Canon feirer viktig milepæl: produksjon av 90 millioner EOS-kameraer og 130 millioner EF-objektiver

Oslo, 17. oktober 2017 – Canon Inc. melder i dag at selskapet har nådd to viktige milepæler når produksjonen av EOS-kameraer har passert 90 millioner, og produksjonen av EF-objektiver har rundet 130 millioner¹. Produksjonen av EOS-kameraer passerte 90 millioner med EOS 5D Mark IV, mens et EF16-35mm f/2.8L III USM ble selskapets EF-objektiv nummer 130 million.

EF_lense.jpg

EF-objektiver

Commemorative logo

Logo for milepæl

Canons EOS-system debuterte sammen med EF-serien med utskiftbare objektiver i mars 1987, som verdens første fullelektroniske fatningssystem for filmbaserte speilreflekskameraer med autofokus. Begge produktseriene har vokst seg større i årenes løp og blitt populære blant brukere, fra nybegynnere til profesjonelle fotografer. Produksjonen skjøt fart tidlig på 2000-tallet, da digitale speilreflekskameraer gjorde sitt inntog. Canons digitale kameraer med utskiftbare objektiver har vært ledende på det internasjonale markedet hele 14 år på rad, siden 20032.

EOS-serien har bidratt med kontinuerlig utvikling av banebrytende teknologier under konseptet «hastighet og komfort». Canon har selv stått for utviklingen av alle sentrale komponenter, blant annet CMOS-sensorene, bildeprosessorene og de utskiftbare objektivene som brukes i EOS-serien. Det er spesielt verdt å legge merke til selskapets EF-objektiver, som er mestselgende i bransjen og som var først ute3 med nyskapende teknologier som ultrasonisk motor (USM), bildestabilisator og flerlags DO-elementer.

Canon vil fortsette arbeidet med å styrke og utvide EOS-serien ved å videreutvikle selskapets bildeteknologier og kombinere optikk-, stillbilde-, video- og nettverksteknologier. Selskapet har også et uttalt mål om å tilby produkter som er både elegante og pålitelige.

EOS-serien

EOS_650.jpg

EOS 650
Lansert mars 1987 i Japan

EOS_1.jpg

EOS-1
Lansert september 1989 i Japan

EOS_Kiss_Digital.jpg

EOS Kiss Digital
Lansert september 2003 i Japan

EOS_5D_Mark_IV.jpg

EOS 5D Mark IV
Lansert november 2016 i Japan

EOS-serien med utskiftbare objektiver startet med speilreflekskameraet EOS 650, som ble lansert i mars 1987. Det var det første kameraet på markedet som hadde elektronisk objektivfatning i tillegg til fullstendig digitalisert kommunikasjon mellom kamerahuset og objektivet, noe som la grunnlaget for en ny generasjon autofokusteknologi.

Mens salget av filmkameraer blomstret, lanserte Canon flere modeller som dekket en rekke ulike behov, blant annet EOS-1 i 1989 som var myntet på profesjonelle, og EOS 500 i 1993 som hadde en kompakt, lett design og bidro til en stor tilvekst av Canon-brukere. I 2003, i de første årene av digitalkameraets epoke, lanserte Canon modellen EOS 300D, en banebrytende inngangsmodell i det digitale speilreflekssegmentet med kompakt og lett kamerahus og en rimelig prislapp. Dette utløste en enorm vekst i kameramarkedet, og Canon sikret seg ledelsen med en solid markedsandel samme år. Canon har fortsatt å lansere banebrytende produkter med de senere lanseringene av EOS-1D-serien for profesjonelle fotografer og EOS 5D-serien som gjorde digitale speilreflekskameraer til et populært verktøy for videoopptak. Dermed har Canon opprettholdt den globale markedsledelsen for digitale speilreflekskameraer med utskiftbare objektiver i 14 år på rad, fra 2003 til 2016.

EF-objektiver

EF75_300mm_f4_5_6_IS_USM.jpg

EF75-300mm f/4-5.6 IS USM
Lansert i Japan i mars 1995

EF400mm_f4_DO_IS_USM .jpg

EF400mm f/4 DO IS USM
Lansert i Japan i desember 2001

EF24mm_f1_4L_II_USM.jpg

EF24mm f/1.4L II USM
Lansert i Japan i desember 2008

EF11_24mm_f4L_USM.jpg

EF11-24mm f/4L USM
Lansert i Japan i februar 2015

Siden lanseringen av det første EF-objektivet sammen EOS-serien i 1987, har Canon produsert EF-objektiver som har vært først på markedet med en rekke teknologier: EF75-300mm f/4-5.6 IS USM med bildestabilisator i 1995, EF400mm f/4 DO IS USM med DO-linseelement i 2001 og EF24mm f/1.4L II USM som hadde antirefleksbelegg (SWC, Subwavelength Structure Coating) i 2008. I 2015 relanserte Canon EF11-24mm f/4L USM, verdens første4 zoomobjektiv med ultravidvinkel og 11 mm brennvidde.

I dag kan Canon tilby hele 93 objektiver5 i den omfattende EF-serien, som rommer alt fra ultravidvinkelobjektiv med 8 mm brennvidde, superteleobjektiv med 800 mm brennvidde og EF Cinema-objektiver for videoproduksjon. Med et bredt spekter av objektiver til en rekke ulike formål, inkludert zoomobjektiver, objektiver med bildestabilisator, lyssterke objektiver, markoobjektiver og TS-E-objektiver med tilt og shift, er Canon godt rustet til å imøtekomme behovene til ulike brukergrupper.

1 Inkludert objektiver i EF Cinema-serien
2 Basert på undersøkelse utført av Canon.
3 Blant speilreflekskameraer med utskiftbare objektiver. Basert på undersøkelse utført av Canon.
4 Blant kameraer med utskiftbare objektiver (speilrefleks og kompakte systemkameraer), unntatt fish-eye-objektiver. Basert på undersøkelse utført av Canon.
5 Inkludert to EF-telekonvertere, to modeller er tilgjengelige utenfor Japan og fjorten EF Cinema-objektiver.