Ta steget inn i Canon EOS Rs kreative verden med det nye kompakte, fullformatkameraet EOS RP

Oslo 14. februar 2019 – I dag lanserer Canon lanserer EOS RP – et lite, lett og praktisk speilløst fullformatkamera for erfarne amatører som ønsker å oppgradere til Canons revolusjonerende EOS R-system. EOS RP er et utmerket valg til reise-, landskaps- og portrettfoto, og videoopptak, Det gir også tilgang til alle fordelene i EOS R-systemet – inkludert verdens raskeste autofokusⁱ. Kameraet er hittil Canons minste og lettesteⁱⁱ digitale fullformatkamera med utskiftbare objektiver og er en suveren kombinasjon av brukervennlighet og imponerende bildekvalitet. Med EOS RP kan fotografer og videofotografer utforske og bruke hele Canons utvalg av EF- og EF-S-objektiver.

Canon kunngjør videre at de jobber med RF 24-240mm F4-6.3 IS USM – et objektiv som med sin størrelse og ytelse er perfekt å ha med på reise. Det er et fleksibelt allroundobjektiv for erfarne amatør- og videofotografer og har et stort utvalg brennvidder for eksepsjonelle bilder.

Tre inn i en fullformat verden med EOS R

EOS RP er et rimelig, men avansert kamera i Canons fullformatutvalg. Kameraet støtter ytelsen til neste generasjons fullformatoptikk og mulighet til å bruke fremtidige RF-objektiver, som RF 24-240mm F4-6.3 IS USM. Det er utstyrt med den innovative RF-fatningen med 12-pinners kommunikasjonssystem med høy hastighet, kort registeravstand og stor fatningsdiameter på 54 mm. RF-fatningen er nyutviklet fra grunnen av med nye nivåer av optisk ytelse, respons og funksjonalitet. Fotografer og videofotografer får også fullt utbytte av de EF- og EF-S-objektivene de har allerede, dette takket være tre EF-EOS R-adaptere som gir ekstra funksjonalitet når du bruker kontrollringen eller adapteren for innstikksfiltre.

Støtter kreativitet med stillhet, hastighet og kvalitet
EOS RPs CMOS-fullformatsensor på 26,2 megapiksler og Canons nyeste DIGIC 8-prosessor byr på en kreativ oppgradering med optimal balanse av detaljer, kontroll over dybdeskarpheten og imponerende ytelse ved opptak i svakt lys. ISO 40 000 – som kan utvides til ISO ISO 102 400 – gir sammen med det avanserte Dual Pixel CMOS AF-systemet, fotografer mulighet til å fotografere i svært mørke forhold, med mulighet for opptak ned til -5 EViii.

For å oppnå optimal skarphet på bildene brukes digital objektivoptimalisering (DLO)til korrigering i kameraet for RF-objektiver, og opptil fem EF-objektiver kan også registreres . EOS RP har siste generasjon 14-bits CR3 RAW-filformat som gir gode muligheter for etterredigering, samt et kompakt RAW-format som reduserer filstørrelsen med om lag rundt 40 prosent sammenlignet med standard RAW-filer. Det betyr at du får plass til flere bilder på et minnekort samtidig som du beholder fleksibiliteten med RAW-opptak. Du kan redigere bildene direkte i kameraet med Creative Assist som inneholder en rekke flere ulike filtre, samt effekter og kontroller som gjør det enkelt å få ønsket resultat og dele det med det samme.

