Canon presenterer tre nye RF-objektiver, inkludert en verdensnyhet, som gir muligheter på et nytt nivå

Oslo, 14. april 2021 – I tillegg til at Canon letter på sløret om utviklingen av EOS R3, et hurtig og responsivt speilløst proffkamera utviklet for å gi sports- og nyhetsfotografer et fortrinn ved actionfotografering, lanserer selskapet i dag også tre nye RF-objektiver.

RF 400mm F2.8L IS USM og RF 600mm F4L IS USM inngår i Canons omfattende utvalg av bransjeledende kvalitetsoptikk i RF-serien, bygget for Canons EOS R-system – et system utviklet for å sikre dagens og morgendages fotografer enestående muligheter. De nye superteleobjektivene er utmerkede valg for profesjonelle natur- og sportsfotografer. De er også de første objektivene i RF-serien som er utstyrt med mulighet for ekstra strømforsyning til AF-systemet – fra kamera som støtter dette. Dette sørger for raskere fokusering enn noensinne og gjør det enklere for profesjonelle fotografer å holde følge i actionopptak, selv med opptak av 30 bilder i sekundet.

Canon lanserer også RF 100mm F2.8L MACRO IS USM i dag – verdens første AF-makroobjektiv med 1,4x forstørrelsei. Dette objektivet er et must i fotobagen til alle fotografer, fra entusiaster til profesjonelle, som ønsker å videreutvikle sine kreative ferdigheter med de avanserte kameraene og objektivene i EOS R-systemet.

RF 400mm F2.8L IS USM og RF 600mm F4L IS USM – superteleobjektiver med fantastiske fokuseringshastigheter

RF 400mm F2.8L IS USM og RF 600mm F4L IS USM er basert på henholdsvis banebrytende EF 400mm f/2.8L IS III USM og EF 600mm f/4L III USM – to svært populære superteleobjektiver blant profesjonelle sports- og naturfotografer. Mens objektivenes optikk og mekanikk i stor grad er den samme som i EF-utgavene, utnytter de nye superteleobjektivene Canons revolusjonerende EOS R-system og RF-fatning til fulle og gir muligheter på et helt nytt nivå.

Proffotografer som bruker disse objektivene, kan glede seg over utrolige brennvidder, som bedres ytterligere med bruk av 1.4x og 2x RF-telekonverterne, ultrahøy optisk ytelse, hurtig fokusering, lavere vekt og forbedret balanse ved bruk av et Canon EOS R-kamera.

RF 400mm F2.8L IS USM og RF 600mm F4L IS USM kan skilte med de fremragende funksjonene til Canons RF-objektiver som 1/8-stopps blenderkontroll for video og forbedret optisk bildestabilisator, en funksjon som aktiveres av RF-fatningens kommunikasjonssystem og gir 5,5-trinnii. I tillegg har objektivene to motorer for raskere AF med fremtidige kamerahus. Det betyr at profesjonelle fotografer kan forevige fartsfylt action som er over på noen millisekunder, fra lang avstand. Begge objektivene har tre hastigheter for manuell fokusering for presis kontroll, og fullstendig manuell fokus som gjør det mulig å justere uten å bytte modus. I tillegg er det mulig å lagre to forhåndsinnstilte fokusinnstillinger som raskt hentes frem igjen. Det sparer tid når du må reagere raskt, og gir mulighet for langsomme fokusoverganger (pull focus) når du tar opp video. Fokusringen kan også brukes som en kontrollring med enkelte kamerahus i EOS R-serien.

Takket være fluoritt og super UD-glass samt ASC- og Super Spectra-belegg gir RF 400mm F2.8L IS USM eksepsjonell skarphet i hele bildet, også med maksimum f/2.8 blenderåpning. RF 600mm F4L IS USM har også fordelen av minimal forvrengning og gjenskinn – også med objektivets største blenderåpning f/4, noe som sikrer proffbilder av høyeste kvalitet fra kant til kant. Takket være blenderåpning F/4 på RF 600mm F4L IS USM og f/2.8 på RF 400mm F2.8L IS USM gir begge objektivene utmerket ytelse i svakt lys med 5,5-trinns bildestabilisator som eliminerer effekten av uønskede kamerarystelser. Dette gjelder også under dårlige lysforhold, slik at profesjonelle fotografer kan sikre seg blinkskuddet uansett opptaksforhold.

