Canon lanserer 2 nye RF-objektiv – det tredje i F2.8L-serien, og et nytt portrettobjektiv til RF-serien

Oslo, Norge, 24. oktober 2019 – Canon lanserer RF 70-200mm F2.8L IS USM og RF 85mm F1.2L USM DS, og har med disse 2 modellene introdusert seks nye RF-objektiv for EOS R-systemet til markedet i 2019. Canons innovative RF-objektivserie lar foto- og videofotografer, både profesjonelle og entusiaster, ta stillbilder og film av høy kvalitet på tvers av alle sjangre – fra landskap og arkitektur, til portrett og natur, eller sport og media.

RF 70-200mm F2.8L IS USM

RF 85mm F1.2L USM DS

RF 70-200mm F2.8L IS USM – et lettere og kortere objektiv
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM fullfører selskapets trio av F2.8L-objektiver for RF-serien, og er verdens korteste og letteste¹ utskiftbare objektiv med en brennvidde på 70-200mm f/2.8. Objektivet er utviklet for kamera som kan bytte mellom flere objektiver², med en 35mm fullformat bildesensor.

RF 70-200mm F2.8L IS USM veier cirka 1070 g og er 146 mm i lengde på det korteste, hvilket er cirka 28 prosent lettere og 27 prosent kortere enn den eksisterende EF-modellen. Dette gjør fotografering over lengre perioder mer fleksibelt og komfortabelt. RF 70-200 mm F2.8L IS USM er det første RF-objektivet som har et hvitt varmebeskyttende belegg, som sørger for førsteklasses ytelse uansett vær.

RF 70-200mm F2.8L IS USM er også det første Canon-objektivet som støtter en elektronisk flytende fokuskontroll, som driver de to linsegruppene individuelt med Dual Nano USM-teknologi. Dette gjør driften svært rask, stillegående og strømsparende, uten at det går på bekostning av objektivets kompakte størrelse.

Dual Nano USM muliggjør AF-stillbilder med høy presisjon og jevn AF-film i kombinasjon med EOS R-seriens Dual Pixel CMOS AF. Denne kombinasjonen reduserer også brennviddeendring ved fokusering (focus breathing) under videoopptak. Kombinert med 5-trinns IS (bildestabilisator) vil bildene bli sylskarpe selv når lukkertiden senkes og lysforholdene er dårlige. Dette utvider mulighetene med håndholdt fotografering.

RF 85mm F1.2L USM DS – portrettobjektivet for perfekte bilder
RF 85mm F1.2L USM DS er et komplementært objektiv til RF 85mm F1.2L USM. Ved å beholde den fantastiske bildekvaliteten og brukervennligheten til RF 85mm F1.2L USM, svarer det nye objektivet i Canons RF serie på behovene til mange portrettfotografer. Den store maksimale blenderåpningen på f/1.2 og nærbilde-opptak, kombineres med en minimum fokuseringsavstand på 85 cm. Dette objektivet gjør uskarpheten i bildet mer dramatisk slik at motivet «popper» mer enn noen gang.

Denne «bokeh-effekten» er mulig takket være Canons originale DS-funksjon – kalt vapor-deposited coating technology som har en høyt transmisjon i senter og lav transmisjon i ytterkant. Uten å gå på bekostning av kvaliteten, gjør DS-funksjonen foran og bak på linsen, at uskarpheten blir myk og jevn i hele bokeh-omrisset – ikke bare på den ene siden som er vanlig for lignende objektiver på markedet.

RF 85mm F1.2L USM DS er ikke bare perfekt for portrettfotografering, bokeh-effekten gjør også objektivet perfekt for videofotografer som ønsker et «filmaktig» utseende på alt fra dokumentarer til film.

Optimaliserer Canons optiske dyktighet
RF 70-200mm F2.8L IS USM er verdens første objektiv i sin kategori som er utviklet med Canons nye og innovative optiske design. Sammenlignet med konvensjonelle EF-linser er RF 70-200mm F2.8L IS USM designet med en stor diameter og «short back focus», som gjør at man oppnår svært høy bildekvalitet. For å sørge for bilder med førsteklasses kvalitet, blir alle avvik korrigert med formstøpte asfæriske linser, UD-objektiver og Super UD-objektiver. I tillegg til dette brukes SWC – et antirefleksjonsbelegg som reduserer gjenskinn og skygger.

Når den optiske standarden til resten av RF-serien kombineres med Canons egne teknologier slik som BR³-optikk og UD-objektiver, dempes også kromatisk aberrasjon i RF 85mm F1.2L USM DS. Dette gjør at fotografer kan oppnå den beste bildekvaliteten. Et antireflekterende ASC-belegg som reduserer gjenskinn og skygger sammen med det effektive arrangementet av slipte asfæriske linser, sørger for at begge de nye objektivene gir imponerende bilderesultater på lik linje med resten av Canons RF-objektivserie.

Designet ut ifra brukernes tilbakemeldinger
Som med alle Canon-produktene er også RF 70-200mm F2.8L IS USM og RF 85mm F1.2L USM DS designet ut ifra kundenes tilbakemeldinger. Begge objektivene er støv- og vannavstøtende slik at fotografer uansett værforhold, kan være trygge på å få utmerkede bilder.

Den svært brukervennlige kontrollringen på de to nye objektivene, gjør det mulig å justere blenderåpning, lukkerhastighet, ISO-hastighet og eksponeringskompensasjon etter ønske. RF 70-200mm F2.8L IS USM har også et nytt kompakt stativfeste som enkelt kan fjernes.

RF 70-200mm F2.8L IS USM og RF 85mm F1.2L USM DS blir tilgjengelig i starten av desember.

For produktinformasjon om RF 70-200mm F2.8L IS USM, se: https://www.canon.no/lenses/rf-70-200mm-f2-8l-is-usm-lens/
For produktinformasjon om RF 85mm F1.2L USM DS, se: https://www.canon.no/lenses/rf-85mm-f1-2l-usm-ds-lens/

RF 70-200mm F2.8L IS USM, nøkkelfunksjoner:

• Verdens korteste og letteste⁴ utskiftbare objektiv med en brennvidde på 70-200 mm f/2.8, utviklet for kameraer med utskiftbare objektiver⁵ og 35 mm bildesensor i fullformat – ideell for sport, dyreliv og portretter.
  • Stor f/2.8-blenderåpning i hele zoomområdet
  • 5-trinns IS (bildestabilisator)
  • Rask fokusering med Dual Nano USM
  • L-seriens kvalitet og værbestandighet