Canon Europas ambassadørprogram feirer 10-årsjubileum med opptak av 17 nye medlemmer

Oslo, Norge, 11. juli 2018 – Canon Europa utvider sitt ambassadørprogram med 17 nye profesjonelle fotografer og filmskapere i anledning programmets 10-jubileum. Blant de siste tilskuddene til programmet finner vi marinbiolog og naturfotograf Audun Rikardsen fra Norge. De nye medlemmene får selskap av de 60 eksisterende ambassadørene i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA). Disse ble presentert i september i fjor etter en omfattende relansering av programmet.

Canon Europas ambassadørprogram samler noen av verdens ledende fotografer, filmskapere og anerkjente bransjeeksperter som alle deler en felles lidenskap for historiefortelling, i samarbeid med Canon. Etter en grundig gjennomgang av 104 profesjonelle aktører, valgte juryen, bestående av interne og eksterne eksperter, ut 14 nye kandidater til programmet. Tre av deltakerne på Joop Swart Masterclass 2018, som organiseres av World Press Photo og støttes av Canon, er også tildelt et års deltakelse i programmet.

Programmet som ble oppdatert i 2017, kan nå ønske nye og spennende ambassadører velkomne, blant annet naturfotografen Michael Nichols og fotojournalistene Brent Stirton og Paolo Pellegrin. Dagens pressemelding viser at programmet er i stadig utvikling for å sikre at det representerer og støtter dagens og morgendagens generasjoner.

Richard Shepherd, Pro Marketing Manager hos Canon EMEA, sier: Når Canon Europas ambassadørprogram ble lansert i 2008, satte det en standard for bransjen. Programmet har siden starten sett ambassadørene gå aktivt og engasjert inn i rollen. Mange har også brakt noen av de viktigste sakene og hendelsene i vår tid, frem i lyset. Vi er stolte over alt som er oppnådd gjennom samarbeidet med tidligere og nåværende ambassadører i løpet av disse årene. I tillegg til å bevare den verdifulle relasjonen med eksisterende ambassadører, setter vi stor pris på å kunne ønske nye ansikter velkommen i programmet – Nye ambassadører har med seg nye ideér og er klare til å takle utfordringene i bransjen på strak arm.

– Om det er gjennom inspirerende og lærerike historier, arrangementer og opplevelser, eller den kontinuerlige støtten vi tilbyr gjennom Canon Professional Services (CPS), så er fotografer og filmskapere alltid i fokus hos Canon. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med profesjonelle fotografer og filmskapere i Europa, Midtøsten og Afrika, understreker Sheperd.

Nyoppnevnt Canon-ambassadør og grunnlegger av den første internasjonale fotofestivalen i Øst-Afrika, Aida Muluneh, sier: – I dagens endringssamfunn er det viktigere enn noen gang å belyse et tema fra et nytt perspektiv og utfordre etablerte oppfatninger. Med Canons støtte er jeg klar for å fortsette å utfordre de kreative og tekniske grensene og finne inspirerende historier som fortjener å bli fortalt. Det er en ære å være del av Canons ambassadørprogram sammen med inspirerende personer som sitter på så mye kompetanse og erfaring.

Du finner er fullstendig oversikt over samtlige ambassadører i programmet på:
www.canon.no/pro/ambassadors