Begge objektivene er lette og bygget for å tåle krevende profesjonell bruk. Om fotografen står i regnet på sidelinjen på en kamp eller er på safari i støvete omgivelser, sørger L-seriens legendariske byggekvalitet og varmereflekterende hvite overflate for at objektivene takler påkjenningene uten problem.

RF 100mm F2.8L MACRO IS USM – som skapt for makro- og portrettfotografering

RF 100mm F2.8L MACRO IS USM er et virkelig allsidig objektiv, og et uunnværlig verktøy i fotobagen til profesjonelle, semiprofesjonelle og entusiaster som tar makro-, stilleben- og portrettbilder. Forstørrelsesgraden på 1,4:1 er mulig takket være objektivets flytende system og korte registreringsavstand, som gjør det mulig å fange eksepsjonelt detaljnivå tett på. Brennevidde på 100 mm ved f/2.8 er perfekt til flatterende og iøynefallende portrettbilder.

I tillegg til den suverene forstørrelsen kan EF 100mm f/2.8L Macro IS USM også skilte med en annen unik funksjon som er en forbedring sammenlignet med EF-utgaven – nemlig en ny vribar ring for kontroll av sfærisk aberrasjon. Med denne kan fotografer variere utseendet på bakgrunns- og forgrunnsuskarpheten (bokeh) og samtidig skape en sløreffekt på motivet. Største blenderåpning på f/2.8 og 9 lameller gir liten dybdeskarphet og flott bokeh. RF 100mm F2.8L MACRO IS USM kan skilte med Canon RF-objektivseriens profesjonelle bildekvalitet og den avanserte objektivdesignen sikrer skarpe bilder med høy kontrast i hele bildefeltet.

RF 100mm F2.8L MACRO IS USM har også opptil 5-trinns optisk bildestabilisator og 8-trinns kombinert bildestabilisator (etter CIPA-standarder) når det brukes på EOS R5 og EOS R6. Dette reduserer effekten av kamerarystelser med håndholdt kamera betraktelig. Dual Nano USM AF gir jevn, nøyaktig og hurtig autofokus som er så å si lydløs. Videre hindres «focus-breathing» som er en svak endring i brennvidde ved fokusering, hvilket gjør objektivet velegnet til filmopptak og i etterbehandling til fokusstabling.

Du finner mer informasjon om dagens lanseringer RF 400mm F2.8L IS USM, RF 600mm F4L IS USM og RF 100mm F2.8L MACRO IS USM og EOS R3 her:

Nøkkelfunksjoner:

RF 400mm F2.8L IS USM og RF 600mm F4L IS USM

• Stor maksimum blenderåpening på henholdsvis f/4 og f/2.8 for objektivets brennvidde, som gir førsteklasses bildekvalitet og ytelse i lite lys.
  • Bildestabilisator med opptil 5,5 stopp (basert på CIPA-standarder)
  • Lav vekt og enkel å bruke håndholdt over lengre tid.
  • Sirkulær blenderåpning med 9 lameller som går i 1/8 trinn for jevnere overganger ved blenderendringer under videoopptak.
  • Ring-USM, rask CPU og optimaliserte AF-algoritmer gir stille og hurtig autofokus

RF 100mm F2.8L MACRO IS USM

• Verdens første AF-makroobjektiv med imponerende 1,4x forstørrelse (1,4:1)iii
  • En vribar ring for kontroll av sfærisk aberrasjon kan brukes til å justere sløreffekten for motivet og utseendet på bokeh.
  • Største blenderåpning på f2.8 gir grunn dybdeskarphet
  • Sirkulær blenderåpning med 9 lameller gir flott bokeh-effekt (bakgrunnsuskarphet)
  • Opptil 5-trinns optisk bildestabilisator (CIPA-standard, ved bruk av EOS R) og opptil 8- trinns kombinert bildestabilisator med EOS R5 / EOS R6 med deres innebygde bildestabiliseringssystem
  • To nano USM-motorer for jevn og hurtig autofokus