Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

Forskjellen er dynamikk

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Ambassador


EOS 5D Mark IV kan gjøre mye bra, men i hendene på portrettfotograf Lorenzo Agius nådde det et helt nytt nivå. Blandingen av hastighet, kvalitet og fleksibilitet ga helt nye måter å jobbe på.

Lorenzo Agius er en travel mann som tar en blanding av motebilder og portretter for berømte kunder. Men da han fikk tilbud om å teste en av de første prototypene av kameraet EOS 5D Mark IV, passet han på å rydde plass i kalenderen.

I løpet av en langhelg gjennomførte han to fotoseanser, et i studioet sitt og et ute i felten, der han prøvde ulike ting og testet nesten alle de nye funksjonene. Ble han imponert? "Kameraet er bortimot feilfritt", erklærer han og legger til at blandingen av hastighet og kvalitet er en ideell kombinasjon. "Jeg kan ta bilder mye raskere enn når jeg bruker mitt eget EOS 5DS, og det er en stor fordel. Når jeg tar motebilder og portretter, må jeg av og til ta flere bilder per sekund for å fange øyeblikket."

EOS 5D Mark IV fanger opp RAW-bilder på 30 megapiksler med en topphastighet på 7 bilder/sek og takler denne datamengden takket være utviklingen av prosessoren DIGIC 6+, som også bidrar til bildekvaliteten. "Da jeg tok bilder i felten, la jeg umiddelbart merke til at bildene hadde et større dynamisk område. Hvis lysnivået endres uten forvarsel, eller hvis motivene beveger seg litt ut av lyset, vet jeg at jeg kan finne igjen denne lysstyrken i etterbehandlingen, uten at det går på bekostning av bildekvaliteten.

"Det er noe vi legger merke til nå som vi retusjerer bildene fra disse fotoseansene og ser nærmere på dem. Jeg befinner meg ofte i uforutsigbare situasjoner på oppdrag i felten, og hvis motivet har det beste ansiktsuttrykket på et bilde som tilfeldigvis ikke har helt ideell lyssetting, må jeg kunne rette opp dette. Det er svært viktig for jobben min å ha handlingsfrihet, og dette kameraet gir meg handlingsfriheten jeg trenger."

Denne fleksibiliteten og muligheten til å fikse resultatet fra uventede situasjoner er også en del av andre aspekter ved EOS 5D Mark IV-spesifikasjonene. "Jeg har alltid ment at EOS 5D Mark III behandlet bilder med høy ISO ganske godt, og jeg var fornøyd med å bruke det opp til ISO 1500–1800. Men med de samme innstillingene er EOS 5D Mark IV betydelig bedre, og jeg er ganske sikker på at jeg kan bruke mye høyere innstillinger. Det gir meg frihet til å bruke hvilken som helst blenderåpning og lukkerhastighet, uansett hvilken situasjon jeg befinner meg i", sier han.

"Og så har vi Dual Pixel RAW. Det er fantastisk!", utbryter han. "Jeg elsker å ta bilder med store blenderåpninger for grunn dybdeskarphet, men det er ikke stor feilmargin når man bruker et objektiv som EF 85mm f/1.2L II USM helt åpent. Jeg blir svært frustrert når jeg går glipp av et ellers utmerket bilde fordi det ene øyet ikke er i fokus, eller fordi motivet beveget seg litt like før jeg tok bildet. Men hvis jeg tar bilde til en Dual Pixel RAW-fil, kan jeg justere dette punktet med viktig skarphet etter at jeg har tatt bildet.

"Jeg er ærlig talt ikke sikker på hvordan de skal klare å lage noe bedre enn dette. Jeg er glad det ikke er mitt problem.""

"Nå kan jeg redde slike bilder, slik at jeg alltid får med de beste øyeblikkene fra fotoseansen, til tross for eventuelle problemer med fokus, eksponering eller lyssetting. Det jeg liker aller best med dette kameraet, er at det løsriver meg og gir meg flere muligheter og større frihet. Jeg har flere sjanser til å få det beste bildet, og det er svært viktig. Når du bare har et par minutter sammen med en kjendis, vil du ikke gå glipp av noen muligheter. Canon har reddet meg fra skammen ved å produsere et ufokusert eller dårlig eksponert bilde, og jeg elsker dem for det!" sier han.

