Richard Walch - EOS-1D X Mark II

EOS-1D_X_Mark_II_Lifestyle_Richard_Walch_Video

Møt actionheltene

Richard Walch

Se video

Bli kreativ med EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II forbedrer mange av egenskapene som man finner i den revolusjonerende forløperen, og har i tillegg ny teknologi. Men hvordan gir dette bedre fotografier? Richard Walch, en av de første profesjonelle fotografene som har tatt i bruk dette kameraet, deler sine erfaringer.

Det er for tiden ikke mange fotografer som vet så mye som Richard Walch om det nye EOS-1D X Mark II. Den tyskfødte spesialisten på vinteridrett og motorsport har samarbeidet med Canon som ambassadør de siste fire årene, og har også kommet med innspill under utviklingen av det nye kameraet.

"Vi snakket med Canon under Visa pour l'Image i Perpignan," husker Richard idet han tenker tilbake på 2013. "Jeg demonstrerte hvordan man tar ut stillbilder fra 4K-opptak på EOS-1D C, og vi var alle enige om at det nye kameraet i EOS-1D X-serien burde være i stand til å gjøre det, bare på en enklere måte. Jeg sa at jeg ønsket å se samme type motivsporende autofokus under videoopptak som man får med EOS 70D. Og alt burde kunne styres fra en smartenhet. Alt dette finner du i EOS-1D X Mark II, og selvfølgelig sammen med mye annet.

"Jeg blir glad av å se hvor mye vekt ingeniørene hos Canon legger i sluttbrukernes ønsker. Det er aldri bare en person som kommer opp med en idé, men hvis de hører det samme bli nevnt av folk fra Europa, Japan og USA, legger de merke til det. De ønsker å vite hvilken vei de skal gå – flere piksler, for eksempel, eller større dynamisk område? De sier ”Hør her, vi kan ikke være overalt samtidig, men i hvilken retning synes du vi bør gå?” Det er en meget åpen og ærlig måte å arbeide på, som etter min mening krever mye tillit.”

Førsteinntrykk

Richard sier at de som allerede har tatt bilder med EOS-1D X eller EOS-1D C kan plukke opp det nye Mark II-kameraet og begynne å bruke det med det samme, selv om dette kanskje ikke ville være helt etter hensikten. "Alt du kjenner fra før er fortsatt der, og mer eller mindre på samme plass. Men hvis det er alt du gjør, vil du gå glipp av alt det fantastiske nye som det kan gjøre”, ler han. "Jeg tror man kan oppsummere EOS-1D X Mark II ved å si at det er et kamera som lar deg fotografere det du ikke kunne før. Bare du setter grenser for de kreative mulighetene.

"For eksempel, hvis du virkelig ønsker å bruke den hurtigste autofokusfunksjonen og kontinuerlige fotograferingshastigheten som det er mulig å få, for å heve kreativiteten til nye nivåer, så vil du trives med dette kameraet. Eller hvis du ønsker å teste grensene for hva som kan gjøres ved høye ISO-verdier og med mer over-/undereksponering. Det er en komplett pakkeløsning. Jeg tror at alle aspekter ved ytelsen til det originale EOS-1D X er blitt finpusset på en eller annen måte.”

"For meg har den største forskjellen mellom EOS-1D X-kameraer og andre speilreflekskameraer alltid vært responsen. Kameraet føles mer levende i hendene, og det passer min måte å arbeide på. Det har på en måte blitt en forlengelse av tankene mine. Veldig instinktivt å bruke."

Ekstreme arbeidsoppgaver

Når Richard snakker om ekstrem kreativitet, sier han at han beskriver hvordan kameraets "hurtigere, høyere og bedre" spesifikasjoner kan overføres til mer kreativ fotografering. "Et eksempel er at vi nå kan ta bilder meget hurtig – 14 bilder/sek, som er 2 bilder/sek mer enn vi hadde før," sier han, og legger til at dette gir ham en fordel i det virkelige liv, når han fotograferer sport.

"Jeg skal gi deg et eksempel. Når jeg fotograferer skiløping eller snøbrettkjøring er dette vanligvis frikjøring, og da spruter det opp mye snø. Jeg prøver å fange øyeblikket hvor snøspruten er størst, men hvor jeg fortsatt kan se ski og staver, ellers blir det bare et hode som beveger seg rundt omkring i snøen. Så det er en situasjon hvor 14 bilder/sek kan utgjøre en forskjell. Jeg tror at når handlingen blandes med et annet element – som vann eller snø – er der disse høye bildefrekvensene virkelig kommer til sin rett."

