Canon utvider den populære XA-serien med tre nye kompakte profesjonelle videokameraer med 4K UHD

Oslo, 2. april 2019 – Canon lanserer i dag tre nye 4K UHD-videokameraer i den populære XA-serien – XA55, XA50 og XA40, som møter markedets økende etterspørsel etter 4K UHD-produksjon. XA55/XA50 er et 4K UHD-videokamera med 1.0-type sensor, Dual Pixel CMOS AF og 15x optisk zoom, XA55-modellen har i tillegg 3G-SDI. XA40 er et ultrakompakt 4K UHD-videokamera med 1/2.3-type sensor og 20x optisk zoom.

XA55

XA50

XA40

XA55, XA50 og XA40 er utstyrt med en rekke profesjonelle funksjoner og er begge like velegnet til 4K UHD- og HD-produksjon i HD-behandling med oversampling. Dette gir brukerne fordelen med avansert fullt HD-opptak. Med konkurransedyktig pris og lav vekt utvider de nye videokameraene nedslagsfeltet til XA-produktfamilien med profesjonelle bruksområder som nyhets-, bedriftsvideo- og reportasjeproduksjon.

Funksjonsrik 4K UHD-filming for videokamerabrukere

Portable og kompakte XA55/XA50 gjør XA-serien mer attraktiv for videokamerabrukere. Dette er XA-seriens første modell med 1.0-type CMOS-sensor med rask og pålitelig Dual Pixel AF-teknologi. Videokameraet er også utstyrt med Canons 4K 15x optiske zoomobjektiv som sammen med Super UD-elementer (ultralav dispersjon) sørger for suverent bildeuttrykk med flott bakgrunnsuskarphet (bokeh) og brennvidde fra 25,5 til 382,5 mm. DIGIC DV6-bildeprosessor og HD-behandling med oversampling gir avansert fullt HD-opptak, mens en kraftig 5-akset bildestabilisator motvirker bildeforvrengning, også ved håndholdt opptak.

Dual Pixel CMOS AF gir rask og presis autofokus i om lag 80 prosent (loddrett og vannrett) av bildet. Ansiktsgjenkjenning-AF, ansiktsprioritet-AF, kun ansikt AF og følgefokus med et trykk på skjermen gir effektiv fokuskontroll for intuitiv betjening. Dual Pixel-fokusveiledning gir et grafisk brukergrensesnitt, et praktisk hjelpemiddel ved manuell fokusering. Den innovative funksjonen bruker teknologien for fasedifferanse fra Dual Pixel CMOS AF til å oppnå samme presise fokus.

Med XA55/XA50 får du også fordelen ved opptak i flere formater – med støtte for XF-AVC- og MP4-opptak opptil 4K UHD 25P på SD-kort, opptaksfunksjon for sakte og rask film med maksimal hastighet på 1200x i både 4K og Full HD, samt to SD-kortspor for kontinuerlig opptak og backup. XA55/XA50 har lavt strømforbruk med batteri som gir mer enn to timer kontinuerlig bruk.

Profesjonell lydkvalitet med lineær PCM fire-kanals lydopptak og to XLR-terminaler, mens 3G-SDI-terminaler (kun XA55) sender ut full HD med 4:2:2 10-bits signal.

Allsidig og ultrakompakt profesjonelt 4K UHD-videokamera

Med en vekt på ca. 730 gram (kun hus) er XA40 et av de mest portable og kompakte profesjonelle 4K UHD-videokameraene på markedet. Brukerne kan jobbe slik de foretrekker, men alltid i høyeste kvalitet, med kombinasjonen av en 4K UHD 1/2.3-type CMOS-sensor og DIGIC DV6-bildeprosessor som leverer opptak i førsteklasses 4K UHD-kvalitet, mens HD-behandling med oversampling sørger for suverene opptak i full HD. Støtte for opptak i MP4 UHD 150 Mbps med 25P og full HD 35/17 Mbps med 50P/25P, mens kontinuerlig opptak i sakte og rask film er tilgjengelig i både UHD- og full HD-kvalitet med maksimal hastighet på 1200x.

20x optisk zoom med vidvinkel som starter på 29,3 mm sikrer den kreative uttrykksfriheten. Kraftig 5-akset bildestabilisator gjør det enkelt å opprettholde konsekvent bildekvalitet, mens en 3D sanntids linsegruppestruktur sørger for både hurtig og stille zooming og ikke minst responsiv betjening.

Med en egen IR-modus er det mulig å filme i svakt lys eller uten omgivelseslys. En annen sentral funksjon på dette avanserte videokameraet er LCD-berøringsskjermen på 3,0 tommer som gir intuitiv betjening. Andre funksjoner omfatter to SD-kortspor til backup og kontinuerlig opptak, i tillegg til støtte for lineær PCM fire-kanals lyd med innebygd stereomikrofon og to XLR-terminaler inkludert som standard.

Du finner mer informasjon om hele Canon XA-serien på:

XA55 / XA50 – nøkkelfunksjoner:

• Høykvalitets 4K UHD-videokamera med 1.0-type CMOS-sensor og stort dynamisk område
  • Suveren full HD-bildekvalitet med HD-behandling med oversampling
  • 25,5 mm vidvinkel 15x optisk zoom med 5-akset bildestabilisator
  • Dual Pixel CMOS AF med ansiktsgjenkjenning og følgefokus med et trykk på skjermen
  • Støtte for 4K UHD 25P XF-AVC/MP4-opptak til SD-kort, samt modus for opptak i sakte og rask film i både 4K og full HD
  • Andre profesjonelle funksjoner omfatter IR-modus, to XLR-innganger med mulighet for lineær PCM fire-kanals lydopptak og 3G-SDI (kun XA55).

XA40 – nøkkelfunksjoner:

• Ultrakompakt 4K UHD videokamera med 1/2.3-type CMOS-sensor og førsteklasses full HD-kvalitet med HD-behandling med oversampling
  • Vidvinkel 20x optisk zoom med 5-akset bildestabilisator
  • Opptak av sakte og rask film i både UHD og full HD
  • IR-modus for opptak i svakt lys eller uten omgivelseslys
  • Lav vekt (ca. 730 gram – kun hus) og fullspekket med profesjonelle funksjoner, inkludert to XLR-innganger med lineær PCM fire-kanals lyd.