Eddie Keogh – EOS-1D X Mark II

eddie_keogh.jpg

Møt actionheltene

Eddie Keogh

Se video

"Jeg kunne bruke det med en gang. Så bra er det."

Eddie Keogh er en sportsfotograf i toppklasse som jevnlig gjør frilansarbeid for fotobyrået Reuters. Han er også medlem av Canons ambassadørprogram og har solid kunnskap om EOS-systemet, og han var en av de første til å fotografere med EOS-1D X Mark II. Han deler noen tanker om dets særegne fordeler når det gjelder svakt lys og hastighet...

Eddies utfordring var å sette EOS-1D X Mark II på prøve i Londons Lee Valley VeloPark, den ikoniske velodromen bygget for London-OL og stedet for store seire for lagene fra Storbritannia, ledet av Sir Chris Hoy og Victoria Pendleton sommeren 2012. Det var tilfeldigvis i 2012 at Eddie fikk sin opprinnelige EOS-1D X, så dette var et passende sted å teste oppfølgeren. Men var det vellykket? Eddie forteller...

"Da jeg hentet det, visste jeg med en gang at det kom til å være bra," sier han. "Håndteringen gir en inspirerende selvsikkerhet og det føles bedre ut enn noen gang å holde det. Hver gang Canon lanserer et nytt kamera spør jeg alltid meg selv hvordan det kan bli bedre enn det forrige. Men dette kameraet setter virkelig nye standarder."

"Planen var å dra til velodromen og fotografere innendørs sykling," sier han. "Jeg har vært der før for å fotografere verdensmesterskap og Paralympics, så jeg kjente til stedet fra før. Det kunne ikke vært noe bedre sted å teste dette kameraet. Det var vanskelige lysforhold, så det ble en ekte test med å bruke kameraet til å fotografere et motiv i rask bevegelse innendørs i svak belysning med rask lukkerhastighet. Jeg visste at dette var å presse funksjonaliteten til kameraet. Men med en sensor som har så imponerende ISO-egenskaper, fant jeg ut at jeg fikk samme bildekvalitet av å bruke ISO 3200 som jeg tidligere har fått av å fotografere med ISO 1600 på EOS-1D X."

"Det var veldig behagelig å bruke kameraet," minnes han. "Det jeg liker best er kontinuiteten mellom dette og mitt gamle EOS-1D X. Du kan gi meg kameraet i dag og jeg kan dra og gjøre et oppdrag med det i morgen uten at det er noe problem."

Eddie gledet seg spesielt til å se forbedringene for AF-hastighet og sporing. "Jeg hadde muligheten til å teste ut fokussporingen og følge syklistene fra når de kom mot meg til å bare følge øvre halvdel av kroppene deres mens de syklet forbi meg," minnes han. "Med 14 bilder per sekund ble hvert eneste bilde skarpt. De ble til og med konsekvent skarpe. Jeg så på bildene på baksiden av kameraet, og alle var skarpe. Ingen av bildene ble dårlige. Det er ingen vits å ha 14 bilder per sekund i full hastighet [med AF/AE] hvis ti av dem er uskarpe..."

Han fortsetter: "Det låser seg også til et motiv litt raskere. Det er snakk om nanosekunder, men for å være ærlig – et nanosekund kan bety forskjellen på en ball som befinner seg på tuppen av en sko eller 15 cm unna. Det øyeblikket er bokstavelig talt 1/1000 av et sekund, så det varer ikke lenge. Det er marginene vi jobber med. Dette er grunnen til at EOS-1D X Mark II er et stort steg fremover. Det har utmerket buffer og Dual DIGIC 6+-prosessorene gjør en fantastisk jobb med å håndtere alle dataene."

