Canon tildeles Emmy®-pris for teknologiske og tekniske prestasjoner i selskapets utvalg av 4K-zoomobjektiver

Oslo, 17. oktober 2017 - Canon Inc. anerkjennes for sine teknologiske og tekniske prestasjoner under den 69. Emmy® -prisutdelingen. Canon tildeles pris for selskapets komplette utvalg av zoomobjektiver for storformatkameraer med 4K-produksjon og én sensor. Emmy®-prisen for teknologiske og tekniske prestasjoner deles ut av ATAS (Academy of Television Arts & Sciences), og hedrer utvikling og nyskaping innen kringkastingsteknologi og gir anerkjennelse til selskaper, organisasjoner og enkeltpersoner bak teknologiske gjennombrudd som har stor betydning for tv-industrien.

Lenses_Range.jpg

Utvalg av Canon 4K Cine-objektiver for storformatkameraer med én sensor

-Bildene vi beundrer på skjermen starter med objektivet. Det er viktig at objektivteknologien holder tritt med publikum som i stadig større grad forventer 4K-oppløsning eller bedre. Vi er utrolig glade for å motta denne ettertraktede prisen som anerkjenner håndverket bak objektivene som profesjonelle historiefortellere setter sin lit til, sier Kieran Magee, European Director Professional Imaging.

Blant objektivene som er tildelt den prestisjefylte utmerkelsen, finner vi Canons langtrekkende CINE-SERVO 50–1000mm T5.0–8.9, verdens lengste 4K-zoomobjektiv for storformatkameraer med én sensor. Siden lanseringen i 2014 har objektivet blitt brukt i mange direktesendte overføringer og innovative tv-produksjoner, blant annet National Geographics banebrytende liveproduksjon «Earth Live» – en totimers direktesending fra jordens fantastiske dyreliv.

-CINE-SERVO 50-1000mm-objektivet var et umerket valg for det vi ønsket å filme når vi laget Earth Live. Når man filmer dyr i deres naturlige habitat, hender det ofte at videofotografen ikke har mulighet til å komme tett og nært på, men Canons CINE-SERVO 50-1000mm gir følelsen av at vi allikevel er rett ved siden av dyrene. Det er trolig markedets beste objektiv til naturfilmer, sier Al Berman, produksjonsleder for Earth Live.

Det internasjonale produksjonsmiljøet etterspurte et Super 35mm-objektiv med lang zoom som ville gi større kreativ fleksibilitet for naturhistorie- og dokumentarproduksjoner i 4K/UHD. Canons enestående CINE-SERVO 50-1000mm T5.0-8.9 ble utviklet for å oppfylle dette ønsket. Designutfordringen som Canon stod overfor, ble forsterket av en innstendig oppfordring fra potensielle bruker om at objektivet måtte være enkelt å frakte med seg på krevende oppdrag ute i felten, for eksempel i forbindelse med naturfilmproduksjoner på fjerntliggende steder. Det var også et uttrykt ønske om en brennvidde som gjorde det mulig å få med motiver med en høyde på 1,2 til 1,5 meter i bildefeltet fra en avstand på 100 meter. Dette ønsket avgjorde at brennvidden måtte være 1 000 mm. En annen anbefaling fra produksjonsmiljøet var at objektivet burde veie under 7 kilo og være under 40 cm langt. For å lykkes med alt dette tok Canon i bruk de mest avanserte verktøyene for datasimulering for å optimalisere både det optiske systemet og de optomekaniske systemene.

Objektivdesignen dro veksler på Canons mange tiår med ekspertise innen denne typen systemdesign, og brukte de nyeste glassmaterialene for å oppnå en balanse mellom optisk ytelse for telefoto i 4K-kvalitet, og akseptabel bildelysstyrke innenfor de fysiske begrensingene. Objektivenes høye optiske 4K-ytelse i hele bildeplanet sikrer suveren motivskarphet, og da særlig ved vidvinkelinnstillinger.

Emmy®-prisen for teknologiske og tekniske prestasjoner deles ut 25. oktober 2017 under SMPTE 2017 Annual Conference i Hollywood, California.

Canons komplette utvalg av 4K-zoomobjektiver for storformatkameraer med én sensor, omfatter:

• Cine-Servo-objektiver
    • CN20x50 T5.0-8.9 (50-1000mm)
    • CN7x17 T2.95-3.9 (17-120mm)

• Kompakte Cine-Servo-objektiver
    • CN-E18-80mm T4.4
    • CN-E70-200mm T4.4

• Beste zoomobjektiver
    • CN-E14.5-60mm T2.6
    • CN-E30-300mm T2.95-3.7

• Kompakte zoomobjektiver
    • CN-E15.5-47mm T2.8