Canon relanserer merkevaren over hele Europa

Oslo, 22. mai 2017 - Canon lanserer i dag 'Live for the story', et helt nytt merkekonsept for forbrukere og leverandører av profesjonelle bildeløsninger i Europa. Målet er å endre oppfatningen av selskapet blant et yngre publikum.

Den helintegrerte kampanjen som i disse dager lanseres i 19 europeiske markeder, fremmer Canons nye merkekonsept på tvers av all kommunikasjon. ‘Live for the story’ oppfordrer folk til å finne unike minner i alle livets øyeblikk, uansett hvor de er eller hva de gjør.

– ‘Live for the story’ er en bransjedefinerende tilnærming som skal endre folks syn på Canon. Endringen skal posisjonere Canon som en historieformidler, og underbygge at alle ledd i selskapet og produktsortimentet skal bistå kundene med å fortelle sin historie, forklarer Lee Bonniface, Canon Senior Director – CIG Marketing.

Den integrerte relanseringen skal rulles ut via CRM, detaljhandel, VOD (Video on demand), PR, mediepartnere og sosiale medier. Ethvert kontaktpunkt med Canon vil fra nå fremme ‘Live for the story’, inkludert websiden og nettbutikken. Kampanjen er utarbeidet av de London-baserte byråene VCCP og PHD, og inneholder virkelige scenarier som skal friste publikum til å ville vite mer om historien bak bildet.

Som en del av lanseringen, er Canon på utkikk etter noen som vil reise verden rundt og hente inn 365 historier fra alle verdenshjørner. Kampanjen for PR og sosiale medier, med tittelen ‘365 Days of Summer’, vil ledes av den kjente historiefortelleren, Zoë Kravitz'. Entusiaster, og eksisterende og nye målgrupper oppfordres til å dele sine sommerhistorier og bruke emneknaggen #LiveForTheStory for å være med i konkurransen om å vinne det verdensomspennende oppdraget*.

– Å holde følge med en bransje som er i konstant endring og utvikling er veldig spennende, og noe vi drar nytte av for å kunne nå et yngre publikum. I Canon kan vi tilby mye mer enn bare fotografier. Vi skriver ut minner, vi lagrer og foreviger minner og vi hjelper til med å skape minner gjennom apper som Lifecake. Opplevelser er det som betyr noe, og det er der vårt fokus ligger. ‘Live for the story’ er utviklet for å inspirere folk til å gjøre nettopp dette. Gjennom hvert element i Canons reposisjonering, oppfordrer vi folk til å være klare til å forevige historier de er en del av hver dag, sier Lars Erik Hansen, Product Marketing Manager i Canon Norge.

For å sikre engasjement hos en ny og yngre målgruppe, har en fullstendig innflytelses- og påvirkningsstrategi blitt utviklet på tvers av hele det europeiske markedet. «Always-on» digital markedsføring mot den nye målgruppen er også på plass i form av bannere og sosiale medier. Dette sikrer at relevant markedsføring rettes mot riktig segment, til rett tid, for best effekt.

– ‘Live for the story’ vil være med på å definere leverandører og partnere Canon samarbeider med fremover. Nye, lovende fotografer er tildelt oppgaven med å utvikle det kreative til kampanjen. Fra nå av vil Canons portefølje være ønskelig for et yngre publikum, samtidig som det fortsatt er relevant for merkevarens lojale kjernekunder, avslutter Hansen.

* De som føler at de har det som trengs for å inspirere andre til å finne sine historier, kan delta ved å dele sin mest minneverdige sommerhistorie på instagram og tagge @canonnordic og #LiveForTheStory. For flere vilkår og retningslinjer, besøk canon.no/live-for-the-story.