Få et nytt syn på ting

I likhet med andre nye EOS-kameraer kan EOS 5D Mark IV følge personer i Live View når de beveger seg rundt i rammen, og fokus justeres slik at de alltid vises tydelig i bildet. Dette har åpenbare fordeler ved videofilming, men også Lorenzo benyttet denne teknologien, selv da han tok stillbilder.

"Med kameraet på et stativ og satt til Live View kan jeg låse det til motivets ansikt slik at ansiktet alltid er i fokus. Deretter kan jeg ta bilder uten å se gjennom søkeren. Jeg trenger ikke en gang å stå ved kameraet, og det gjør at jeg kan samhandle mye bedre med menneskene jeg fotograferer", forklarer han. "Man glemmer at kameraet er der, og jeg snakker med motivet på et svært personlig nivå.

Studio image of pink silk woman with EOS 5D Mark IV
Tatt med EOS 5D Mark IV
  • f/9.0
  • 1/125
  • 200

Lorenzo jobbet på denne måten ved å bruke fjernstyrt Live View på et nettbrett som var koblet til EOS 5D Mark IV via Wi-Fi, ved hjelp av appen Canon Camera Connect. Dette gjorde det mulig for ham å styre kameraet og ta bilder uten å stå ved kameraet, noe han sammenligner med å ta bilder med kameraer for storformat.

"Det er som å gå tilbake til tiden da fotografer som Richard Avedon herjet: Han så ikke gjennom objektivet på 10x8-kameraet da han tok bilder, for det er ikke mulig. Han stod ved siden av det og snakket med motivet, og det var nøyaktig det jeg gjorde da jeg brukte EOS 5D Mark IV. Det var fantastisk! Jeg fikk tydelige resultater og bedre uttrykk. Det er som ha med assistenter."

Lorenzo sier at denne arbeidsmetoden minner ham på den saktere og mer gjennomtenkte måten å filme på. "Digitalt kan være litt for automatisk: Du trykker på en knapp, og hvis det ikke blir bra denne gangen, blir det bra neste gang eller gangen etter det. Du får det riktige bildet til slutt så lenge du tar nok bilder, og det synes jeg er litt latskap. Fotografering på denne måten, saktere og med muligheten til å vie all oppmerksomhet til motivet, gav meg mye større suksess. Jeg følte meg på en måte mer bevisst da jeg tok bildet.

""Man glemmer at kameraet er der, og jeg snakker med motivet på et svært personlig nivå."

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Takler det alt?

EOS 5D Mark IV er beskrevet som et allsidig kamera. Lorenzo er enig, men er opptatt av å påpeke at universell appell ikke oppnås gjennom kompromisser. "Jeg tror at uansett hva slags bilder du tar, er det noe ved dette kameraet som vil gi deg fordeler og gjøre det mulig å gjøre noe nytt", sier han. "Hvis du er journalist og tar bilder på steder med lite lys, vil du elske funksjonen for høy ISO. Hvis du er sports- eller naturfotograf, kan du ta bilder med 7 bilder/sek og få et lignende AF-system som EOS-1D X Mark II. Og hvis du er portrettfotograf som meg, kan du bruke ett kamera til å gjøre alt det du vil gjøre."

"Fokus, hastighet og bildekvalitet. Assistentene mine og de digitale operatørene som så kameraet da jeg brukte det, og som så filene det produserte, var forbløffet. De måpte av forbauselse", forteller han.

Lorenzo eier også et par EOS 5DS-kameraer. "Jeg kommer nok til å bruke dem når jeg virkelig trenger ekstra oppløsning for plakatbilder eller sånne ting, men EOS 5D Mark IV er raskere, har et bredere dynamisk område, fokuserer bedre og har all fleksibiliteten vi har snakket om – Dual Pixel RAW og sånt. Jeg tror dette er det første kameraet jeg noensinne har brukt, der jeg ikke har tenkt at det er fantastisk, men at noe mangler."

"Dette kameraet skuffer meg ikke på noen som helst måte. Det er på et annet nivå. Uansett om du er proff eller amatør, kommer du til å ta bedre bilder og redde bilder du tidligere ikke kunne redde. Jeg er ærlig talt ikke sikker på hvordan de skal klare å lage noe bedre enn dette. Jeg er veldig glad for at det ikke er mitt problem."

Ambassadors og historier

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspirasjon

Oppdag hvordan EOS 5D Mark IV gjør det i hendene til profesjonelle fotografer

Utforsk mer