levere både tids- og kostnadsbesparelser.

Bygg ditt eget kamera
Kameraet kan tilpasses ethvert behov og hver enkelt filmscene. For å oppnå full egentilpasning, finnes et bredt spekter tilbehør – inkludert et nytt 0,7’’OLED søkersystem, EVF-V70, som gir Full HD-oppløsning (1 920 x 1 080) med bred farge-gamut. En fjernstyringsenhet, Remote Operational Unit OU-700 (tilleggsutstyr) kan også brukes til å styre kameraet ved opptak med større team. For nyhetsreportere og avanserte dokumentarfotografer kan en skreddersydd skulderstøtte, SU-15, og en ny Shoulder Style Grip enhet, SG-1, fås for opptak på farten.

For å sikre full kreativ frihet og valgfrihet, støttes anamorfe objektiver og et stort utvalg EF- og PL-objektiver, og i tillegg er det mulig å bruke kompatible Canon TV-objektiver med ekstra adaptere for B4-fatning (ved Full HD-modus). EOS C700 med EF-fatning med Cinema-lås og EOS C700 PL med Cook/i-støtte kan også få skiftet fatning hos Canons service-kontorer, hvis brukerbehovet endres.

EOS C700 sentrale funksjoner:

• 4K (4 096 x 2 160) videoopptak med opptil 810 Mbps
  • Internt 10/12-bits XF-AVC eller ProRes-opptak
  • 4K-opptak ved opptil 59,94P/50P internt eller 100P/120P med CODEX-opptaker (tilleggsutstyr)
  • Opptil 15-trinns dynamisk område
  • Dobbel Pixel CMOS AF (kun EOS C700) eller Global Shutter-alternativer

Pris og tilgjengelighet
EOS C700 (EF/PL) har anbefalt utsalgspris inkludert mva på kr. 322 290,-
EOS C700 GS PL har anbefalt utsalgspris inkludert mva på kr. 344 020,-
Begge modellene har salgsstart i desember.

¹ Utviklet i samarbeid med Canon, den valgfrie dedikerte Codex RAW opptaker CDX-36150 som kan stå i dock.
² Programvareoppdatering planlegges tilgjengelig i mars 2017
Les neste

Canons ledende nettverkskamera gir deg full HD fargevidoer i mørket

Oslo, 21. november 2017: Canon, en verdensledende produsent av bildeløsninger, lanserer i dag ME20F-SHN, et nytt nettverkskamera med suveren ytelse i svakt lys. ME20F-SHN er søstermodellen til ME20F-SH, og utvider Canons utvalg av flerbrukskameraer med mulighet for opptak i farger og full HD. ME20F-SHN er et utmerket valg for overvåking og kan skilte med eksepsjonell ytelse i svakt lys, nettverksfunksjon og innebygde funksjoner for videoanalyse i et lett og kompakt kamerahus.