Bakgrunnsinformasjon om Canon Inc.

PDF med bakgrunnsinformasjon om Canon Inc.

Last ned bakgrunnsinformasjon om Canon Inc. Ltd [PDF 149 KB]

Selskapets profil: Canon Inc. har hovedkvarter i Tokyo i Japan, og er en verdensledende innovatør og leverandør av bildeløsninger for bedrifter og forbrukere. I 1933 ble Canons første handelsbedrift – Kwanon – etablert, og noen få år senere, i 1937, ble forløperen til Canon, Precision Optical Industry Co. Ltd., grunnlagt. Selskapet utvikler, fremstiller og selger i dag et bredt utvalg kopimaskiner, skrivere, kameraer, optiske produkter og andre produkter for å dekke kundenes forskjellige behov. Merkevaren Canon er anerkjent verden over av enkeltpersoner, familier og selskaper innen forskjellige bransjer.

Bedriftsfilosofi – Kyosei: Canons bedriftsfilosofi bygger på ordet Kyosei, som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. Denne filosofien ligger bak alt Canon gjør, fra å utvikle bærekraftige produksjonsmetoder til å gi forbrukerne stor valgfrihet.

Strategiske prioriteter: Canon har som mål å levere sunn vekst gjennom rask forvandling, med det formål å bli ett av verdens 100 ledende selskaper. Det vil være viktig å diversifisere til nye forretningsdomener, utvide til andre områder, som medisinsk bildebehandling, bildeproduksjonsutskrift, nettverkskameraer, profesjonelt filmutstyr og blandet virkelighet, i tillegg til å finne nye muligheter via oppkjøp og sammenslåing, for at vi skal kunne nå dette målet. Global ekspansjon via tre regionale hovedkvarter vil også bidra til å styrke Canons strategi via økt innovasjon og produksjon av produkter nærmere markedene.

Økonomi: Canons samlede nettosalg for Canon Inc. i andre kvartal av regnskapsåret 2014 var på JPY 926,8 milliarder (USD 9,2 milliarder eller EUR 6,7 milliarder*).
*Dollar- og eurobeløpene er bare omregnet fra japanske yen av hensyn til leseren, med vekslingskursene JPY 101 = USD 1 og JPY 138 = EUR 1 for andre kvartal av regnskapsåret 2014, de omtrentlige vekslingskursene på Tokyo-børsen 30. juni 2014.

Bedriftsstruktur: Canon mener at nøkkelen til selskapets gjentatte suksess ligger i etablering av utvikling, produksjon og salg i den enkelte globale region.

Med omtrent 194 000 ansatte verden over har Canon produksjons- og markedsføringsselskaper i Japan, Nord- og Sør-Amerika, Europa, Asia og Oseania, og et globalt forsknings- og utviklingsnettverk med bedrifter i USA, Europa, Asia og Australia.

Hovedaktiviteter for Canon-gruppen

Office Business enhet: Digitale multifunksjonsenheter med nettverksoppkobling for kontor (MFP), digitale farge-MFP-er med nettverksoppkobling for kontor, digitale MFP-er med nettverksoppkobling for personlig bruk, kopimaskiner for kontor, fargekopimaskiner, kopimaskiner for personlig bruk, laserskrivere

Production Printing enhet: Blekkskrivere for store formater, digitale produksjonsskrivere

Consumer Business enhet: Speilreflekskameraer, kompaktkameraer, utskiftbare objektiver, videokameraer, blekkskrivere med multifunksjon, blekkskrivere med enkeltfunksjon, bildeskannere, kringkastingsutstyr, kalkulator

Enheten for industri og annet: Halvlederutstyr for litografi, LCD-utstyr for litografi, medisinsk bilderegistreringsutstyr, oftalmologiprodukter, magnethoder, mikromotorer, datamaskiner, håndholdte terminaler, dokumentskannere

Fabrikkproduksjon: Canons produksjonsprosesser utvikles hele tiden som del av selskapets søken etter å levere produkter av høy kvalitet til kunden til rett tid. Gjennom reformer som celleproduksjon og automatisert produksjon tar Canon sikte på innovasjon av produksjonssystemene på alle stadier i prosessen – innkjøp, produksjon og distribusjon. Canon arbeider også for å ha en positiv innvirkning på miljøet ved kjøp av miljøvennlige deler og materialer og gjennom effektiv distribusjon.

Toride-fabrikken, som ble etablert i 1961, er ansvarlig for fremstilling av kontorbildeprodukter for Canon, ved bruk av selskapets unike celleproduksjonssystem, innført for ca. 14 år siden.

Celleproduksjonssystemet, som eliminerer samlebåndprosessene, innebærer at små grupper av arbeidere, eller celler, setter sammen produkter fra start til slutt. Antallet operasjoner som hver enkelt arbeider utfører, er basert på individuelle ferdighetsnivåer. Denne produksjonsmetoden har bidratt til en betydelig økning av produksjonseffektiviteten og muliggjør også fleksibilitet i produksjonsvolumene.

Forskning, utvikling og teknologi: Canon har forpliktet seg til å fortsette sin forskning og utvikling for å kunne levere unike produkter. I regnskapsåret 2013 investerte selskapet JPY 306,3 milliarder i FoU, noe som utgjør 8 % av salgsomsetningen. I 2013 tok selskapet 3825 patenter* i USA, og er dermed det tredje største selskapet når det gjelder antall patenter. Dette er det 28. året på rad hvor Canon er blant de fem selskapene som tar flest patenter i USA.

Canons fem unike bildeteknologier ligger bak alle Canons produkter i dag, og de ble skapt ved å integrere en rekke teknologier utviklet av Canon over tid:

Bildefangst – høy oppløsning og høy bildekvalitet i objektiver, sensorer og bildebehandling

Elektrofotografi – elektrofotografiet er hjertet i laserskriverne og kopimaskinene som blir ansett som verdens beste

Blekkteknologi – gir mikroskopiske dråper så små som én pikoliter (en trilliondel av en liter), som også gjør produksjon av DNA-brikker mulig

Fotolitografi – Canons teknologi for halvledereksponering integrerer det ypperste innen optisk og ultrapresisjons posisjoneringsteknologi

Displayer – neste generasjons flatskjermteknologi gir store skjermer og bilder av høy kvalitet med lavt strømforbruk

Se www.canon.com hvis du vil ha mer informasjon om Canon-gruppens globale virksomhet.

*Kilde: U.S. Patent and Trademark Office; beregnet ut fra rapportert samlet antall per uke.