EOS-betjening uten kompromiss
EOS RP er portabelt og praktisk og hittil Canons letteste og rimeligste digitale fullformatkamera med utskiftbare objektiver. Med en vekt på kun 485 giv er EOS RP et utmerket kamera på reise når plass og vekt er viktig. Det er konstruert for flere ulike opptakssituasjoner og har ramme i magnesiumlegering med utvendige komponenter av høy presisjon, inkludert forseglinger som beskytter mot støv og fuktighet. Allsidige EOS RP har avansert Dual Sensing-bildestabilisator som kompenserer for kamerabevegelse ved håndholdt fotografering, og et eget program for stille opptak. Serieopptak på 5 bilder i sekundet, eller 4 bilder i sekundet med Servo-AF, kombinert med et UHS-II-kortspor, gir en ubegrensetv buffer når du tar opp JPEG- eller RAW-filer – og nok til å fange all action når du er på reise. EOS RP har velkjent EOS-betjening. Den kan tilpasses ulike motivprogrammer og grafisk menygrensesnitt til ulike ferdighetsnivåer innen fotografering og videoopptak. Kameraet har et godt utformet grep i EOS-stil, vribar berøringsskjerm på 7,5 cm med høy oppløsning og 0,39-type elektronisk OLED-søker. EOS RP er kompatibelt med et utvalg EOS-tilbehør, deriblant grepet EG-E1 for ekstra komfort som også lanseres sammen med kameraet, og Canon Speedlite 470EX-AI med indirekte AI-blits (lansert februar 2018).

Fokus på hver eneste detalj
EOS RP har en kompromissløs tilnærming til autofokus med Dual Pixel CMOS AF som kan skilte med verdens raskeste AF-hastighet på 0,05 sekundervi og nøyaktighet med opptil 4779 valgbare AF-posisjoner i et bredt bildefelt på opptil 88 x 100 prosent. Den elektroniske søkeren (EVF) med 2,36 millioner punkter og cirka 100 prosent motivdekning, gjør det mulig å fotografere og forhåndsvise under krevende lysforhold. Trykk-og- dra-AF er en av fire metoder som gjør det enkelt å styre fokusområdet mens du komponerer ved hjelp av søkeren eller ved å trykke på skjermen. Øye-AF med kontinuerlig sporing fokuserer på personens øye når ansiktsgjenkjenning er aktivert og gjør det enkelt å gode resultater når du tar portrettbilder. Når du fotograferer eller filmer motiver som beveger seg, kan EOS RP følge motivet hele tiden i bildefeltet. Ønsker du utvidet dybdeskarphet ved makrofotografering gjør alternative fokuseringer (focus bracketing) det mulig å oppnå svært god dybdeskarphet. Med et enkelt trykk på utløserknappen tar programmet kontinuerlige opptak med en rekke automatisk justerte fokuspunkt. Du kan bruke Digital Photo Professional for PC eller Mac til å redigere og skape et bilde i ønsket dybdeskarphetsområde. Punkt-AF gir et presist fokus når du tar makrobilder. Andre AF-innstillinger inkluderer ansikts-AF, 1-punkts AF, utvidelse av AF og sone-AF som bidrar til fleksibilitet under opptak av ulike motiver.

Opptak, deling og tilkobling
Takket være smart Bluetooth- og Wi-Fi-tilkobling til opptak og deling, kan EOS RP-brukere betjene kameraet fra en smartenhet og fotografere og filme via trådløst nettverk. Dette er praktisk når du ikke ønsker å forstyrre motivet eller vil ha et kreativt perspektiv, for eksempel når du observerer dyr eller vil forevige en sportsaktivitet i en unik vinkel på avstand. Når du har lastet ned Canon Connect-appen, gir den deg full kontroll over kamerainnstillingene, live view og mulighet til å «vekke» kameraet ved hjelp av Bluetooth. Når EOS RP er koblet til kompatible iOS- eller Android-enheter, kan du bygge inn GPS-koordinater i bildene, slik at du har oversikt over alle steder du har besøkt. Ønsker du dele når du er på farten, kan du synkronisere EOS RP med en smartenhet, du kan også overføre RAW-data til Canon DPP Express-appen for mobil redigering.