"Alt nytt utstyr som er bedre, raskere og enklere å bruke, gjør jobben min lettere," sier han. "Jeg kan huske tilbake til 64 Mb CompactFlash-kort og de utrolig trege skrivehastighetene. Hvis jeg hadde prøvd å fotografere 14 bilder per sekund med et av dem nå, hadde jeg brukt hele dagen! Så det er en stor bonus å ha et CFast-kort med på laget. Med EOS-1D X Mark II har du en buffer på 170 RAW-filer, noe som er helt utrolig. Det siste en fotograf ønsker er å gå glipp av et bilde uten å kunne noe for det, på grunn av noe sånt som en full buffer eller en treg prosessor. Kameraet må levere og EOS-1D X Mark II, med sine superraske prosessorer og store buffer, er definitivt etterlengtet."

En tydelig og skarp fordel

Eddies erfaringer med fotografering ble også gjenspeilt på baksiden av kameraet når det var tid for å se gjennom bildene. "Skjermen på baksiden er fantastisk med en oppløsning på 1,6 millioner piksler," konstaterer han. "Det er en viktig forbedring fra EOS-1D X. Siden jeg jobber så mye mer fra baksiden av kameraet nå til dags er det en stor fordel å kunne se et skarpere bilde. Jeg er ofte på et arrangement der jeg trenger å sjekke skarpheten raskt. Den nye skjermen gjør dette mulig."

"I tillegg har EOS-1D X Mark II en ny funksjon som er svært fordelaktig," kan han avsløre. "Det er beskjærings- og sendefunksjonen. Dette er fantastisk for fotografer som meg, som jobber med sportsfotografering. Du kan velge et bilde du har tatt og beskjære det på kameraet, og deretter lagres det som en ny JPEG-fil. I sportsjournalistikken blir 95 prosent av fotografiene beskåret. Det er veldig sjelden at sportsfotografier sendes ubeskåret til kunder, så denne funksjonen er svært verdifull og sparer mye tid for meg."

Han fortsetter: "Noen ganger blir fotografer litt nøye på hvordan bildene våre blir brukt når de er ute av vår kontroll, og beskjæring kan virkelig ødelegge slagkraften til et bilde. Så muligheten til å beskjære bildet selv mens det fortsatt er på kameraet, er etterlengtet."

Det samme gjelder den nye innebygde GPS-en, som nå finnes på et speilreflekskamera i en EOS-1D-serie for første gang. Eddie forklarer: "Dette er en veldig viktig egenskap. Når for eksempel mange fotografer sender inn en serie av bilder av en scoring, vet vi som har EOS-1D X Mark II at tidspunktet for hendelsen vil stemme nøyaktig overens med tidspunktet bildet ble tatt på. Derfor er det ingen tvil om bildets aktualitet og nøyaktighet. Det er heller ikke behov for å stille klokken på kameraet manuelt. Med EOS-1D X Mark II vet jeg at det som skjedde på banen, og det jeg dokumenterte gjennom objektivet, er én og samme ting."

Stillbilder

Eddie brukte fem av favorittobjektivene sine på veldodrom-fotograferingen: EF11-24mm f/4L USM, EF14mm f/2.8L II USM, EF24-70mm f/2.8L II USM, EF70-200mm f/2.8L IS II USM og EF400 f/2.8L IS II USM. "EOS-1D X Mark II fungerte utmerket med alle sammen," bekrefter han. "Fokuseringen var rask og presis, mye bedre enn EOS-1D X, men med 4K-filmer på kameraet kunne jeg – hvis jeg ble spurt – ta opp filmer ved hjelp av Live View-modus og få jevn fokusering takket være berøringsskjermen og Dual Pixel CMOS AF. Nå for tiden blir mange fotografer oftere spurt om å ta opp filmer, spesielt ved Reuters der vi prøver å gå lengre og tilby kundene mer, så denne funksjonen er utmerket.

"Konklusjonen min for EOS-1D X Mark II er at jeg kan ta flere bilder, av høyere kvalitet, og sende dem raskere takket være den nye Wi-Fi-senderen," oppsummerer Eddie. "Jeg mener at dette kameraet er et betydelig steg oppover fra den originale EOS-1D X, og med den geniale beskjærings- og sendefunksjonen er det virkelig laget for fotografer som meg. Når kan jeg bestille det?"

Mer om fotografen

Se full profil