Hamburg, 8. mai 2017 – Canon feirer ti års innovasjon innen digital storformatutskrift med tiårsjubileet for lanseringen av digitale flatbedskrivere i Océ Arizona-serien.

I løpet av disse ti årene har Océ Arizona-teknologien fått solid fotfeste i bransjen og hentet hjem rundt 50 prestisjetunge utmerkelser fra forsknings organisasjoner, bransjeforeninger, bransjeforlag og arrangementer.

På FESPA 2017 (Messe Hamburg, 8. til 12. mai 2017) bygger Canon videre på Océ Arizonas markedsledende posisjon innen blekkbaserte flatbedskrivere, og lanserer nye automatiseringsløsninger som bedrer produktiviteten i arbeidsflyter som dekker hele prosessen fra utskrift til kutting, og for kunder som utvider bruken av stive utskriftsmedier til display- og emballasjeproduksjon.

FESPA markerer den kommersielle lanseringen av Océ Auto Pilot, en løsning som automatiserer skjæring, bretting og kiss-kutting av materiell produsert på alle skrivere, inkludert Océ Arizona-serien og Océ Colorado 1640, på et Océ ProCut-kuttebord. Dette gir målbar produktivitetsøkning og minsker behovet for tilsyn i etterbehandlingen av utskriftsjobbene. Océ Auto Pilot bruker Canons EOS-bildeteknologi til å gjenkjenne registreringsmerker på utskriftene. Den takmonterte enheten gir deretter Océ ProCut-programvaren beskjed om å starte den nødvendige etterbehandlingsprosessen i henhold til spesifikasjonen for hver enkelt jobb på kuttebordet. Canon har utviklet Océ Auto Pilot i samarbeid med Zünd Skandinavia. Océ Auto Pilot blir demonstrert i praksis på Canons stand på FESPA 2017 i etterbehandling av produkter skrevet ut på Arizona 6170 XTS og Arizona 1280 GT.

–Vi er utrolig stolte av rollen Océ Arizona har spilt i utviklingen av tusenvis av virksomheter siden lanseringen i 2007, og over den brede anerkjennelsen serien har fått i markedet, sier Mark Lawn, Director for Graphic & Communications Group hos Canon Europa.

–Océ Arizona-serien har vært sentral i den digitale revolusjonen innen storformat, og gitt utskriftsleverandører i alle størrelsesordener mulighet til å utnytte flatbed-teknologiens potensial til grafisk utskrift, dekorutskrift og funksjonell utskrift. Océ Arizona har gjort det enklere for skiltprodusenter og grafiske produsenter å lykkes med overgangen fra analoge prosesser og utnytte mulighetene som ligger i den digitale teknologien, spesielt til kreative, skreddersydde produkter på stive utskriftsmedier.

På FESPA 2017 skal Arizona 6170 XTS og Arizona 1280 GT brukes til å skrive ut et bredt spekter av markedsføringsmateriell som en del av en hypotetisk kampanje for et kosmetikkmerke. Kampanjeelementene som skal skrives ut på de to Océ Arizona-skriverne inkluderer bakbelyste skilt, vindus- og veggdekor, grafikk til gulv, skilt, bannere, plakater og lentikulære utskrifter. [Se egen pressemelding: Canon vil inspirere til diversifisering med integrert kampanje for kosmetikkmerke på FESPA 2017]. Canon stiller også ut et utvalg kreative applikasjoner av høy kvalitet som kunder har produsert på sine Océ Arizona-skrivere.

Canon presenterer også en ny High Flow Vacuum-løsning for Océ Arizona 6100-serien på FESPA 2017. Det nye vakuumsystemet er utviklet for å gi bedre håndtering av mer krevende utskriftmedier, som bølgepapp, kryssfiner, MDF og fiberpapp. Disse materialene, som blir stadig mer populære til utstillingsprodukter og emballasjeproduksjon i mindre opplag, er vanskelige å styre på skriverbordet, noe som har negativ innvirkning på produktiviteten og krever mer arbeidsintensive løsninger.

