Canon lanserer to nye kompakte kikkerter – inkludert verdens letteste kikkert med bildestabilisator¹

Oslo, Norge, torsdag 19. september 2019: Canon lanserer to nye kikkerter med bildestabilisator: Canon 8X20 IS som veier 420g og har 8x forstørrelse – verdens letteste kikkert med bildestabilisator¹, og Canon 10X20 IS med 10x forstørrelse. De nye modellene er svært portable og har begge porro-prismeoptikk. Modellene har også linse med feltrettelse og Canons Super Spectra-linsebelegg som gir skarpe og klare visninger enten du er på reise, på sportsarrangementer eller titter på fugler.

Canon 8X20 IS

Canon 10X20 IS

Canon er den eneste produsenten som tilbyr elleve kikkertmodeller med bildestabilisator-teknologi inkludert. Selskapet setter derfor en betydelig standard for kikkertteknologi i markedet. Med forstørrelser fra 8x til 18x, i tillegg til Canon-optikkens suverene stabilitet og oppløsning, er disse modellene gode valg for deg som vektlegger anvendbarhet, lysstyrke, kvalitet og størrelse.

De to nye kikkertmodellene er designet for komfort, og for å være portable og enkle å håndtere. Kikkertene er kompakte nok til å passe inn i en liten veske, men sitter likevel godt i hånden med et stort, taktilt fokuseringshjul og en praktisk plassert bildestabiliseringsknapp. Den hendige størrelsen gjør kikkertene til et ideelt valg for reise- og dyrelivsentusiaster. Modellene har også øyestøtte i gummi slik at brillebrukere enkelt kan gjøre justeringer, samt en diopter for å tilpasse individuelle synsbehov.

Canon 8X20 IS og Canon 10X20 IS har den samme verdensberømte optikken som Canons EF-objektivserie, og bygger på en unik teknologi som har blitt utviklet og forbedret gjennom flere tiår. Kikkertene bruker en optisk bildestabiliseringsteknikk som øyeblikkelig korrigerer rystelser, gjennom bevegelsen av det tredje elementet i den optiske konstruksjonen, for å gi stødig og klar visning selv ved høy forstørrelse. Dette øker den effektive oppløsningen og forhindrer utmattede øyne. Kikkertene kompenserer for naturlig risting, kroppsbevegelse og ytre bevegelser slik at man fortsatt ser klart, som for eksempel under en humpete safaritur.

Stabiliteten i visningen og forstørrelsen man får med Canon 8X20 IS og Canon 10X20 IS, gjør det også enkelt å identifisere små motiver. Kikkertene er derfor perfekte til å oppdage fugler, dyreliv eller fjerne fly og tog – selv når de er i bevegelse. Med 2 meter som nærmeste fokuseringsavstand, er det mulig å observere motiver detaljert selv om de beveger seg betydelig nærmere, som for eksempel inne på naturreservater eller lukkende områder.

Canons porro-prisme-optikk gjør at begge modellene leverer svært god skarphet og lav forvrengning fra kant til kant i bildet. Kikkerten har også et Super Spectra-linsebelegg som reduserer skygger og minimerer lysskjær, og opprettholder høy kontrast og naturlige farger. En linse med feltrettelse fjerner krumningen i synsfeltet, slik at observatører kan være sikre på at motivet gjengis riktig og naturlig.

Både Canon 8X20 IS og Canon 10X20 IS drives av et enkelt CR123A-batteri plassert på baksiden av kikkertene. Dette gir opptil 12 timers bildestabilisering med et enkelt trykk på knappen for å aktivere bildestabiliseringen i fem minutter. Kikkertene er derfor et perfekt valg for de som skal ut på lengre turer eller tålmodig observere dyrelivet.

Canon er opptatt av at optikken deres kun blir brukt til å observere og verdsette dyrelivet, og aldri til å skade det. Teknologien i disse kikkertene holder seg til Canons Kyosei-filosofi som innebærer "å leve og jobbe sammen for det felles beste". Kunder som vurderer Canons optikk kan være sikre på at de støtter et merke som forstår viktigheten av miljø og bærekraft, og som søker å finne gode løsninger for å beskytte fremtiden.

Canon 8X20 IS og Canon 10X20 IS vil være tilgjengelige i Canons nettbutikk og hos offisielle forhandlere fra november 2019:

Canon 8X20 IS nøkkelfunksjoner:

• Veier kun 420g
  • 8x forstørrelse
  • Bildestabilisator(?)
  • Super Spectra-belegg
  • 2m som nærmeste fokuseringsavstand
  • +/- 5.9 dioptrijustering
  • CR123A-batteri med 12 timers levetid

Canon 10X20 IS nøkkelfunksjoner:

• Kompakt og lett - kun 430g
  • 10x forstørrelse