Canon måler følelsesmessig respons. Åpne hjertet, og gjør deg klar for neste år!

Canon lanserer den nordiske vinterkampanjen ”Next year is coming. Be ready”. Kampanjen består av en kampanjeside, lokale samarbeid med opinionsledere og et eksperiment om følelsesmessige reaksjoner på bilder.

Den nordiske vinterkampanjen ”Next year is coming. Be ready.” handler om å være forberedt på det kommende året, med alle historiene som skal foreviges. Canon har samarbeidet med en rekke opinionsledere i forbindelse med kampanjen, deriblant noen av de beste fotografene i norden; Sophie Odelberg (Sverige), Pasi Salminen (Finland), Søren Solkær (Danmark) og Samuel Taipale (Norge).

Som en del av kampanjen, har Canon utført et eksperiment for å se hvordan folk reagerer følelsesmessig på bilder. Åtte respondenter med ulik bakgrunn ble eksponert for 30 ulike bilder fra forskjellige deler av verden, samtidig som deres følelsesmessige reaksjon ble målt. Canon kunne raskt konkludere med at vi mennesker er mer like enn vi kanskje tror. De åtte respondentene ble håndplukket for å være så ulike som mulig, både når det gjelder alder, kjønn og bakgrunn.

– Eksperimentet viser at vi føler det samme når vi ser på bilder, uavhengig av alder, kjønn og bakgrunn. Bilder kan samle mennesker, og skape tilhørighet, til tross for ulikheter. Canon ønsker å løfte historiene som bildene formidler, det er det som gjør bilder så interessante, sier Morten Nørremølle, Marketing Director, CIG Nordic.

Den nordiske kampanjen består av ulike deler, i tillegg til eksperimentet; kampanjeside, samarbeid med lokale opinionsledere, kamanjemateriell i butikk, i tillegg til skreddersydde tilbud.

Kampanjevideo

Bakgrunn – Slik foregikk eksperimentet
Respondentenes følelsesmessige respons ble målt basert på ulike fysiske reaksjoner, som ifølge forskning avslører våre faktiske følelser. Det autonome nervesystemet er en del av vårt nervesystem, og er noe vi ikke kan kontrollere med vilje.

Flere ting ble målt gjennom eksperimentet; hjertefrekvens, elektrodermal aktivitet (endringer I elektrisk motstand i huden i forbindelse med følelsesmessige reaksjoner) og pupill-utvidelse. Med støtte fra tidligere forskning kunne man konkludere med respondentenes følelsesmessige reaksjoner før de selv hadde rukket å reflektere rundt dem.

Teamet bak eksperimentet:
Golam Reza Sadeghnia, Forsker innen visuell oppfatning
Mattias Hovgaard, Direktør
Uncle Grey, Idé- og prosjektledelse
Entrance, Produksjonsselskap
Musikk, Mathias Nielsen
Welcome Post, Redigering
Welcome audio, Lyd

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Trond Gjertsen
Kommunikasjonsansvarlig Canon Norge