Canon revolusjonerer arbeidsflyten i tv-produksjoner med nytt flaggskip: XF705 med XF-HEVC

Oslo, 12. september 2018 – Canon lanserer i dag et nytt videokamera i XF-serien – XF705. Det nye videokameraet er utstyrt med neste generasjons XF-HEVC-format med 4K UHD 50P 4:2:2 10-bits-opptak på SD-kort med imponerende bildekvalitet og suverent detaljnivå. Kombinasjonen av 1.0-type CMOS-sensor og DIGIC DV6-prosessor gir kraftig forbedret bildestøyhåndtering, lysfølsomhet og dybdeskarphet. Med en rekke forbedrede HDR-muligheter, inkludert avansert 12G-SDI-grensesnitt og IP-strømming, er XF705 klar for å revolusjonere arbeidsflyten for UHD HDR-produksjon.

XF705

Allsidige filformater som effektiviserer arbeidsflyten

Canon har utviklet XF-HEVC-filformatet som understøttes av HEVC-videokomprimering (High Efficiency Video Codec) og drar veksler på bransjestandarden MFX (Material eXchange Format) som containerformat. HEVC har nyere kodingsteknologi som er omtrent dobbelt så effektiv som H.264/AVC. Takket være XF-HEVC-formatet har XF705 mer effektiv håndtering av 4K UHD-data og mulighet for opptak av 4K UHD 50P 4:2:2 10-bits filer i høy kvalitet direkte på vanlige SD-kort.

XF705 kan ta opp HDR-filer internt ved hjelp av både HLG-format (Hybrid Log Gamma) og PQ-format (Perceptual Quantisation). Videokameraet har også omfattende HDR-hjelpefunksjoner som gjør det enklere for brukeren å styre eksponeringen. XF705 kan også sende SDR-signal samtidig som det tar opp en HDR-fil internt på et SD-kort for simultan HDR/SDR-produksjon. XF705 er utstyrt med et avansert 12G-SDI-grensesnitt som sender et ukomprimert UHD 50P-signal av høy kvalitet over én enkelt SDI-kabel, og kan også strømme 4K UHD HDR ved hjelp av HEVC-formatet via nettverket. Det nye videokameraet er et utmerket valg til tv- og videoproduksjon og dekker behovene til brukere som trenger 4K UHD HDR-video med en effektiv produksjonsflyt.

Et verktøy du kan stole på

XF705 er også utstyrt med Canons unike Dual Pixel CMOS AF som gjør det enklere å oppnå fokus med den større 1.0-type CMOS-sensoren. Dette gir presis og rask autofokus med fokusvalg og sporing på berøringsskjermen og ansiktsgjenkjennings-AF. Videre gjør Dual Pixel-fokusguiden det enklere å oppnå nøyaktig manuell fokusjustering ved at fokusposisjonen indikeres visuelt.

XF705 kan videre skilte med førsteklasses optiske systemer, allsidighet og brukervennlighet. Objektivet er i 4K L-seriekvalitet med 15x optisk zoomområde, største blenderåpning på f/2.8, vidvinkel på 25,5 mm og effektiv bildestabilisator som sikrer maksimal kontroll for stabile 4K UHD-opptak. Videre sørger tre uavhengige kontrollringer med endestopp for at videokameraet har det nivået av manuell kontroll som profesjonelle fotografer forventer.

XF705 - nøkkelfunksjoner

• Støtte for UHD/50P 4:2:2 10-bit med XF-HEVC
  • Enkel HDR-arbeidsflyt
  • Avansert 12G-SDI og IP-strømming
  • Presis og pålitelig Dual Pixel CMOS AF
  • 15x L-serie-objektiv med vidvinkel

Notater:

Partner-selskaper og produkter som støtter XF-HEVCi (i alfabetisk rekkefølge):

Adobe Systems Incorporated

ASSIMILATE

Autodesk, Inc.

Avid Technology, Inc.ii

Blackmagic Design

Colorfront

FilmLight Ltd.

Final Cut Pro Xiii

Grass Valley

IN2CORE

Pomfort GmbH

Snell Advanced Media Ltd.

SGO

i As of 13th September, 2018. The date of commencement of support for XF-HEVC by each company’s products will vary depending on the company

ii Avid and the Avid logo are trademarks or registered trademarks of Avid Technology, Inc. in the United States and other countries

ii Final Cut Pro X is Apple Inc.’s proprietary video editing application