Sammenlignet med et standard vakuumsystem, genererer den nye High Flow Vacuum-løsningen mer enn femten ganger den kontinuerlige luftstrømmen på medieoverflaten, slik at det er enkelt å skrive ut uten å bruke tape eller festemekanismer for å holde utskriftsmediet på plass. En ekstra stor vakuumflate på 2,5 x 3,2 meter muliggjør utskrift av 2-opp på 1,6 x 2,5 meter eller 4-opp på 1,6 x 1,25 meter, mens standard trykkluftdrevne styrepinner for registrering sikrer enkel, gjentakende mating av stive utskriftsmedier.

–I løpet av de siste ti årene har vi investert kontinuerlig i innovasjon og regelmessig lansert nye Océ Arizona-modeller der vi har tatt hensyn til tilbakemeldinger fra kundene. Dette har gitt kundene en tydelig utviklingsbane for virksomheten, og gitt dem mulighet til å tilby flere formater, øke produktiviteten, administrere økende produksjonsvolum og fange opp nye, verdifulle applikasjonsmuligheter. Med hver nye Arizona-generasjon har kundene fått nye verktøy for å kunne vokse og utvikle seg, sier Mark Lawn.

Siden laseringen av Océ Arizona har et økende antall kunder brukt produktene til å ta steget til funksjonell og industriell utskrift. Kundene har blant annet benyttet Océ Arizona til nyskapende produkter som kjøkkenplater, møbler, laminatgulv, bryteroverlegg, emballasje og utstillinger. I dag brukes 25 prosent av Océ Arizona-skriverne som er installert i Europa, til andre produksjonsområder enn skilt og display.

–I tråd med Canon kontinuerlige fokus på å hjelpe utskriftsleverandører med å effektivisere produksjonsprosessene og eliminere flaskehalser, vil de nye teknologiløsningene som presenteres på FESPA 2017 øke produktiviteten ytterligere, forbedre kvaliteten og påliteligheten, og gi utskriftsleverandørene tryggheten de trenger for å ta steget inn i nye kreative produksjonssegmenter, sier Mark Lawn.

Océ Arizona-installasjon nummer 6000
Med tusenvis av Océ Arizona-skrivere installert på verdensbasis, har Canon en markedsledende posisjon innen blekkbaserte flatbedskrivere. Océ Arizona-skriver nummer 6000 – en 2280 XT-modell – leveres i løpet av de nærmeste ukene til Technipub i Lesparre i nærheten av Bordeaux i Frankrike, der de allerede har en Océ Arizona 550 XT som kom på plass i 2012.

Technipubs siste flatbed-investering styrker en målrettet strategi om å bygge på selskapets 25-årige ekspertise innen silketrykk med digitale utskrifts- og etterbehandlingsmuligheter. Beslutningen om å blande silketrykk og digitalproduksjon har gjort Technipub i stand til å utvikle nye applikasjonsmuligheter innen skilt-, dekor- og fotoproduksjon, redusere produksjonstiden og produsere prototyper.

Technipubs eiere Amélie og Elodie Texier bekrefter at Océ Arizona-teknologien har spilt en sentral rolle i videreutviklingen av virksomheten:

–I dagens marked må man produsere så raskt som mulig og samtidig oppfylle kundenes forventninger til kvalitet. Océ Arizona-teknologien har gitt tilgang til applikasjoner som rett og slett ikke var gjennomførbare for ti år siden, noe som har gitt oss nye mulighet til å utvide virksomheten og gjøre mer for kundene. Det er viktig å bevege seg fremover, og vi betrakter Océ Arizona-skriverne som medlemmer av «Technipub-teamet», noe som hjelper oss med å utfordre oss selv og jakte på nye muligheter som motiverer.

• Canon
  • Pressesenter
  • Pressemeldinger
  • ...