Richard påpeker at høy bildefrekvens alene ikke er nok, hvis de andre egenskapene ved kameraet ikke er tilsvarende gode – spesielt gjelder dette autofokus. "EOS-1D X Mark II dreier seg ikke bare om 14 bilder/sek, men om 14 bilder/sek i kombinasjon med en forbedret autofokus, som stiller seg inn raskere og følger motivet mer nøyaktig. Den kombinasjonen av funksjoner er viktig: Hvis du kan fotografere med 14 bilder/sek, men bare 10 av de 14 bildene er skarpe, da har du i realiteten en hastighet på 10 bilder/sek. Men med det nye kameraet blir hvert bilde skarpt – og det er virkelig helt avgjørende."

Også fillagringsplassen er blitt økt: "Du tar enda flere bilder, så du tenker da på hvordan du skal få plass til alle disse filene på harddisken. Nå gjør CFast [2.0™] minnekort at du kan gjøre dette dobbelt så raskt som tidligere. Hvis du har et fullt 128 GB kort og laster opp til en hurtig stasjon, vil du virkelig merke dette. Dette er enda en liten fordel, og det begynner å bli mange av dem."

Få et klart bilde

Som med andre EOS-kameraer, f.eks. EOS-1D X og EOS 7D Mark II, kan autofokussystemet i EOS-1D X Mark II justeres slik at det passer til motivet som skal fotograferes, og Richard advarer om at det er meget viktig å gjøre dette, slik at man får best mulig fokuseringsytelse. "Du må bruke autofokusinnstillingene til å finjustere kameraets oppførsel”, sier han. "Innstillingene endrer følsomheten ved fokuseringen, og forteller kameraet om det kan forvente kontinuerlig akselerasjon eller plutselige og tilfeldige bevegelser."

"Kameraet er bare så nøyaktig som det er innstilt til å være, fordi det forutser hva som kommer til å skje, basert på motivets bevegelse så langt og den valgte autofokusinnstillingen. For eksempel kan det analysere bilde 1, bilde 2 og bilde 3 og beregne at motivet beveger seg i 100 km/t, og vil befinne seg på et bestemt sted om et halvt sekund. Jeg tror at det som har blitt endret i EOS-1D X Mark II, rett og slett er hvor godt det kan gjøre slike beregninger.”

Richard husker en gang han fotograferte noen snøbrettkjørere med en av de første prototypene av EOS-1D X Mark II. "Du ser disse menneskene som beveger seg i luften, rett ut av det blå. Du får plutselig øye på dem. Det er en virkelig vanskelig situasjon for et kamera, men det klarte å ta hvert eneste bilde, til og med det første. Det er flere kryssensorer ved f/8, og behandlingskraften er bedre. Det bare låser seg fast på motivet, og du vet at bildet kommer til å bli skarpt.”

"Dette betyr at du kan ta flere kreative sjanser med fotograferingen din. Du kan stille deg lavere i bakken, for at det skal se ut som skiløperen eller snøbrettkjøreren din hopper høyere, selv om dette betyr at du vil se dem senere og ikke vil ha så mye tid til å fokusere. Du kan presse litt mer, fordi du vet at kameraet vil klare å ta bildet. Du kan finne flere vinkler og tøye grensene for fotograferingen din, siden kameraet gir deg den muligheten.”

Når det kommer til det å forbedre bildekvaliteten i EOS-1D X Mark II, forklarer Richard at det ble tatt en avgjørelse på om man skulle fokusere på antall piksler eller på dynamisk område, etter diskusjoner med mange brukere av EOS-1D X. "Jeg husker at vi diskuterte rundt bordet om hvilken retning vi skulle velge, og mine kolleger og jeg gjorde det helt klart at det riktige ville være å øke det dynamiske området. For meg vil 20 megapiksler være tilstrekkelig for 90 % av det jeg fotograferer, og for det gjenværende finnes det kameraer som EOS 5DS og EOS 5DS R, som jeg bruker hvis jeg ønsker å konkurrere med mellomformat", sier han.

"Forbedringen i dynamisk område ser man umiddelbart. Flere detaljer i høylys og skygger gir en merkbar forskjell i bildekvaliteten. Jeg tror også at dette er noe som er mer til hjelp for dem som fotograferer i JPEG, enn for dem som fotograferer i RAW. Hvis du fotograferer i JPEG gjør du vanligvis dette med tanke på hurtighet, fordi du ikke har tid til å sysle med høylys og skygger under etterbehandlingen. Derfor tror jeg at særlig sportsfolkene vil bli tilfreds med forbedringen i bildekvalitet med Mark II."

Allsidig med video

Richard er berømt for hvordan han bruker 4K-video til å lage stillbilder, hvor han trekker ut enkeltbilder på 8 megapiksler. Han har funnet et triks for å gjøre dette med EOS-1D C tidligere, og nå kan han gjøre det med EOS-1D X Mark II. "Det er mye lettere å gjøre nå", sier han. "Jeg pleide å importere videoopptak inn i Apples Aperture-programvare og eksportere et stillbilde derfra, men nå kan jeg gjøre alt i kameraet. Bare spill av opptaket, spol frem og tilbake til du finner riktig bilde, og trykk på en knapp for å lagre en JPEG-fil på minnekortet.”

