Canon global markedsleder innen digitalkameraer med utskiftbare objektiver for 15. år på rad

Oslo 28. mars 2018 – Canon kunngjør i dag at selskapet har opprettholdt den globale markedsledelsen for digitale speilreflekskameraer med utskiftbare objektiver (digitale speilreflekskameraer og kompakte systemkameraer) i 15 år på rad¹ – fra 2003 til 2017.

EOS 6D Mark II

EOS 800D

EOS M100 compact system camera

Canon utvikler selv nøkkelkomponentene i kameraene med utskiftbare objektiver – CMOS-bildesensorene, bildeprosessorene og de utskiftbare objektivene – etter EOS-seriens hovedprinsipp om “hastighet, komfort og høy bildekvalitet”. Canon tilbyr et omfattende utvalg av kameraer som dekker behovene til et bredt spekter av brukere fra nybegynnere til profesjonelle, i tillegg til hele 932 utskiftbare EF-objektiver.

Canon lanserte EOS 300D i 2003 i de digitale speilreflekskameraenes spede begynnelse. Dette banebrytende kameraet som hadde et kompakt og lett kamerahus og konkurransedyktig pris, erobret den største andelen av det globale markedet og la grunnlaget for vekst i det digitale speilrefleksmarkedet. Canon har siden den gang lansert en rekke banebrytende produkter, blant annet den profesjonelle EOS-1D-serien og EOS 5D-serien som banet vei for videoopptak på digitale speilreflekskameraer. Selskapet har styrket EOS-utvalget ytterligere ved å tilby nye produkter, blant annet tilbehør, utskiftbare objektiver og EOS M-serien med kompakte systemkameraer. I 2017 lanserte Canon EOS 6D Mark II, som inngår i selskapets imponerende utvalg av kameraer med utskiftbare objektiver3 og bidrar til at Canon erobrer den største markedsandelen globalt for 15. år på rad.

Canon jobber kontinuerlig med å videreutvikle de ulike bildeteknologiene basert på selskapets sentrale optikkteknologi. Selskapet kombinerer ulike stillbilde, video- og nettverksfunksjoner for å kunne utvide og gi kundene et enda mer avansert EOS-system som dekker behovene til et enda bredere spekter av brukere og fremmer foto- og videokulturen. Takket være fremskritt i bildeteknologien åpner Canon også porten til nye kreative uttrykk, der tekstur, tredimensjonalitet og virkelighetspreg kan gjenskapes i både stillbilder og video og gi fascinerende bildeopplevelser.

1 Basert på en undersøkelse utført av Canon.

2 Omfatter 2 EF-objektivkonvertere og 14 EF Cinema-objektiver (per 28. mars 2018).

3 Det ble lansert totalt seks digitale ILC-kameraer i EMEA-regionen i 2017: EOS 77D, EOS 800D, EOS M6, EOS 200D, EOS 6D Mark II og EOS M100.