Canon revolusjonerer igjen den fotografiske fremtid for bilder og video med det banebrytende nye EOS R systemet

Oslo, Norge, 5. september 2018 – Canon, en verdensleder innen bildeløsninger, har i dag redefinert grensene for bilder og filmskapning med lanseringen av det banebrytende EOS R systemet. Over 30 år siden lanseringen av EOS, vil EOS R systemet på nytt revolusjonere de fotografiske mulighetene på utallige måter. Den nye RF fatningen har blitt utviklet for å skape den perfekte kombinasjonen av optisk, mekanisk og elektronisk design, og fange unike øyeblikk som tidligere var umulig,

En nyskapende objektivfatning, bygget på arven til EOS Siden lanseringen i 1987 har EOS systemet - inkludert Cinema EOS, vokst til å bli det mest anerkjente optiske bildesystemet i verden. Med introduksjonen av EOS R tas EOS plattformen til nye høyder, med teknologi fra eksisterende system, nå med høyere ytelse, nye og bedre muligheter for objektivdesign og kreativ fleksibilitet. Den nye RF fatningen bygger på styrken til EF fatningen og er resultatet av forskningen til Canon ingeniører som har designet et imponerende optisk system med bakfokusavstand på 20mm og en bred 54mm objektivfatning som gir nye muligheter når det gjelder å designe nye objektiver. Den nye fatningen har 12-pin tilkobling, noe som gir raskere kommunikasjon og kraftigere strømforsyning mellom kamera og objektiv. Det vil videre gi muligheter til ny og bedre objektivdesign, noe som igjen resulterer i høyere bildekvalitet og utvidete muligheter.

Mr Yuichi Ishizuka, President og CEO, Canon Europe, Middle East & Africa, kommenterer: “Når vi lanserte EOS systemet for over 30 år siden, så sendte vi en klar beskjed om at fremtidens fotografering var her. Nå, som en av de mest ikoniske merkene innen bildesystemer i verden, består vår forpliktelse til dette. Canon vil fortsette å investere i EOS systemet med uforminsket styrke og lansere kamera, optikk og tilbehør som setter nye standarder innen bildekvalitet, optisk design og ytelse – alt for å tilfredsstille et alltid økende behov fra våre kunder»

Eksepsjonell kvalitet i alle detaljer
Det nye systemet har blitt bygget fra grunnen av med verdifull tilbakemelding fra både entusiaster og profesjonelle innen bilder og filmskapning. EOS R systemetmed RF fatning og Dual Pixel CMOS AF gir høyeste grad av optisk ytelse, verdens raskeste autofokus og mye raskere kommunikasjon mellom kamera og objektiv. Egenskaper som er synonymt med EOS – høy ytelse, glimrende ergonomi og superb bildekvalitet, er som før kjernen i det nye EOS R systemet. Med innovativ teknologi for bilde og film, gjør EOS R systemet det mulig å gjøre opptak i ekstremt dårlige lydforhold med nøyaktig fokusering, takket være Dual Pixel CMOS AF. Det lille, lette og diskre EOS R, gir stor fleksibilitet og mulighet for stille opptak.Det tilbyr også den høyeste videokvaliteten på noe EOS kamera – utenom Cinema EOS serien, med mulighet til å gjøre opptak i 4K 10-bit 4.2.2 via HDMI.Hele systemet har ny forbedret håndtering og ergonomi, inkludert elektronisk søker og omfattende tilpassing av knapper og funksjoner,

Et system designet rundt optikken
EOS R systemet benytter fordelene med det eksisterende EOS systemet og har full kompatibilitet med eksisterende EF og EF-S objektiver og tilbehør når man bruker en av de 3 nyutviklede objektivadapterne. Dette gjør at man har et meget stort utvalg av optikk tilgjengelig ved lansering – uten at det går ut over ytelsen. Canon lanserer i dag også 4 nye objektiver som er kompatible med EOS R systemet – RF 28-70mm f/2L USM, RF 50mm f/1.2L USM, RF 24-105mm f/4L IS USM og RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM. Ved å bygge på erfaringen Canon har med objektivdesign, vil disse nye modellene flytte grensene for kreative opptak for både bilde og film. Eksisterende brukere av Canon EOS fullformat eller APS-C speilreflekskamera kan gå over til EOS R systemet med visshet om at deres eksisterende EF eller EF-S objektiv vil kunne benyttes med samme ytelse som om de var brukt på et speilreflekskamera, og også tilbehør som f.eks. Speedlite EX blitser.

Et nytt medlem i fullformatfamilien
Som et nytt medlem i EOS fullformatserien har Canon i dag lansert det første kameraet i EOS R serien og det første med den nye RF objektivfatningen. Med verdens raskeste autofokus er det også verdens første kamera med mulighet til å fokusere i lysforhold så lavt som -6EV[i]og kan gjøre totalt stille opptak, mens resultatene blir imponerende hver gang. EOS R redefinerer bilde og videoopptak med meget imponerende bildekvalitet, lynrask kommunikasjon, forbedret ergonomi og responsiv bruk.

Canon utvider også EOS systemet i dag med flere nye objektiver: EF-M 32mm f/1.4 STM – et nytt 32mm objektiv for EOS M systemet, og EF 400mm f/2.8L IS III USM + EF 600mm f/4L IS III USM - to revolusjonerende lettvekts profesjonelle super teleobjektiver i EF systemet.

ii Kompatibel med alle objektiver, unntatt Canon EF 35-80mm Power Zoom objektiv

iii Korrekt ved lansering (5 September 2018) og basert på testing av tilgjengelige fullformat kamera

iv Blant alle utskiftbare objektiver for systemkamera med 35mm fullformat sensor med fasedeteksjon AF på bildeplan. Pr. 4. September 2018 (sjekket av Canon). I henhold til Canon standard. (Ved stillbildeopptak, f/1.2, senter AF punkt, Enkeltbilde AF, ved 23°C/73°F, ISO100