Betyr det at vi nå kan ta stillbilder med 60 bilder/sek? "Ja, forsåvidt, men med noen begrensninger. Det er ikke slik at du bare kan ta perfekte videoopptak, og håpe at du har perfekte stillbilder også”, forklarer Richard. "Når vi gjør videoopptak bruker vi vanligvis en lukkerhastighet på omtrent 1/90 sekund ved en bildehastighet på 60 bilder/sek, som betyr at alt som beveger seg vil bli litt uskarpt. Dette er utmerket for filmer, siden øynene dine vil tolke det perfekt, men når du lagrer en filmrute som et stillbilde vil du nok tenke at du burde ha brukt en lukkerhastighet på 1/2000 sekund.”

"Hvis du ikke bryr deg om å bruke videoen også, kan du så klart ta opp video med en lukkerhastighet på 1/2000 sekund og 60 bilder/sek, og du kan velge én bilderute. Hvis du for eksempel fotograferer en fugl som stuper ned i vannet, vil det være en flott måte å fange det perfekte øyeblikket."

Mer konvensjonell bruk av videoegenskapene til EOS-1D X Mark II har også gitt Richard noen fantastiske resultater. Han fikk faktisk en av prototypene, og ble spurt om kan kunne lage en reklamefilm som viste frem videoegenskapene – en jobb som han virkelig satte pris på. "Jeg fikk frie hender til å filme det jeg ønsket. Det var fantastisk", avslører han. "Vi bestemte oss for å gå på sirkus!"

Filmen til Richard viser en liveopptreden, noe som betydde at han ikke bare kunne spasere inn og be utøverne om å stoppe og gjøre noe om igjen hvis han skulle gå glipp av det. Situasjon krevde i stor grad det Richard beskriver som en banebrytende videoegenskap ved EOS-1D X Mark II: AF-sporing.

"Her ville jeg vanligvis ha brukt en fokusassistent – en person på stedet, adskilt fra kameraoperatøren, som har som oppgave å konsentrere seg om å endre fokus, slik at motivet i bevegelse forblir skarpt. Under dette opptaket hadde vi ikke det, og trengte det heller ikke siden kameraet gjorde den jobben", sier Richard.

"Så fort kameraet ser et ansikt, eller du trykker på et ansikt på berøringsskjermen, følger kameraet det mens det kontinuerlig justerer fokus. Du kan til og med endre fokus når det ikke er ansikter i opptaket, ved å trykke på forskjellige gjenstander innenfor rammen. Det er enda mer imponerende at du kan gjøre dette fra skjermen på telefonen eller nettbrettet ditt hvis du bruker Wi-Fi. Så mens vi filmet til sirkusfilmen kunne jeg gå bort til kameraoperatøren med iPad-en min. Jeg var både regissør og fokusassistent.

Et godt eksempel på dette kan man se i ett bestemt opptak: "Det er et øyeblikk hvor vi dveler ved øyevippene til en jente mens hun legger på maskara. Det er et lekent opptak som viste seg å bli vakkert.”

"Igjen er dette teknologi i EOS-1D X Mark II som lar meg arbeide mer kreativt. Jeg kan gå nærmere enn før, bruke lengre objektiver enn før. Jeg kan arbeide friere enn før, og bevege meg omkring. Det gir deg frihet til å prøve ting som du ellers ikke ville ha gjort. For eksempel ville en lavbudsjettproduksjon kanskje ikke ha råd til å bruke en fokusassistent, og ville vanligvis ikke ha forsøkt å ta slike bilder. Men nå kan de det. Og mens det fungerer forbløffende godt med STM-objektiver, som er lydløse, virker motivsporende autofokus også med vanlige objektiver."

Bare gjør mer

Etter å ha snakket med Richard om hans erfaringer med EOS-1D X Mark II, så er kanskje den beste måten å oppsummere hva som er nytt med kameraet, at det bare lar deg gjøre mer. "Jeg tror at fotografer tidligere kunne si at de bare fotograferer sport eller mennesker. Men når man sier "bare", blir det bare vanskeligere å finne arbeid. Fotografer søker å utvide horisonten, og håndtere flere temaer og arbeidsoppgaver på nye og interessante måter. Det er her det er viktig å tilføre egenskaper som dem vi finner i EOS-1D X Mark II.”

"Vi har muligheten til å fange inn enda hurtigere øyeblikk, og flytte grensene for kreativitet innen sport-, reportasje- og naturfotografering. Vi kan ta bilder med bedre kvalitet rett fra kameraet, og gjøre fantastiske 4K-opptak med 60 bilder/sek enklere enn noen gang tidligere, noe som åpner for alle slags muligheter. Mitt beste råd er å prøve et. Lån det en helg, og se hva du kan få til. Det er virkelig en komplett pakkeløsning, og du må se på det på denne måten.”

Mer om fotografen

Se full profil