Film i 4K med høy kvalitet mens du er på farten
EOS RP gir fleksibilitet og muligheter til videofotografer som vil ha et portabelt og brukervennlig kamera. Takket være DIGIC 8-prosessoren kan EOS RP ta opp film i 4K-oppløsning med 25 bilder i sekundet og full HD med 60 bilder i sekundet. Med funksjoner som blant annet intervallopptak i 4K, intervalltimer, servo-AF for film og HDR-film kan du forevige action og sekvenser i sakte film og få utvidet dynamisk omfang. Dual Pixel CMOS AFvii gir presis fokusering og ansiktsgjenkjenning, mens Movie Digital IS gir 5-akset filmstabilisering som kompenserer for rystelser når du filmer med håndholdt kamera. Mikrofon- og hodetelefonkontakter gjør det enkelt å ta opp og overvåke lyd i sanntid, mens den vribare berøringsskjermen gjør det enkelt å ta opp fra ulike vinkler. Med Videoklipp-funksjonen lager du enkelt en oppsummering av reisene dine ved å sette sammen klipp på 4, 6 eller 8 sekunder. En brukervennlig kodek gir rask redigeringsprosess og reduserer filstørrelsene for lagring.

Fullformat i dag, morgendagens RF-objektiv
Canon bekrefter i dag selskapets satsing på det nylig lanserte EOS R-systemet og RF-fatningen i forbindelse med seks fullformatobjektiver som skal lanseres i 2019 som en markering av at 140 millioner EF- og RF-objektiverviii er produsert. Blant objektivene som er under utvikling, er RF 24-240mm F4-6.3 IS USM – et objektiv som med sin praktiske størrelse og ytelse er perfekt å ha med på reise. Det fleksible allroundobjektivet for erfarne amatørfotografer og videofotografer har en rekke brennvidder for å ta gode bilder. De øvrige fem fullformat RF-objektivene som er under utvikling, dekker behovet til alle typer brukere – fra erfarne amatører til profesjonelle fotografer og videofotografer. De nye objektivene bygger på Canons lange erfaring innen objektivutvikling og flytter grenser for kreative opptak takket være ny innovativ optikk og avansert bildebehandling for både stillbilder og video.

Hvis du vil ha mer informasjon om EOS R-systemet og Canons kontinuerlige satsing på RF-fatningen, kan du se https://www.canon.no/cameras/eos-r-system/

EOS RP – nøkkelfunksjoner:

• 26,2 megapikslers fullformat CMOS-sensor
  • Lett hus med ramme i magnesiumlegering
  • Dual Pixel CMOS AF
  • 4K film
  • DIGIC 8-prosessor
  • Tre EF-EOS R-adaptervalg for kompatibilitet med EF- og EF-S-objektiver
  • Wi-Fi og Bluetooth

i Per 13. februar 2019, blant speilløse digitalkameraer med utskiftbare objektiver med bildesensor tilsvarende 35mm fullformat med kontrastsøkende AF og fasesøkende AF i bildeplanet. Beregnet basert på resultatene av målt AF-hastighet i henhold til CIPAs retningslinjer (varierer avhengig av opptaksforhold og hvilket objektiv som brukes). Målt ved hjelp av interne metoder. Måleforhold: EV12 (omgivelsestemperatur/ISO 100), manuelt opptak med RF24-105mm F4 L IS USM (24mm brennvidde) og følgende innstillinger: lukker utløst med utløserknappen, 1-punkts AF (senter AF), enkeltbilde-AF.

ii 485 g med batteri og minnekort.

iii Midtpunkt, ved bruk av f/1.2-objektiv i ettbildemodus.

iv Inkludert minnekortet og batteri.

v Ved opptak med et kort av UHS-II-typen og til kortet er fullt.

vi Per 13. februar 2019, blant speilløse digitalkameraer med utskiftbare objektiver med bildesensor tilsvarende 35mm fullformat med kontrastsøkende AF og fasesøkende AF på bildeplanet. Beregnet basert på resultatene av målt AF-hastighet i henhold til CIPAs retningslinjer (varierer avhengig av opptaksforhold og hvilket objektiv som brukes). Målt ved hjelp av interne metoder. Måleforhold: EV12 (omgivelsestemperatur/ISO 100), manuelt opptak med RF24-105mm F4 L IS USM (24mm brennvidde) og følgende innstillinger: lukker utløst med utløserknappen, 1-punkts AF (senter AF), enkeltbilde-AF.

vii Tilgjengelig kun for film i full HD-kvalitet, kontrast-AF brukes til 4K

viii Milepælen 140 millioner er samlet produksjon per 19. desember 2018. Tallet omfatter RF-objektiver og Cinema-objektiver.